Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre? Fikk masse datadeler

Gjest Bruker-325285

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-325285

Jeg fikk masse datadeler idag av en snill person som ikke trengte dem lenger.

Det "beste" jeg fikk vat gtx 9800 og et p6t DELUXE hovedkort og en 600 watts strømforsyning, det var en prosessor og 2 rambrikker på 512 mb hver og et kabinett har jeg liggende, kan jeg bygge en pc/miniserver av dette ?

Jeg fikk også masse vannkjøling, en 120 ml radiator og en på 240 ml og masse nipler og slanger. Også en fikk jeg noen sånne kjølere(?) og en tank. åssen skal jeg sånn ca. sette opp dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Du mangler vel harddisker?
2. Prosessoren må ha samme socket som hovedkortet, og rammet må også passe.. Du kan ikke sette hvilkensomhelst prosessor i hvilketsomhelst hovedkort. Samme med rammet. Ser ut som (ved et google søk) at det er DDR3 RAM og socket 1366.
3. 512MBx2 er egentlig ikke så mye, men helt greit om du bare skal bruke den til fillagring og sånt. På en vanlig hjemme-NAS på under 7k har vanligvis ikke mer enn 1GB RAM.
4. Så lenge prosessoren er socket 1366 burde den virke greit som en liten hjemmeserver. En Dual Core på over 2 GHz skulle virke fint :)

Lenke til kommentar

1366 støtter vel bare quad-core og oppover så fremt jeg vet, og prosessorer finnes relativt billig på nettsteder som finn.no og hardware.no's bruktside. De er ganske gode sånn sett, men bruker litt strøm, så vær obs på det. Om du ikke allerede har en data som er bedre enn denne, kan du jo få igang denne, i7 1ste gen er jo ikke noe dårlig spør du meg.

Om du sjekker på prosessoren (er det ikke pinner på selve prosessoren er det mest sannsynelig Intel, AMD vice versa) Om denne passer ville jeg definitivt satt sammen en liten PC til personlig bruk, eller som en server. Vannkjølinga skal være ganske enkelt å sette opp, men vær sikker på at du har alle deler som trengs der.

Lenke til kommentar

Selv om strømforsyningen er 600W bør du huske på at alder kan ha en kraftig innvirkning på hvor bra den er og du må derfor vurdere om den er i det hele tatt verdt å bruke.

Er det et kvalitetsmerke ( Seasonic feks) så burde det gå bra.

Selvom strømforsyningen leverer f.eks 400watt er det fortsatt nok til å drive en server/pc så lenge man ikke stapper den med harddisker, skjermkort og overklokkede prosessorer:)

Lenke til kommentar

Macklemore : Mulig ja, men stabilt og uten problemer? Vanskelig å si om det er en dårlig psu. En 600W noname PSU kan i mange tilfeller faktisk være såpass dårlig at den er langtifra specs ved innkjøp og etter noen år enda verre om den i det hele tatt fungerer da.

PSU er rett og slett den komponenten man synder mest med når man bygger en pc og her bør man i det minste passe på at det man bruker fungerer slik det skal.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du kan bygge deg mye rart med de delene kan man si. Det du trenger å tenke på er hva du egentlig trenger. Hvis du trenger en server så går du for det, men hvis du trenger en stasjonær til så går du for dette. Komponentene du har fått vil nok ikke holde til en server eller en fullverdig maskin. Du må nok kjøpe en del deler ved siden av også, men su kan regne med å spare masse penger i og med at mange av delene som trengs har du fra før av :)

Ellers så ønsker jeg deg lykke til :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...