Complexity Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 Hei! Presterte forrige helg å grille mitt Gigabyte hovedkort med en Phenom 9950 x4 black edition grunnet litt for heftig overclocking. (masse røyk å greier) Denne maskinen blir knapt brukt, men den er kjekk å ha når den trengs, så vil gjerne ha liv i den igjen. Nå ser jeg at man må ut med 4-500kr for å få tak i ett "gammelt" AM2+ hovedkort, å da tenker jeg at det kansje eg liksågreit å kjøpe ett nytt hovedkort å CPU. Ser at man får ett greit mini-itx hovedkort og en FM2 cpu til under tusenlappen, men blir det nedgradering fra mitt gamle oppsett? Har en H60 lignende kjøler liggende til AM2+, og har skjønt det slik at alle AM2 kjølere passer på FM2 sokkelen? Hvordan er intel i denne prisklassen? Mvh. Complexity Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 Først og fremst, hva brukes maskinen til? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 25. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2014 (endret) På det heftigste så brukes den til en del spilling (når nevøene mine er på besøk) Den gamle prosessoren klarte fint å spille f.eks COD: Ghost og BF4 (med grafikken på medium\low vel å merke, men det er bra nok) Var rimelig fornøyd med oppsettet som det var, men føler det er litt dumt å kjøpe gammel HW, spess når man kan få ting som USB 3 med nyere. (uten at jeg orker å bruke noe særlig penger på det) Endret 25. januar 2014 av Complexity Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 (endret) http://www.corsair.com/en/cpu-cooling-kits/hydro-series-water-cooling-cpu-cooler/hydro-series-h60-high-performance-liquid-cpu-cooler.html Vi har f.eks AMD A10-7850K fordelen med den er om du ikke vil ha GPU eller foretrekker low profile kort, da kan du bruke prosessoren med f.eks Radeon R7 240 i crossfire (AMD Radeon Dual Graphics Technology). Husk at AMD sine APU fremdeles har tilsvarende Cpu ytelse som Phenom X4 som neppe er bedre en i3 prosessor for spill. Så skal du spille med seprat skjermkort vil i5 2500k eller nyere være langt bedre. Selv om A10-7850K sitt innebygd skjermkort kan måles mot intel sine prosessor med Iris Pro innebygd grafikkkort i haswell prosesssorene. Om du tenker på f.eks AMD Athlon X4 740 har den ikke overklokking mulighet eller APU som betyr du må ha seperat PCI-E skjermkort. Prosessorytelsen er ikke noe å skyte over selvfølgelig vil A10-7850K være et hakk bedre. Endret 25. januar 2014 av LMH1 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 25. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2014 (endret) Har ikke en H60, men en lignende (fra astek(?) eller noe lignende merke, har den ikke her nå men det er en singel 120mm radiator) Kjøleren har lite å si om jeg får noe bedre med intel dog. Men det vil altså ikke være noe mere ytelse å hente på å kjøpe dette i forhold til å kjøpe ett gammelt AM2+ hovedkort på ebay? Kjedelig.. Har lite lyst til å bruke over tusenlappen på dette.. Har nylig bikket 10K i oppgraderinger det siste halvåret på min "daily driver" Endret 25. januar 2014 av Complexity Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Har ikke en H60, men en lignende (fra astek(?) eller noe lignende merke, har den ikke her nå men det er en singel 120mm radiator) Kjøleren har lite å si om jeg får noe bedre med intel dog. Men det vil altså ikke være noe mere ytelse å hente på å kjøpe dette i forhold til å kjøpe ett gammelt AM2+ hovedkort på ebay? Kjedelig.. Har lite lyst til å bruke over tusenlappen på dette.. Har nylig bikket 10K i oppgraderinger det siste halvåret på min "daily driver" jo en 7850 vil gi mye mer ytelse en din gamle. Han skriver ikke noe annet, så vet ikke hvorfor du konkluderte slik. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 26. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2014 (endret) jo en 7850 vil gi mye mer ytelse en din gamle. Han skriver ikke noe annet, så vet ikke hvorfor du konkluderte slik. Husk at AMD sine APU fremdeles har tilsvarende Cpu ytelse som Phenom X4 En 7850 koster jo 1400kr alene, og jeg tenker jo å holde meg rundt tusenlappen for både CPU og HK.. Får gi ett nytt forsøk på å finne ett billig AM2+ HK da, eventuelt finne tak i noe annet gammelt.. Takker for svar folkens Endret 26. januar 2014 av Complexity Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 jo en 7850 vil gi mye mer ytelse en din gamle. Han skriver ikke noe annet, så vet ikke hvorfor du konkluderte slik. Husk at AMD sine APU fremdeles har tilsvarende Cpu ytelse som Phenom X4 En 7850 koster jo 1400kr alene, og jeg tenker jo å holde meg rundt tusenlappen for både CPU og HK.. Får gi ett nytt forsøk på å finne ett billig AM2+ HK da, eventuelt finne tak i noe annet gammelt.. Takker for svar folkens Du skal ikke tro på alt du leser, ikke alle som svarer har nok kompetanse. Din gamle Phenom 9950 er ikke i nærheten. Han over her referer til Phenom II X4, som er noe annet en det du har. En APU vil gi vesentlig bedre ytelse en den gamle røkla du har stående. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå