Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Stjele strøm fra strømleverandør

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

Har et par hypotetisk spørsmål angående å koble en sikring utenom strømmåleren.

Hva er sjansen for å bli tatt i å gjøre det? Da tenker jeg ikke å overdrive det, men bare slik at litt strøm ikke blir registrert. Jeg bor i en leilighet i et rekkehus.

Hvis man skulle bli tatt, hva ville da straffen vært?

Anonymous poster hash: 73931...60e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De store nettleverandørene gjør uanmeldte kontroller/inspeksjoner av sine skap. Jeg har selv opplevd at dette har skjedd i et borettslag jeg hadde tilknytning til. Så lenge skapet står i fellesområdet er det vanskelig for deg å forhindre det.

Lenke til kommentar

Fellesområdet er jo låst. Jeg tenker at så lenge ikke strømregningen blir vesentlig mindre i forhold til det den har vært hittil og utifra deres beregninger av hva jeg bruker, så burde det gå? Sjansen for å få nettleverandøren på døren er vel liten om du ikke har en skjelig mistanke..?

Lenke til kommentar

Er du virkelig elektriker? Da burde du skjønne at dette her ikke går bra. Hva skjer når eltilsynet er på kontroll, og du ikke får vite det en gang, siden det ikke er ditt eget sikringsskap? Hva skjer når en elektrikerbedrift har internkontroll i borettslaget? Eller hva skjer hvis en elektriker må inn i skapet, fordi han f.eks er på jobb hos naboen din?

Selv om noen finner tjuvkoblingen din, så er det jo ikke sikkert at de vil melde fra om det. Men sannsynligheten er jo rimelig stor..

Edit: Kort oppsummert: Å trikse i sikringsskapet uten å selv ha kontroll på hvem som har adgang til det er en dårlig ide..

Endret av Trollface
Lenke til kommentar

Er du virkelig elektriker? Da burde du skjønne at dette her ikke går bra. Hva skjer når eltilsynet er på kontroll, og du ikke får vite det en gang, siden det ikke er ditt eget sikringsskap? Hva skjer når en elektrikerbedrift har internkontroll i borettslaget? Eller hva skjer hvis en elektriker må inn i skapet, fordi han f.eks er på jobb hos naboen din?

Selv om noen finner tjuvkoblingen din, så er det jo ikke sikkert at de vil melde fra om det. Men sannsynligheten er jo rimelig stor..

Ser jeg burde ha skrevet litt mer info.

Jeg bor i en leilighet som er seksjonert ut fra et enderekkehus. Dette enderekkehuset består av tre leiligheter som er en del av et sameiet. Vi har ingen ting å gjøre med resten av rekken. Internkontroll kommer ikke til å skje uten at jeg får vite det da jeg sitter i styret.

Jeg har et eget sikringsskap, de andre har også egne plassert et annet sted.

Så nå når du vet dette, og jeg forteller at alle sikringene er på samme skinne (inkl. OV) Så må man av med deksler og shit får å kunne se en evt. lask som er satt opp mot en egen sikring.

Nå da? Like lett å oppdage? hehe

Lenke til kommentar

Da blir det jo en annen sak.

"Jeg har et eget sikringsskap, de andre har også egne plassert et annet sted."

Så du har et helt eget sikringsskap allikevel? Du sa du delte med 3 andre i stad så blir litt usikker.

Hvis du har et helt eget skap så er det jo forsåvidt bare å gunne på.

Hvis det i verste fall skulle forekomme en uanmeldt kontroll, så får du bare finne på en god unnskyldning og si at du må dra, og at de må komme igjen på et annet tidspunkt. Slik at du får tid til å rette opp i det du har gjort, sånn for sikkerhets skyld.

De har ingen myndighet til å tvinge seg inn i skapet ditt.

Edit: Hadde ikke følt meg helt trygg med mindre skapet sto på innsiden av min egen dør.

Endret av Trollface
Lenke til kommentar

Heheh hva er vitsen med å stjele litt strøm? Slik at du får spart inn en tusenlapp i året? oddsen er dårlig!

Har du tenkt å gjøre dette, så gjør det skikkelig i så fall! Blir du tatt så fortjener du ihvertfall all den straffen du kommer til å få.

Lenke til kommentar

Nettleieselskapet klarer nok legge sammen to og to. De finner nok ut hvordan ting er seksjonert og lurer fort på hvorfor en seksjon ikke har forbruk.

I tillegg har de modeller som beregner forbruk. Da kan de fort oppdage at "linjetapet" ikke er helt slik det burde være og foreta nærmere undersøkelser.

Sjansen for å bli tatt er ganske stor og konsekvensene blir dyr etterbetaling av "beregnet" forbruk, bøter og kanskje fengsel.

Du har så mye mer å tape enn hva du kan vinne at dette "veddemålet" med strømselskapene bør du avstå. Ikke bare moralsk ...

Lenke til kommentar

Dersom du kun skal stjele mindre mengder strøm så kraftlaget ikke merker det så er det samtidig veldig lite å vinne på det, kombinert med at risikoen er stor. Dersom du hadde bygd på med en garasje med egen loftsleilighet eller satt inn noe _veldig_ strømkrevende, så kunne det ha gått da forbruket ville vært likt som før og kraftlaget hadde hatt mindre grunn til å mistenke noe.

Men slik du skisserer det her så vil gevinsten være såpass liten at du nesten må gjøre det for spenningen sin skyld (pun inteded). :)

Lenke til kommentar

Ser at det er en ting som ikke blir nevnt som konsekvens.

Du vil med meget stor sannsynlighet bli fradømt din rett til å ha fagbrev og jobbe som elektriker hvis du blir tatt.

Mer info?

Dette vil jeg også ha kilder på.

Selv om jeg ikke jobber som elektriker lengre så ønsker jeg å beholde fagbrevet mitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...