Gå til innhold

TV-kort: Hauppague PVR 350

toreide

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter et bra tv-kort som bl. a. mulligjør opptak på pc'en. Dette kortet har hardware mpeg-2 decoding. Da dette frigjør mye av arbeidsmengden for cpu'en, kan jeg da anta at jeg kan bruke pc'en som vanlig mens opptak pågår?

Noen som har erfaringer med dette kortet?

Prisen ligger på ca 1990,- hos MPX og Komplett. Tar gjerne imot tips om billigere forhandlere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg vurderte lenge dette kortet, men kjøpte tilslutt "lillebroren" PVR-250.

Bortsett fra radio er den store forskjellen mellom disse kortene TV-utgangen på PVR-350. Siden TV-utgangen kun kan brukes til å vise MPEG 1&2 er det begrenset hvilken nytte man har av denne.

Selv er jeg meget fornøyd med mitt kort, kvalitet, opptak og timeshift funker glimrende omtrent uten å bruke CPU.

Mer info om kortet, både før og etter du har kjøpt det, finner du på SHSPVR og ikke glem Forumet.

-Kisp

Lenke til kommentar

Har du erfaring med TV kort fra før?

Hvis du ikke har det, så vil jeg komme med et par råd:

- Drivere og programvare til TV kort kan ofte bli et mareritt å få til å fungere, og da er det irriterende å kjøpe et kort til 2000,- som ikke fungerer på din PC. Har selv opplevd at programmene som følger med kortet krasjer gang på gang.

- Programmene som styrer TV kortet er veldig forskjellig i brukervennlighet. Så jeg anbefaler å teste ut Dscaler og ShowShifter.

- Opptak i MPEG kvalitet krever ikke så mye av CPU, selv om du kjøper er billig-kort som gjør kodingen i software, selv kan jeg kjøre opptak eller "TimeShift" i MPEG (showShifter) og dette bruker ca 5-15 % av min XP2000+, Direktekoding til DivX (AVI) ca 20-40% (avhengig av oppløsning og komprimering)

NB! Etter å ha testet endel med diverse oppløsninger og codec'er så er min konklusjon at du skal ha meget godt TV signal før det er noe særlig kvalitet å hente med å ta opp i "full størelse" (704x576). oftest er 384x288 godt nok.

NB! Deinterlacer filter, kan ofte bli redningen for å få et godt TV bilde, og da er det en fordel om det programmet du bruker støtter filterne fra Dscaler med "DoubleFrameRate", for å unngå "slow-motion" følelse. (ShowShifter støtter Dscaler filterne)

Tv kort har også en mindre følsom tuner enn hva som sitter i TV eller Videomaskiner, bla for å minimerer interferens fra PC komponenter. M.a.o. så trenger TV kortet et sterkt antenne signal, så en antenne forsterker kan være en god investering, samt at du bør plassere kortet i PCI slotten som er lengst unna andre PCI kort/komponenter, og evt lage et "støyskjold" rundt TV kortet.

Konklusjon:

- Start med et "billig-kort"

- Sjekk på div forum hvilke kort som faktisk fungerer

- Sjekk med Dscaler og ShowShifter om de støtter det kortet du vil ha. Da disse er de beste programmene.

Dette ble mye info på en gang :-) men det er det dette forumet er laget for. Lykke til :-)

Lenke til kommentar

Fungerer dette uten problemer?

Jeg skal primært ta opp programmer for å overføre til dvd+rw plater. Har lest mange steder at det kan være problemer å synkronisere lyd og bilde. Er dette et problem med PVR-250?

Lenke til kommentar

Fungerer dette uten problemer?

Jeg skal primært ta opp programmer for å overføre til dvd+rw plater. Har lest mange steder at det kan være problemer å synkronisere lyd og bilde. Er dette et problem med PVR-250?

Problemet med å synce lyd/bilde ligger hovedsaklig i codec'en og ikke tuneren, så det problemet kan evt omgåes ved å decode filen etter opptak.

Lenke til kommentar

For det første har ikke Hauppauge PVR350 hardware MPEG Decoder... Det har derimot hardware MPEG ENCODER... Decoder = enhet som brukes til å dekomprimere video/lydformater slik at du han se/høre det på PC'en. Encoder = Enhet som komprimerer video ifra "raw-video"/"raw-audio" og til et komprimert format som f.eks. mpeg2, mp3, divx osv.

Dette er faktisk en vesentlig forskjell. Det er litt viktig å lære seg begreper før man begynner å prate om noe.

Fordelen med en hardware mpeg encoder framfor å la prosessoren gjøre jobben, er at sjansen for frame-drops og feilkalkuleringer blir noe mindre. Har rippa video med og uten hardware encoding (har desverre ikke hardware encoder selv) og selv med en rask CPU, så er det en liten sjanse for at du kan miste en frame i ny og ne, eller at du kan få en bug i video stream'en. Sjansen er ikke stor, men den er der. Sjansen er derimot nær ikke-eksisterende med hardware mpeg encoder. Simpelthen fordi den er spesiallaget for formålet. Ulempen, er at de færreste mpeg encoder kort kan komprimere til formater som divx og xvid. Men til DVD bruk er jo disse ubrukelige uannsett. Da er MPEG-2 alfa og omega...

Hauppauge lager gode kort, og deinterlacing er blitt en del av standardutstyret i deres egen software også, dog krever det endel mer av CPU'en enn DeScaler sin. Er foresten ikke sikker på om recording sofware'en dems har deinterlacing enda. Men siden TV likevel bruker interlacing, så vil nok ikke dette by på problemer om det er der det skal spilles av.

Lenke til kommentar

For det første har ikke Hauppauge PVR350 hardware MPEG Decoder... Det har derimot hardware MPEG ENCODER

Sitat fra http://www.hauppauge.com/html/wintvpvr350_...0_datasheet.htm

"Includes hi-performance hardware MPEG-2 encoder

and hardware MPEG-2 decoder!"

Dette er faktisk en vesentlig forskjell. Det er litt viktig å lære seg begreper før man begynner å prate om noe.  

Da kan vi vel enes om at det er minst like viktig å kjenne fakta.

Har ikke mye sans for den krasse tonen du tar i svaret ditt.

Lenke til kommentar

Jeg er også på jakt etter et TV-kort, og jeg har visse krav til det:

1) det skal gå an å programmere det til å settes på opptak (slik at jeg kan sette opp en wap-server og starte opptak med wap-telefonen min om jeg kommer på at det er noe jeg har glemt å stille på opptak.)

2) Kortet MÅ støtte streaming, slik at jeg kan se på tv på den bærbare også.

3) Aller helst bør kortet støtte streaming på lave bitrater, slik at jeg kan streame over internett også. (Har en norsk kompis i Danmark som ikke får tilgang til norske tv-kanaler, men om jeg kan streame det ut vil han få tilgang.) Har sett at PVR350 (og sikkert 250?) bare støtter ned i 1Mbit/s, noe som er ganske mye raskere enn min båndbredde takler... Rent bortsett fra det så ser PVR350 ut til å være et ordentlig konge-kort!

Leste forresten en test for en stund siden av et tv-kort som støttet slik streaming som jeg ønsker i punkt 3). (Husker ikke hvor). Fant dessverre ikke noe informasjon om at det tv-kortet støttet "fjernstyrt" opptak. Sendte til og med en e-post til produsentene, som aldri ble besvart.

Forslag til tv-kort som støtter punkt 1), 2) og 3) mottas med takk! :)

/DaffyD

[Edit: Fant testen, som ligger hos dinside: MSI TV @nywhere ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...