RedDevilTramp Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Hei! Jeg bor i Telemark, og vurderer (neste år) å søke på høyskole i Trøndelag.Men jeg lurer på om noen vet, hvor lang tid har man fra da man vet man kommer inn, til skolen begynner, til å finne en plass å bo? For det må jeg jo, kan jo ikke pendle fra telemark til trøndelag hver dag, hehe. Noen som vet? Takker for svar. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Hovedopptaket er 20. juli og suppleringsopptaket er 29. juli. https://www.samordnaopptak.no/info/tidsfrister/ Jeg vet ikke hvilken høyskole du skal søke på, men det vet du kanskje selv. Så du kan finne datoen for semesterstart på google. Lenke til kommentar
RedDevilTramp Skrevet 24. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2014 Hmm, virket som litt dårlig tid egentlig. Men er det noen som har gjort lignende?Flyttet til en by som er langt unna og gått på høyskole?Hvis det, hvor lang tid bruke du/dere fra da dere fikk skoleplass til dere fikk en plass å bo? Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Du burde søke på studentbolig allerede nå. Overtakelsesdato kan settes til sommeren uansett. Lenke til kommentar
RedDevilTramp Skrevet 24. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2014 Hadde man bare visst 100% sikkert at man kommer inn så. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Hmm, virket som litt dårlig tid egentlig. Men er det noen som har gjort lignende? Flyttet til en by som er langt unna og gått på høyskole? Hvis det, hvor lang tid bruke du/dere fra da dere fikk skoleplass til dere fikk en plass å bo? Jeg flyttet fra Østfold til Bergen. Jeg fikk innvilget søknad på studentbolig og kunne si fra meg leieavtalen uten å tape depositumet etter hoedopptaket (men før suppleringsopptaket). Det kan være egne regler hos studentsamskipnaden din. Lenke til kommentar
RedDevilTramp Skrevet 25. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2014 (endret) Greier man å betale husleie og leve greit nok på stipend og lån? Eller er man avhengig av jobb ved siden av? Endret 25. januar 2014 av RedDevilTramp Lenke til kommentar
Yokoya Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 Jeg klarer meg greit med unntak av Juni+Juli med kun stipend + lån, men jeg har ikke særlig høye fritids- eller drikkeutgifter. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 Greier man å betale husleie og leve greit nok på stipend og lån? Eller er man avhengig av jobb ved siden av? Det kommer an på hvor fint du må bo og hvor høyt forbruk du har. Det er ikke umulig, men du får ingen luksuriøs tilværelse. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 Trikset er å få jobbet inn mest mulig på sommeren, slik at man har noe å leve på frem til neste sommer. Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 Mange jobber litt ved siden av eller jobber om sommeren, og sper på underveis (eller begge deler). Hvor store utgifter du har avhenger følgelig av utgiftsnivået ditt. Det kan gå å bare leve på penge fra Lånekassen. Svært mange har flyttet fra et sted til et annet langt unna for å studere. Det er ikke akkurat uvanlig. Søk bolig via SiT nå, og kikk på Finn og Hybel.no. SiT lar deg få kontrakt fra sommeren, og de gir den bare videre dersom du ikke kommer inn. Det kan også gå med private utleiere, men vær tydelig på at du ikke er sikker på å komme inn ennå, når svaret kommer og at du tror du kommer inn. Lenke til kommentar
RedDevilTramp Skrevet 25. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2014 Et spørsmål til, hvis man har oppfylt alle kravene til skolen/linja, hva er sånn ca sjanse for å komme inn? Vet det ikke er noe fasit, men et cirka svar burde vel gå an? Er det dumt å bare søke på 1-2 linjer, eller burde man søke på så mange som mulig? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 Det er umulig å gi et svar på. Du kan google opptaksgrensene for de siste årene og se omtrent hvor de har ligget, eventuelt om de er på vei opp eller ned. Hvis du skal studere, uansett, så bør du søke på så mange studier som mulig. Du kan også se hvilke studieplasser som er ledige på restetorget eller suppleringsopptaket. Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Hmm, virket som litt dårlig tid egentlig. Men er det noen som har gjort lignende? Flyttet til en by som er langt unna og gått på høyskole? Hvis det, hvor lang tid bruke du/dere fra da dere fikk skoleplass til dere fikk en plass å bo? Studentskipsnaden pleier å gi prioritet til førsteårsstudenter. Gjør de det, er det ikke noe problem. Lenke til kommentar
RedDevilTramp Skrevet 28. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2014 Mange jobber litt ved siden av eller jobber om sommeren, og sper på underveis (eller begge deler). Hvor store utgifter du har avhenger følgelig av utgiftsnivået ditt. Det kan gå å bare leve på penge fra Lånekassen. Svært mange har flyttet fra et sted til et annet langt unna for å studere. Det er ikke akkurat uvanlig. Søk bolig via SiT nå, og kikk på Finn og Hybel.no. SiT lar deg få kontrakt fra sommeren, og de gir den bare videre dersom du ikke kommer inn. Det kan også gå med private utleiere, men vær tydelig på at du ikke er sikker på å komme inn ennå, når svaret kommer og at du tror du kommer inn. Er sjansen relativt liten eller stor for å få hybel via SiT? Om man søker veldig tidlig. Er det lurt å bare søke der? Eller burde man sjekke andre plasser også, f.eks. på finn osv ? Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Det å søke tidlig gir det større sjanse enn å søke sent i alle fall. Bør kunne gå dersom du husker å holde søknaden din i live. Det kan være gunstig å holde et øye med Finn og sånt også, ja, men det jo ingen vits å dra på visninger før i sommermånedene, med mindre du vil betale leie mens du ikke bor i Trondheim. Vil du veldig gjerne inn på siving er det bare å søke alle studiene. Overgang mellom dem pleier stort sett å gå fint. Du har følgelig større sannsynlighet for å komme inn på det studiet du vill dersom du høyere snitt enn fjorårets. Lenke til kommentar
RedDevilTramp Skrevet 31. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2014 (endret) Er det lurt å søke på SiT allerede nå ? Selv om det enda er over 1 år til ? har jo enda et vg3 år forran meg. Og når får man evt vite om man får en plass å bo via de eller ikke? Endret 31. januar 2014 av RedDevilTramp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå