Gå til innhold

BK: Bikkje

Anbefalte innlegg

Hei!

Fersk fotograf som har gått til innkjøp av sitt første speilrefleks og kun fått utforsket et døgns tid. Hvordan vil dere stille dere til dette bildet tatt under forholdsvis lysfattige forhold?

Pentax K-500

Lukkertid: 1/20

F/5.0

ISO 3200

post-226603-0-61339500-1390659020_thumb.jpg

Har også prøvd å få fokuset på øynene til hunden, ser at snuta blir noe i ufokus av dette.

Har ikke fått gått ut enda pga dårlig vær så hadde satt pris på tips om hvordan en kan bedre bilder innendørs eller i lysfattige forhold :)

Endret av Bordplate
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En grei eksponering. Det dynamiske omfange er kanskje noe større en kameraet klarer. Har ikke sjekket histogrammet, men mistenker at noen av de mørke områdene er gjengrodd (uten strukrtur). Liten dybdeskarphet skyldes srtor blender (F/5,0). Det eneste du kan prøve på er høyere ISO og mindre blender. Ikke noe særlig å gå på mht lukkertid. Evnt prøve med lenger brenvidde.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke fått gått ut enda pga dårlig vær så hadde satt pris på tips om hvordan en kan bedre bilder innendørs eller i lysfattige forhold :)

Lyssterk optikk og lav ISO pleier å funke greit...kanskje du bør prøve den nye Sigma 18-35mm 1:1.8 ?

En liten runde i Elements 12....enkelt, billig og avansert digitalbildefremkallingsprogram

post-226353-0-37769900-1390697159_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Dette bildet hadde blitt 100% hvis du hadde ekstern blits bounchet mot taket og eller en softboks etc. Da står blitsen for eksponeringen og du kan i utgangspunktet bruke den blenderen du vil. Du kan også bruke langt lavere ISO.

Så hvis dette er en type bilder du kommer til å ta mye av, så kjøp deg en ekstern blits :)

Lenke til kommentar

Takk for alle innspill :-)

Jeg er veldig åpen for tips og triks, men så fersk som jeg er så holder det mer en nok i begynnelsen å prøve seg frem med kameraet alene. Fotografering virker veldig artig og jeg er motivert til å lære å ta/lage flotte bilder så jeg kommer utvilsomt til å legge ut flere bilder for kritikk.

Lenke til kommentar

Du kan sjekk ut noen av guidene til Akam, mange fine spesifikke guider der.

Som nevnt over så vil en blits hjelpe på mye for og få bedre eksponerte bilder, men bruke blitslyset direkte på motivet blir ikke fint, så man må reflektere blitslyset via noe hvitt/lyst. Enten burde man skaffe seg en ekstern blits som kan vris rundt så man kan bruke blitsen som indirekte lys, en annen mulighet er og lage seg en diffuser til den interne blitsen.

Foreksempel denne diffuseren funker som gull :)

http://www.youtube.com/watch?v=WaoPt_Pgk0g

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...