Gå til innhold

Bredbånd - ny kunde-hjelp


Anbefalte innlegg

Så, jeg har akkurat flyttet og prøver skaffe meg bredbånd (tv).

Bor i en kjellerleilighet og de jeg leier hos (som da bor i samme hus) har bredbånd, og det er lagt kabel ned til meg. Kabelen er koblet til tven, men foreløpig har jeg bare nrk. Har vært i kontakt med lokal bredbåndsleverandør, som sier de må komme å installere egen sentral i leiligheten, og at jeg trenger dekoder. Jeg tror ikke dette er nødvendig, da jeg kjenner flere som har kabel koblet direkte til tv og helt fin får andre kanaler. Er ikke noe ekspert på området, så håper noen kan opplyse meg litt.

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

 

Snakka med utleier som sier at den forige leieboeren bare hadde brukt kabelen fra dem, og ikke hadde dekoder.. Men det kan jo hende de tar feil.

Uansett, han hadde tv uten å ha egen sentral (som leverandøren sier jeg må ha) og det syntes jeg virker litt rart.. Om det er analoge signaler er det jo logisk at jeg trenger dekoder for å få det digitalt, men trenger jeg egen sentral i tillegg da?

Lenke til kommentar

Hvis du bare har NRK, så er du på feil modus på TV. Du har m.a.o. nå satt TV til å motta det digitale bakkenettet.

 

Skal du motta de analoge kanalene som er på kabel, så må du over på gammeldags PAL (analogt) mottak. Da vil du trolig få 10-20 analoge kanaler.

 

For å få resten av kanalene (>30+), så må du ha digital dekoderboks.

 

 

Når det gjelder bredbånd, så må du sjekke med huseier om det er felles kabel med de. Dere skal bare ha ett modem og dvs at du ikke bare kan koble til et eget om de alt bruker felles ressurser. I såfall er det vanlig at hybelboere får tilgang til bredbånd via trådløs eller kabel hos husvert...

Endret av Lars Dongeri Oppholdsnes
Lenke til kommentar

Så, jeg har akkurat flyttet og prøver skaffe meg bredbånd (tv).

Bor i en kjellerleilighet og de jeg leier hos (som da bor i samme hus) har bredbånd, og det er lagt kabel ned til meg. Kabelen er koblet til tven, men foreløpig har jeg bare nrk. Har vært i kontakt med lokal bredbåndsleverandør, som sier de må komme å installere egen sentral i leiligheten, og at jeg trenger dekoder. Jeg tror ikke dette er nødvendig, da jeg kjenner flere som har kabel koblet direkte til tv og helt fin får andre kanaler. Er ikke noe ekspert på området, så håper noen kan opplyse meg litt.

 

På forhånd takk :)

 

Den antenntilkobling du, vet du hva det egentlig er? Hvis det er kabel-TV så har du kanskje mange muligheter, men da skulle du fått inn mer enn NRK uten ekstra utstyr. Men det kan også være at det kun er en antenne på taket/veggen for mottak av RiksTV og da stemmer det at du bare får NRK.

Har du spurt huseier om hvilken leverandør de har av bredbånd og TV?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...