Gå til innhold

atter en gang S-ATA...

Anbefalte innlegg

Nå er jeg så evig skuffet... Ferdig med og sette sammen hele pc'n, så slår jeg på. Så viser det seg at pcn ikke klarer finne S-ATA disken min (som også er min eneste).

Jeg har Abit NF7-S 2.0 hovedkort, med Seagate 80GB S-ATA disk. Jeg har lett rundt i console osv, men blir ikke klokere. For meg føles det ut som om jeg har prøvd alt :roll:

Jeg har prøvd med disketten "S-ATA Drivers" osv, men den finner pcn heller ikke!

Jeg er så eviiiiiiiiiiiiiig takknemmelig om noen klarer og taue meg ut av dette gjørme hullet!

Petter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
disketten din bruker du i starten av installasjon av winxp/win2000.

Når den spør om raid/scsi drivere trykk F6 og stapp den inn, eller var det det du prøvde på?

jeg prøvde og trykke f6, men rakk ikke før den fortsatte. så lastet den over noen filer, og etter det kom den er Harderror eller noe slikt. Så stoppa alt

Lenke til kommentar
Rekker du ikke å trykke på F6, må du jo bare starte på nytt?

asså, "egentlig" rakk jeg det, men den reagerte ikke, så tok det 5 sek og så bare fortsatte den. den reagerte tydeligvis ikke på at jeg trykka :roll:

kan jo prøve igjen, men et spm til: hva skal rekkefølgen på bootene være?

first boot

secondary boot

og (third?) boot

?

Lenke til kommentar

asså, "egentlig" rakk jeg det, men den reagerte ikke, så tok det 5 sek og så bare fortsatte den. den reagerte tydeligvis ikke på at jeg trykka :roll:

first boot

secondary boot

og (third?) boot

?

Lenke til kommentar

first boot

secondary boot

og (third?) boot

?

Lenke til kommentar

Nå har jeg kommet "litt" lengere, men trenge rigjen masse hjelp!

Jeg klarte trykke f6 i starte av installasjon av win xp. så fikk jeg installert driveren til hdd, og trykket "fortsett, eller "bruk driveren i windows" eller hva det sto. Så fortsatte windows og installere, men etter en liten stund, kom det en svart skjerm der det ikke sto noenting, bare blinket under der man "kan skrive". Så fikk jeg til slutt opp denne meldingen jeg håper noen kan tolke:

STOP: c0000221 Unknown Hard Error

SystemRootSystem32ntdll.dll

(dette var med blå bakgrunn)

Så restarter jeg maskinen, og da virker det ikke som jeg har kommet lengere i det hele tatt. Jeg får ikke satt opp Raid heller, for når jeg prøver kommer det følgende mld:

Not Enough Single drives to create Raid set!

jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare og få til den umulige S-ATA disken!!! noen vær så snill og hjelp meg :(

kan det være noe i BIOS'en jeg må stille inn?

Noen av instillingene mine i BIOS er ihvertfall:

(Standard CMOS Features)

First Boot Device: CDRom

Second Boot Device: Floppy

Third Boot Device: Serial ATA

(Integrated Peripherals)

Onboard PCI Device: Press Enter, så trykker jeg enter og setter S-ATA Controller på enabled, men den står fortsatt bare på trykk enter.

Og hva er foresten CPU Interface?

Lenke til kommentar
disketten din bruker du i starten av installasjon av winxp/win2000.

Når den spør om raid/scsi drivere trykk F6 og stapp den inn, eller var det det du prøvde på?

jeg prøvde og trykke f6, men rakk ikke før den fortsatte. så lastet den over noen filer, og etter det kom den er Harderror eller noe slikt. Så stoppa alt

Dobbelt sjekk jumpern, prøv f. eks og bruke den andre kontrolleren, hvis du har flere sata- kontrollere.

Edit

Velg s ata som first boot.. kanskje det hjelper,??

Lenke til kommentar

Abit + S-ATA kan være litt problematisk. Men det er fullt mulig å fikse det (har jeg erfart).

Sett boot sequence:

1. Floppy

2. HD

3. CD-Rom

Oppdater biosen med floppy (det er som regel den gamle biosen som ikke finner S-ATA disken, hadde samme problem med mitt IC7-G).

Reset cmos.

Jeg tipper du nå må velge å sette opp S-ATA disken som primary Master, og optical drives som secondary (det måtte jeg).

Det kan hende at du får problemer hvis du har brukt IDE utgang 1 i stedet for 2 (merk, det funker helt fint hvis du bruker begge + S-ATA). Uansett, for å være på den sikre siden, prøv å sette det i IDE 2 og deaktiver IDE 1.

Reboot... sjekk om den finner disken nå.

Hvis den finner den går du tilbake og setter boot sequence til å være:

1. CD-Rom

2. HD

3. Floppy

Innstaller windows. Boot sequence:

1. HD

2. CD-Rom

3. Floppy

Mye stuk for å få brukt disken :p Det tar ikke så lang tid som det høres ut. Har du først lastet ned den nyeste biosversjonen tar det deg nok ikke mer enn 10 min å sette opp resten.

Og forresten, med mindre du skal kjøre Raid trenger du ikke å innstallere S-ATA driverdisken for Win-XP.

Håper det fungerer for deg nå...

Lenke til kommentar
Abit + S-ATA kan være litt problematisk. Men det er fullt mulig å fikse det (har jeg erfart).

Sett boot sequence:

1. Floppy

2. HD

3. CD-Rom

Oppdater biosen med floppy (det er som regel den gamle biosen som ikke finner S-ATA disken, hadde samme problem med mitt IC7-G).

Reset cmos.

Jeg tipper du nå må velge å sette opp S-ATA disken som primary Master, og optical drives som secondary (det måtte jeg).

Det kan hende at du får problemer hvis du har brukt IDE utgang 1 i stedet for 2 (merk, det funker helt fint hvis du bruker begge + S-ATA). Uansett, for å være på den sikre siden, prøv å sette det i IDE 2 og deaktiver IDE 1.

Reboot... sjekk om den finner disken nå.

Hvis den finner den går du tilbake og setter boot sequence til å være:

1. CD-Rom

2. HD

3. Floppy

Innstaller windows. Boot sequence:

1. HD

2. CD-Rom

3. Floppy

Mye stuk for å få brukt disken :p Det tar ikke så lang tid som det høres ut. Har du først lastet ned den nyeste biosversjonen tar det deg nok ikke mer enn 10 min å sette opp resten.

Og forresten, med mindre du skal kjøre Raid trenger du ikke å innstallere S-ATA driverdisken for Win-XP.

Håper det fungerer for deg nå...

ja, jeg har nå flasshet BIOS. men jeg skjønte ikke helt hva du mente med først og sette boot på

CD-ROM som 1, og HDD som 1 når du skal installe windows? Jeg har win xp CD'n i CD romen, så da er d vel slik at jeg må sette den for og installe xp?

Lenke til kommentar

Jeg sitter med det samme problemet akkurat nå. Rapror blir ikke oppdaget av maskinen. Skal raptor disken være synlig noe sted i Bios hvis alt er riktig. Jeg mener det er jo ikke en IDE primary master/slave eller secondary master/slave, men scsi.....

MB : Abit AT7-Maks 2

HD : WD Raptor

Lenke til kommentar

samma her. Harddisken er ingen steder i BIOSEN. Jeg har prøvd med og flashe, og laste ned de aller nyeste driverene for S-ATA disken, men ingenting fungerer. Jeg begynner nesten og lure på om det er noe galt med OS?...

Jeg kjørte en "fast formating" eller hva det heter, som ligger i RAID BIOS, noen som kan hjelpe meg? er hysterisk, må ha pcn klar innen helgen! :cry:

Lenke til kommentar

Det skal være en jumper i nærheten av batteriet på hovedkortet. Denne skal flyttes over i en annen posisjon i et minutt ca, og flyttes tilbake igjen.

Jeg har også no oppdatert bios, men sata disken oppdages ikke. Begynner og bli frustrert. Har sittet i flere timer og lest igjennom utenlandske forum uten og komme noe nærmere......

Lenke til kommentar
Noen som kan hjelpe? Gjerne noen som har hatt samme problemet, og kommet seg hel igjennom det! Jeg ber om alt av tips, og gjerne flere på en gang...

Og foresten, hvordan resette CMOS?

Jeg har nesten hatt det samme problemet.

Jeg har et Asus A7N8X Deluxe hovedkort med WD Raptor disk.

Til å begynne med så trenger du en diskett med drivere til SATA-kontrolleren og en diskettstasjon.

1. Sett CD-Rom som first boot device i BIOS.

2. Lagre instillingene i BIOS og putt XP-plata i CD/DVD-rommen og reboot.

3. Da burde installasjonen fra til WinXP starte.

4. Trykk F6 for å loade SCSI/RAID drivere når det kommer opp i installsjonen.

5. Vent til alle filene er loadet.

6. Sett i disketten med driverne til SATA-kontrolleren.

7. Trykk på S.

8. Velg driveren. Trykk på Enter.

9. Fortsett installasjonen av Windows.

10. Neste gang du booter, gå i BIOS og sett SATA (eller SCSI) som first boot device.

Det var det jeg gjorde...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...