Bordplate Skrevet 25. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2014 (endret) Hei! Fersk fotograf som har gått til innkjøp av sitt første speilrefleks og kun fått utforsket et døgns tid. Hvordan vil dere stille dere til dette bildet tatt under forholdsvis lysfattige forhold? Pentax K-500 Lukkertid: 1/20 F/5.0 ISO 3200 Har også prøvd å få fokuset på øynene til hunden, ser at snuta blir noe i ufokus av dette. Har ikke fått gått ut enda pga dårlig vær så hadde satt pris på tips om hvordan en kan bedre bilder innendørs eller i lysfattige forhold Endret 25. januar 2014 av Bordplate Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 25. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2014 En grei eksponering. Det dynamiske omfange er kanskje noe større en kameraet klarer. Har ikke sjekket histogrammet, men mistenker at noen av de mørke områdene er gjengrodd (uten strukrtur). Liten dybdeskarphet skyldes srtor blender (F/5,0). Det eneste du kan prøve på er høyere ISO og mindre blender. Ikke noe særlig å gå på mht lukkertid. Evnt prøve med lenger brenvidde. 1 Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 25. januar 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. januar 2014 Ok, jeg er forholdsvis ny for fotografering. Hvordan leser du histogrammet til bildet? Er forøvrig jpeg-fil. Tenkte jeg med tiden skulle gå tim innkjøp av et høvelig redigeringsprogram som gjorde det verdt å kjøre raw. Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 25. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2014 Du sier ikke noe om hva slags kamera du har, men histogrammet ses gjerne i en av visningsmodusene på skjermen. Det er viktig at kurven ikke kryper oppover sidene av rammen. På venstre side indikerer det for møkrke områder og på høyre side for lyse områder. Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 25. januar 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. januar 2014 Ja riktig :-) så en tutorial fra Apperture der han korrigerte eksponeringen i henhold til den grafen. Tror jeg må kjøpe Apperture. Er forøvrig et pentax k-500 kamera :-) Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 26. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 26. januar 2014 Har ikke fått gått ut enda pga dårlig vær så hadde satt pris på tips om hvordan en kan bedre bilder innendørs eller i lysfattige forhold Lyssterk optikk og lav ISO pleier å funke greit...kanskje du bør prøve den nye Sigma 18-35mm 1:1.8 ? En liten runde i Elements 12....enkelt, billig og avansert digitalbildefremkallingsprogram Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 27. januar 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. januar 2014 Ok, hva er det du har justert på her? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 27. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 27. januar 2014 Dette bildet hadde blitt 100% hvis du hadde ekstern blits bounchet mot taket og eller en softboks etc. Da står blitsen for eksponeringen og du kan i utgangspunktet bruke den blenderen du vil. Du kan også bruke langt lavere ISO. Så hvis dette er en type bilder du kommer til å ta mye av, så kjøp deg en ekstern blits Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 27. januar 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. januar 2014 Takk for alle innspill :-) Jeg er veldig åpen for tips og triks, men så fersk som jeg er så holder det mer en nok i begynnelsen å prøve seg frem med kameraet alene. Fotografering virker veldig artig og jeg er motivert til å lære å ta/lage flotte bilder så jeg kommer utvilsomt til å legge ut flere bilder for kritikk. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 27. januar 2014 (endret) Du kan sjekk ut noen av guidene til Akam, mange fine spesifikke guider der. Som nevnt over så vil en blits hjelpe på mye for og få bedre eksponerte bilder, men bruke blitslyset direkte på motivet blir ikke fint, så man må reflektere blitslyset via noe hvitt/lyst. Enten burde man skaffe seg en ekstern blits som kan vris rundt så man kan bruke blitsen som indirekte lys, en annen mulighet er og lage seg en diffuser til den interne blitsen. Foreksempel denne diffuseren funker som gull http://www.youtube.com/watch?v=WaoPt_Pgk0g Endret 27. januar 2014 av Nautica Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 6. februar 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. februar 2014 I forhold til dette med å ta bilder under lysfattige forhold, hvor mye ISO bør man maksimalt tillate seg? Er jo en 18-55mm linse så lukkerhastigheter over 1/50 er vel å prøve å unngå uten stativ? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 24. februar 2014 Rapporter Del Skrevet 24. februar 2014 Eksperimenter med kameraet og finn ut selv hva som funker. Det er halve moroa. En god bok om digitalfotografering kan være en god guide på turen. Du har også fått god konstruktiv kritikk her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå