Gå til innhold

Brunsisik på grein ... .

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, flott bilde dette, men jeg tror det må være en gråsisik i 1. vinterdrakt. Det virker som den er noe for lys på brystet for å være brunsisik, men 100% sikker er jeg ikke ;)

Flott med bilder av arter som ikke er så mye kjent. :)

Mvh Melvin

Lenke til kommentar

Hei Albert.

Vakkert !

Nydelig avbildet brunsisik. (Jammen godt gjort å se forskjellen på gråsisik og brunsisik. Slo opp i "boka", og så at disse er til forveksling lik.)

Ser ut som det har landet et lite snøkorn på det vakre lille hodet :D

Mvh.

Lisbeth.

Hei, Lisbeth.

Takk for hyggelig og utfyllende kommentar ! :)

Jeg trodde også at dette var gråsisik, men jeg stusset over at denne fuglen virket så liten.

Jeg fant da ut at brunsisik hekker i lavlands- og kystrøk i

Sør-Norge, mens den større gråsisiken holder til i høyereliggende strøk, - i hvert fall sør i landet..

Brunsisik ble tidligere regnet som en underart av gråsisik, men er nå registrert som egen art.

Brunsisik ble først sett i Norge i 1962 i Rogaland, og første gang hekking ble registrert her i landet, var i 1987.

Vennlig hilsen

Albert.

Lenke til kommentar

Hei, flott bilde dette, men jeg tror det må være en gråsisik i 1. vinterdrakt. Det virker som den er noe for lys på brystet for å være brunsisik, men 100% sikker er jeg ikke ;)

Flott med bilder av arter som ikke er så mye kjent. :)

Mvh Melvin

Hei, MotoG.

Tusen takk for hyggelig og utfyllende kommentar, Melvin.

Du har rett i at de to artene lett kan forveksles, men jeg stusset over at denavbildede sisiken var så liten, og begynte derfor å lese litt, og fant følgende:.

I Sør-Norge er gråsisik hovedsakelig utbredt i innlandet, - i litt høyereliggende strøk, mens brunsisik holder til i lavlandet og i kyststrøk.

Nord i landet er gråsisik utbredt også ved kysten.

Ut fra størrelse og opplysningene ovenfor, er det ikke usannsynlig at det dreier seg om en brunsisik, men i likhet med deg er jeg ikke 100% sikker.

Vennlig hilsen

Albert.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...