Mzungu Skrevet 27. april 2014 Rapporter Del Skrevet 27. april 2014 Kunne noe vise oppsettet på oppg. 5? Lenke til kommentar
M e r i u a n Skrevet 27. april 2014 Rapporter Del Skrevet 27. april 2014 (endret) Kunne noe vise oppsettet på oppg. 5? se på fasiten til eksamensoppgavene 24 og 25 vår 13.. eneste forskjellen er renten og skattesatsen, ellers hvis du følger det oppsettet der får du svarene til spm 5 og 6 Endret 27. april 2014 av M e r i u a n Lenke til kommentar
anonym900 Skrevet 27. april 2014 Rapporter Del Skrevet 27. april 2014 Kunne noe vise oppsettet på oppg. 5? se på fasiten til eksamensoppgavene 24 og 25 vår 13.. eneste forskjellen er renten og skattesatsen, ellers hvis du følger det oppsettet der får du svarene til spm 5 og 6 Hei kommer meg ikke inn på @atbi for å se gamle eksamensoppgaver. Flere som sliter? Lenke til kommentar
numero1 Skrevet 28. april 2014 Rapporter Del Skrevet 28. april 2014 Kunne noe vise oppsettet på oppg. 5? se på fasiten til eksamensoppgavene 24 og 25 vår 13.. eneste forskjellen er renten og skattesatsen, ellers hvis du følger det oppsettet der får du svarene til spm 5 og 6 Hei kommer meg ikke inn på @atbi for å se gamle eksamensoppgaver. Flere som sliter? Du må slette loggen også prøver du igjen Lenke til kommentar
bovice Skrevet 28. april 2014 Rapporter Del Skrevet 28. april 2014 Gjerne et dumt spørsmål.Men på oppgave 6. Arbeidskrav 8.Hvordan finnerjeg "KS til egenkapitalen etter skatt"? Hvordan regner jeg ut dette? Har satt opp hele tabellen, men finner ikke ut hva som skal plusses og trekkes fra for å få svaret. Lenke til kommentar
Berry Skrevet 28. april 2014 Rapporter Del Skrevet 28. april 2014 Noen som kan vise meg hvordan jeg regner endring i arbeidskapitalbehov eller hvor man kan finne svaret til det i boken? Skjønner ikke hvordan jeg skal regne det. Er på oppgave 5 i arbkrav8 Lenke til kommentar
hippo Skrevet 28. april 2014 Rapporter Del Skrevet 28. april 2014 Jeg sliter også med oppgave 5 og 6.. noen som kan vise med utregning? Lenke til kommentar
giveland Skrevet 1. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 1. mai 2014 Kunne noe vise oppsettet på oppg. 5? se på fasiten til eksamensoppgavene 24 og 25 vår 13.. eneste forskjellen er renten og skattesatsen, ellers hvis du følger det oppsettet der får du svarene til spm 5 og 6 Hei kommer meg ikke inn på @atbi for å se gamle eksamensoppgaver. Flere som sliter? Du må slette loggen også prøver du igjen Prøv å åpne atbi i en annen nettleser. Jeg får ikke åpnet eksamensoppgavene i Chrome, men det går på Internet Explorer Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 2. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 2. mai 2014 Hvorfor blir ikke renter fratrukket når man regner ut skatt i oppgave 5, men i oppgave 6? Trodde det var likt enten det var totalkapital eller egenkapital. Har ikke jobbet med finans på en måned, så er litt ute av det. Lenke til kommentar
M e r i u a n Skrevet 3. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2014 (endret) Hvorfor blir ikke renter fratrukket når man regner ut skatt i oppgave 5, men i oppgave 6? Trodde det var likt enten det var totalkapital eller egenkapital. Har ikke jobbet med finans på en måned, så er litt ute av det. EK er det DU som eier av bedriften sitter igjen med etter at alt er trukket. det er egentlig bare lån som er forskjellen mellom ek og tk .. sikkert andre ting også, men det er ikke noe vi skal gjennomgå i bøk 2 Endret 3. mai 2014 av M e r i u a n Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 3. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2014 Hvorfor blir ikke renter fratrukket når man regner ut skatt i oppgave 5, men i oppgave 6? Trodde det var likt enten det var totalkapital eller egenkapital. Har ikke jobbet med finans på en måned, så er litt ute av det. EK er det DU som eier av bedriften sitter igjen med etter at alt er trukket. det er egentlig bare lån som er forskjellen mellom ek og tk .. sikkert andre ting også, men det er ikke noe vi skal gjennomgå i bøk 2 Ja, jeg vet forskjellen på TK og EK, men skatt må jo betales uansett, vel? Så for meg at skatten var lik i begge tilfeller. Lenke til kommentar
M e r i u a n Skrevet 3. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2014 Hvorfor blir ikke renter fratrukket når man regner ut skatt i oppgave 5, men i oppgave 6? Trodde det var likt enten det var totalkapital eller egenkapital. Har ikke jobbet med finans på en måned, så er litt ute av det. EK er det DU som eier av bedriften sitter igjen med etter at alt er trukket. det er egentlig bare lån som er forskjellen mellom ek og tk .. sikkert andre ting også, men det er ikke noe vi skal gjennomgå i bøk 2 Ja, jeg vet forskjellen på TK og EK, men skatt må jo betales uansett, vel? Så for meg at skatten var lik i begge tilfeller. Skatt betales i begge tilfeller ja, men når du regner ut EK med hensyn på lån så må renter trekkes fra før skatt, det er derfor skatten blir mindre når man beregner EK Lenke til kommentar
Audrey_Hepburn Skrevet 4. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 4. mai 2014 (endret) Hei jeg lurer på hvordan de har løst oppgave 19 i sensorveiledningen fra eksamen vår 2013 (se bilde). Hvilken formel er det de har brukt? Takk for all hjelp:) Endret 4. mai 2014 av Nataliee Lenke til kommentar
numero1 Skrevet 5. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 5. mai 2014 Hei jeg lurer på hvordan de har løst oppgave 19 i sensorveiledningen fra eksamen vår 2013 (se bilde). Hvilken formel er det de har brukt? Takk for all hjelp:) Kommer ikke helt på hvilken formel det var, men husk på at du skal finne hvor mye som mer investert RISIKOFRITT ergo risikorente = 0. Lenke til kommentar
Sommernatt Skrevet 7. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 7. mai 2014 Kan noen vise hvordan man regner ut den mest lønnsomme produktsammensetningen eller hvor det står i boka? :-) Lenke til kommentar
yemu2 Skrevet 7. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 7. mai 2014 Det står veldig enkelt forklart i pesum, og hvis du ser på en sensorveiledning gitt til en tidligere eksamensoppgave, så ser du også hvordan man kommer fra til den optimale produktmixen. Lenke til kommentar
numero1 Skrevet 7. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 7. mai 2014 (endret) Kan noen vise hvordan man regner ut den mest lønnsomme produktsammensetningen eller hvor det står i boka? :-) Sett opp slik: x y kapasitet TV1 1 2 1000 TV2 2 1 1000 SP 100 200 VEK 50 100 DB X= 50 DB Y= 100 Lag en graf. En linje for TV1 og en linje for TV2, du finner punktene ved å dele kapasiteten på x og kapasiteten på y (i tv1 blir det x=1000 og y=500). Deretter finner du mulighetsområde (får 3 ulike punkter), ganger punktet med x og y (i tv1 blir det 1000*100). Håper du skjønte. Endret 7. mai 2014 av numero1 Lenke til kommentar
Sommernatt Skrevet 8. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 8. mai 2014 Kan noen vise hvordan man regner ut den mest lønnsomme produktsammensetningen eller hvor det står i boka? :-) Sett opp slik: x y kapasitet TV1 1 2 1000 TV2 2 1 1000 SP 100 200 VEK 50 100 DB X= 50 DB Y= 100 Lag en graf. En linje for TV1 og en linje for TV2, du finner punktene ved å dele kapasiteten på x og kapasiteten på y (i tv1 blir det x=1000 og y=500). Deretter finner du mulighetsområde (får 3 ulike punkter), ganger punktet med x og y (i tv1 blir det 1000*100). Håper du skjønte. Takk for god forklaring! Men står fast på grafen.. Har jeg gjort riktig? Og skjønte ikke helt hva jeg skal gjøre videre. Er forresten oppgave 13 på 23.11.10 Lenke til kommentar
hikka Skrevet 10. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2014 Det her er vell heller et dumt spørsmål, men er det noen som har muligheten til å forklare med standard direkte materialkostnader på en forståelig måte? Skjønner hovedgreia, men i noen oppgaver bruker man SIP og i andre FV? Og når vi skal finne Ms, hvorfor må vi ta minus (endring i SIP og FV * kg) ? håper noen gidder å forklare meg det her, super takknemlig! Lenke til kommentar
Deltidsstudent_2014 Skrevet 11. mai 2014 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2014 Hei, Er det noen som vet hvordan man finner frem til nåverdi i fasitsvaret under? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå