Totus86 Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 Hallaisen folkens! Har hatt min pc i ca 3år, (Kjøpt i deler og bygget selv). Den har fungert utmerket nå i disse 3 årene. Men no den siste mnd har den slått seg vrang og "den fryktede" blå skjerm kommer iblant. Jaja, reinstallasjon av windows 7 høres ut som det kunne løse problemet. Få rensket godt opp i maskinen og starte fra "scratch" MEN! Den crasher fortsatt etter formatering og reinstallasjon av windows 7 o.O. . . . . For meg ga dette ingen mening, men kan jo hende en av dere lesere vet hva dette kan dreie seg om. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 Hva er det blåskjermen foreteller deg? Det kan i og grunnen også indikere til at hardware ikke fungerer optimalt. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 (endret) Ta ut halvparten med RAM hver gang, for å lokalisere defekte brikker. Edit: Windows 7 har noen fine tester som kan kjøres. Og velkommen til forumet! Endret 25. januar 2014 av sveinsel Lenke til kommentar
Totus86 Skrevet 25. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2014 Hva er det blåskjermen foreteller deg? Det kan i og grunnen også indikere til at hardware ikke fungerer optimalt. Har så klart ikke lest blå skjerm . . . . men den kommer så sjeldent. Det som oftest skjer, er at pcen går i stå, og programmene lukkes en og en etter hverandre, helt til pcen står fast. Ctrl-Alt-Del fungerer ikke. Lenke til kommentar
Totus86 Skrevet 25. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2014 Ta ut halvparten med RAM hver gang, for å lokalisere defekte brikker. Ah, så hvis jeg tar ut en RAM brikke og pcen fungerer helt fint etter det, så vet jeg at det er RAM brikken som er feil? Lenke til kommentar
Totus86 Skrevet 25. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2014 Edit: Windows 7 har noen fine tester som kan kjøres. Og velkommen til forumet! Jo takk, hvilke tester har windows 7 da? Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 (endret) Ta ut halvparten med RAM hver gang, for å lokalisere defekte brikker. Ah, så hvis jeg tar ut en RAM brikke og pcen fungerer helt fint etter det, så vet jeg at det er RAM brikken som er feil? Ja, enten det-eller så kan du starte maskinen opp i sikker modus, hold nede F8 etter at post er passert.. så velger du memorytest fra valgene du får. Testen kan ta en 10 minutter eller noe der omkring. Spørs hvor mye ram du har. Ellers har w7 noen gode verktøy for å feilsøke på disken og i softwaren. Men til det trenges da en inst cd for w7 eller ei minnepenn med w7 install filer på. Så går man inn i bios for å endre på booten til usb. De fleste nyeste bios har cd oppsatt som andre boot, så man trenger ikke alltid å gå inn i bios for å kjøre en cd boot, men følge med på skjermen å trykke ned en tast for å boote fra en cd. BmOnline Endret 25. januar 2014 av BmOnline Lenke til kommentar
Totus86 Skrevet 25. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2014 Ta ut halvparten med RAM hver gang, for å lokalisere defekte brikker. Ah, så hvis jeg tar ut en RAM brikke og pcen fungerer helt fint etter det, så vet jeg at det er RAM brikken som er feil? Ja, enten det-eller så kan du starte maskinen opp i sikker modus, hold nede F8 etter at post er passert.. så velger du memorytest fra valgene du får. Testen kan ta en 10 minutter eller noe der omkring. Spørs hvor mye ram du har. Ellers har w7 noen gode verktøy for å feilsøke på disken og i softwaren. Men til det trenges da en inst cd for w7 eller ei minnepenn med w7 install filer på. Så går man inn i bios for å endre på booten til usb. De fleste nyeste bios har cd oppsatt som andre boot, så man trenger ikke alltid å gå inn i bios for å kjøre en cd boot, men følge med på skjermen å trykke ned en tast for å boote fra en cd. BmOnline Hm Jeg har resatt BIOS da . . Uten at det var til noen hjelp. Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 (endret) Ja, men du bør enten ta ut noen rambrikker, eller kjøre en ramtest/memtest. Den kjører du ved å følge min anbefalning over her. Gjør det, så vet du straks mye mer om hvorvidt du trenger å lete mer. Restart maskinen, velg før bios press så F8- og da skal du få opp menyen til sikker modus. Her finner du også ramtest valget. Nederst finner du ramtest. Nå kan det jo hende at du har F6 eller F7, men du får prøve hvilken som fører til sikker modus på din maskin. Fordi det kan være forskjellig for hvilket merke maskin du har.BmOnline Endret 25. januar 2014 av BmOnline Lenke til kommentar
Totus86 Skrevet 26. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2014 Foretok en RamTest, uten noen form for svar. Hvis det trengs info ang hva slags pc equipment jeg har, så er det følgende: Operating System Windows 7 Ultimate 64-bit SP1 CPU Intel Core i7 2600 @ 3.40GHz 43 °C Sandy Bridge 32nm Technology RAM 8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24) Motherboard MSI P67A-GD55 (MS-7681) (SOCKET 0) 42 °C Graphics S24B300 (1920x1080@60Hz) 1280MB NVIDIA GeForce GTX 570 (CardExpert Technology) 44 °C Storage 59GB M4-CT064M4SSD2 ATA Device (SSD) 232GB SAMSUNG HD252HJ ATA Device (SATA) 31 °C Optical Drives TSSTcorp CDDVDW SH-222AB ATA Device Audio ASUS Xonar D1 Audio Device Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Har du WIndows på en Crucial M4? I så fall oppdater firmwaren på den hvis du ikke har gjort det. M4 har/hadde nemlig en "bug" som skapte problemer med BSOD etc etter ca 5000 timer. Lenke til kommentar
Totus86 Skrevet 26. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2014 Har du WIndows på en Crucial M4? I så fall oppdater firmwaren på den hvis du ikke har gjort det. M4 har/hadde nemlig en "bug" som skapte problemer med BSOD etc etter ca 5000 timer. Interessant! Jeg prøvde å finne Firmwaren på crucial sin nettside. Downloaded firmwaren. "Failed to place files!" Popper opp :/ Lenke til kommentar
Totus86 Skrevet 26. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2014 Lastet ned "CrucialScan" får å evt finne ut hvilken type Crucial M4 jeg har. Men den ser ut til å bare finne min gamle lille "Samsung harddisk". . . Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Lastet ned "CrucialScan" får å evt finne ut hvilken type Crucial M4 jeg har. Men den ser ut til å bare finne min gamle lille "Samsung harddisk". . . Hvis du har systemfilene på den M4 disken, så kan det være lurt å kople strømmen fra på de andre du har. BmOnline Lenke til kommentar
Totus86 Skrevet 26. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2014 Lastet ned "CrucialScan" får å evt finne ut hvilken type Crucial M4 jeg har. Men den ser ut til å bare finne min gamle lille "Samsung harddisk". . . Hvis du har systemfilene på den M4 disken, så kan det være lurt å kople strømmen fra på de andre du har. BmOnline Eg spør litt dumt, men kople av strømmen fordi at? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Du har nok en Crucial M4 SSD, ingen tvil om det. Men for at firmwaren skal gå bra, må SSD'en være tilkoblet en av de 4 første SATA portene, eller vil det ikke virke. Helst bør du ha den i SATA port 1 eller SATA_0 hvis de er merket slik på Gigabyte HK. Altså den første SATA porten. Lenke til kommentar
Totus86 Skrevet 26. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2014 Du har nok en Crucial M4 SSD, ingen tvil om det. Men for at firmwaren skal gå bra, må SSD'en være tilkoblet en av de 4 første SATA portene, eller vil det ikke virke. Helst bør du ha den i SATA port 1 eller SATA_0 hvis de er merket slik på Gigabyte HK. Altså den første SATA porten. Crucial er i SATA_1 og Samsung er i SATA_2 :/ Skulle jeg kansje bare kjøpt en ny SSD? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 (endret) Tja, det er jo opp til deg, 64 GB SSD i dag er jo ikke mye slik sett. Jeg har en Samsung 840 Pro 250 GB som OS disk, så hvis du har lyst på ny SSD og en litt større, så er det bare å kjøpe. Sats på enten Samsung Evo 840, Intel 520 serien eller liknende. Min 840 Pro (med Rapid mode) ligger på ca 1000 MB/s les og skriv. Endret 26. januar 2014 av Chavalito Lenke til kommentar
Totus86 Skrevet 26. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2014 Ålreit, men vi er kommet frem til at det er denne "Crucial M4" som er problemet da? Iså tilfelle så tror jeg at jeg bare handler meg en ny en Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 (endret) Lastet ned "CrucialScan" får å evt finne ut hvilken type Crucial M4 jeg har. Men den ser ut til å bare finne min gamle lille "Samsung harddisk". . . Hvis du har systemfilene på den M4 disken, så kan det være lurt å kople strømmen fra på de andre du har. BmOnline Eg spør litt dumt, men kople av strømmen fordi at? Fordi det er alltid god prosedyre å kople bort diskene som ikke har operativsystemet, når man skal oppdatere, eventuelt fixe noe på os boot disken. Det er for å eleminere trøbbel. Og da er det helt ok å ta bort strømpluggen på de diskene som ikke behøver å stå på mens du gjør oppgraderingen. Det tar bare noen sekunder å løsne strømmen. Datakabelen trenger du ikke å stresse med, ei heller å skru noe bort. Så er det også slik at firmvaren som skal oppdateres, ikke kan havne "andre" steder. Og i følge Chavalito, så har jo han også oppdatert firmvaren på en ssd M4. BmOnline Endret 26. januar 2014 av BmOnline Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå