Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Stenge lys ute av soverom = Hvordan?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rullegardin fra ikea?

Lameller, rullegardiner osv har forskjellige kvaliteter, ta med lommelykta du har på telefonen og lys på de helt inntil i butikken. Ser du ikke noe på andre siden så blir det lysfritt også.

Så må du henge de så rullen kommer slik at stoffet går mest mulig veggen.

Mest sansynlig lenger en vinduskarmen med mindre den passer perfekt inni,

Jeg kjøpte lameller fra living, men passa på å kjøpe de dyreste lystette lamellstripene.

Lenke til kommentar

Med lameller kan du ha skinnen lenger en vinduet og kutte de under vinduet.

Rullegardin kan du også kjøpe 10-20cm lenger en vinduet alle veger, men blir den hengende noen mm ut fra veggen så blir det lyst uansett.

Jeg løste det ved å montere rullegardinen over vinduet på veggen så stoffet glil på listene rundt helt inntil VS å henge de på listen oh få 3 mm glippe.

Rart det ikke finnes vinduer med strøm og kretskort så man kan kode vinduene tette/ frostet osv. Det finnes iallefall, men burde kommet som standard fra nordan.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg jobber som nattevakt og vet hvor viktig det er med lystett rom når en skal sove på dagtid.

Selv har jeg kjøpt lystett rullegardin som jeg festet borrelås på. Jeg klippet gardin i 2, da fikk jeg nok til 2 vinduer.

Borrelås måtte jeg stifte fast i vinduskarm, da limen ikke var sterk nok i lengden til å holde seg på tre.

Etter den var festet til karm, klistrer du sammen begge borrelåsene og drar av tape på den andre delen, da fester du gardin ved å trykke godt innpå borrelåsen. Bare prøv å ikke dra gardinet slik at det blir helt stramt, da vil limen slite seg med tiden.

Slik blir det mulig å ta vekk gardin om du får behov for lys eller om du trenger å vaske litt.

Anbefaler deg å kjøpe noe som er 100% lystett og bredere/lengre enn vindu.

Min erfaring er at det krymper litt, så om du har et gardin som går noe utenfor karmen på vindu, bør det holde mange år.

Redigert: Lagde litt mer utfyllende forklaring.

Endret av jallamamba
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...