Gå til innhold

Hvilken hunderase bruker det norske politiet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Schäfer er den mest vanlige politihunden, og den er jo superpopulær også som vanlig familiehund. I tillegg har de fått flere malinois (aka malle) de senere årene. Maller er en belgisk fårehund og den kommer også i langhåra utgaver (groenendael og tervueren) som er kjent for å være litt mindre turbo enn den korthåra mallen.

 

Alle disse er lovlige for privatpersoner i Norge å kjøpe,

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De virker så rolige, og jeg er vanligvis redd hunder. Jeg kunne tenke meg å ha en slik rase. Er det noen som vet om det er lov for privatpersoner å eie disse hundene?

 

Politiet bruker ingen raser som du som privatperson ikke kan eie. Politiets mest operative hunder er ikke av de roligste akkurat, hvis du ser bort ifra når de er slitne. Har ikke tenkt på hvilke raser politiet bruker nå, men det går sikkert fortsatt mye i schäferhund og kanskje malinois. Disse hundene burde du ikke gå til anskaffelse av.

 

Til narkosøk brukes det nok andre raser også som f.eks. labrador, spaniel-raser og antagelig mye annet også. Da skal jo hunden i all hovedsak ha en god snute og trenger gjerne ikke de samme egenskapene som f.eks. schäferhund eller malinois. Litt usikker på hvor vanlig det er å bruke malinois, men den skal jo ha litt av de samme egenskapene som schäferhunden, bare i en litt mer ekstrem utgave om man skal være generaliserende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke hundeekspert, men når politiets hunder ser rolige ut, så er det fordi de er spesialtrente og disiplinerte. Ikke fordi rasen er spesiellt rolig.

 

Fra Wikipedia:

 

Lynne og væremåte

Schäferhunden er en selvsikker, modig, oppmerksom og godlynt hunderase som passer godt for folk og familier med noe erfaring og som har en sportslig eller bruksmessig innstilling. Den trenger dressur, oppgaver og utfordringer for å trives maksimalt, og egner seg dårlig som «hjemme-alenehund» i en leilighet.

 

Schäferhunden ble gjennom mange år selektivt avlet for sin aggressive holdning til fremmede. Hart og Hart dokumenterte i 1985 at rasen figurerer i toppsjiktet blant hunderaser med et sterkt territorialforsvar.[2] Det er disse egenskapene som gjør den til en ypperlig vakthund. Schäferhunder kan derfor vise aggresjon mot fremmede.

 

Om du er redd for hunder, er schäferhund helt feil rase for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, disse hundene er ikke rolige pga rase, det er isåfall fordi de er godt trent og dressert. TS, det virker som du har lite peil på hund - no offense - så glem "politihund" inntil videre. Disse typene er ikke noe for nybegynnere. Men ja, fullt lovlig, der er det ikke noe å bekymre seg for.

 

Om du er redd hunder, men vil ha hund, vil det kanskje være bedre å se etter noe som er litt mindre i størrelse? Noe terrier-greier kanskje?

Endret av jonlem
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe terrier-greier kanskje?

 

De kan være noen små tøffinger og noe å bryne seg på. Kanskje dansk-svensk gårdshund er lurere.

 

Men kvitt deg med hunderedselen før du begynner å tenke på å skaffe deg hund. Du kan ikke ha hund om du er redd. Hunden fanger opp usikkerheten og kan enten begynne å teste deg eller tro at den må beskytte deg fordi du er svak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Labrador er kanskje de roligste hudene, vokste opp med en labrador som ble hele 17 år. De har en tedens til å spise mye å bli overvektig. Men ellers en veldig fin familie hund som går med andre dyr som katter. De er også en fin tur kamerat. Har nå en alaskan husky er også en veldig fin hund men noe mer krevende enn en labrador og trenger mosjon ofte som gå tur. Bruttern har en shaefer denne hunden er ganske ivrig, og tung hørt og mat aggressiv denne går ikke med katter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Labrador er kanskje de roligste hudene, vokste opp med en labrador som ble hele 17 år. De har en tedens til å spise mye å bli overvektig. Men ellers en veldig fin familie hund som går med andre dyr som katter. De er også en fin tur kamerat. Har nå en alaskan husky er også en veldig fin hund men noe mer krevende enn en labrador og trenger mosjon ofte som gå tur. Bruttern har en shaefer denne hunden er ganske ivrig, og tung hørt og mat aggressiv denne går ikke med katter.

 

Det er ikke schäferhund-problemer. Er nok mange raser som er roligere enn labrador også, men labrador er en ok rase å anbefale.

Endret av oscrue10
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er på utkikk etter en hund :) ? svarene ovenfor stemmer ganske godt ja, hva slags type person er du ? slik finner du ut av hvilken type hund som passer deg best :)

Er du aktiv ? liker å gå lange turer ? trene/jogge?
Eller litt mer på latsiden ? hjemme for det meste ? også er det jo utseende på hunden også da, folk har jo forskjellige preferanser :)

Selv tenker jeg å importere en chihuahua ifra England til sommer'n, men hadde det vært opp til meg hadde jeg importert en Cane Corso istedet, men samboer vil ha en Chihuahua for å minke skadene som kan oppstå i en helt ny leilighet :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er på utkikk etter en hund :) ? svarene ovenfor stemmer ganske godt ja, hva slags type person er du ? slik finner du ut av hvilken type hund som passer deg best :)

 

Er du aktiv ? liker å gå lange turer ? trene/jogge?

Eller litt mer på latsiden ? hjemme for det meste ? også er det jo utseende på hunden også da, folk har jo forskjellige preferanser :)

 

Selv tenker jeg å importere en chihuahua ifra England til sommer'n, men hadde det vært opp til meg hadde jeg importert en Cane Corso istedet, men samboer vil ha en Chihuahua for å minke skadene som kan oppstå i en helt ny leilighet :p

Hva skal du med en Chihuahua? Er du uheldig å tråkker på den er jo dyret ødelagt for livet. I verste fall dør den :p

 

Ironisk nok så er det også de minste hunderasene som er det mest aggressive!

Endret av MysilBergsprekken92
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva skal du med en Chihuahua? Er du uheldig å tråkker på den er jo dyret ødelagt for livet. I verste fall dør den :p

 

Ironisk nok så er det også de minste hunderasene som er det mest aggressive!

 

 

Hahah!

 

Det ironiske er at yndlingsrasen siden barndommen har vært rottweiler, men så har jeg hatt mye kontakt med rasen Chihuahua, og vært "barnevakt" i lengre perioder for denne aktuelle hunden, så har jeg falt pladask for den lille rakkeren og rasen generelt.

 

(prøve å unngå å tråkke på dem da, bare man er forsiktig! :D )

 

De er ganske morsomme altså! lover ! :D

 

Men ja... en italiensk mastiff er og forblir i mine drømmer <3 Kanskje en gang i framtiden, når jeg kjøper meg hus :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke kjøp terrier, selv om de er små kan de være krevende (avhengig av hvordan terrier vi snakker om dog).

 

Ut fra det lille du har gitt av informasjon vil jeg anbefale golden retriever. Dette er svært rolige og sosiale hunder, som er ekstremt lette å dressere.

 

Men denne planen er jo litt avhengig av hvor redd du er. Er det en fobi vil jeg anbefale deg å finne andre måter å komme over den på. Hund er flokkdyr, så skal du ha en selv må du evne å sette deg selv over den i rang, og gi den en stabil og trygg leder. Da nytter det ikke å være skvetten...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

De virker så rolige, og jeg er vanligvis redd hunder. Jeg kunne tenke meg å ha en slik rase. Er det noen som vet om det er lov for privatpersoner å eie disse hundene?

 

Politiet bruker ingen raser som du som privatperson ikke kan eie. Politiets mest operative hunder er ikke av de roligste akkurat, hvis du ser bort ifra når de er slitne. Har ikke tenkt på hvilke raser politiet bruker nå, men det går sikkert fortsatt mye i schäferhund og kanskje malinois. Disse hundene burde du ikke gå til anskaffelse av.

 

Til narkosøk brukes det nok andre raser også som f.eks. labrador, spaniel-raser og antagelig mye annet også. Da skal jo hunden i all hovedsak ha en god snute og trenger gjerne ikke de samme egenskapene som f.eks. schäferhund eller malinois. Litt usikker på hvor vanlig det er å bruke malinois, men den skal jo ha litt av de samme egenskapene som schäferhunden, bare i en litt mer ekstrem utgave om man skal være generaliserende.

 

Selvfølgelig bruker politiet raser som andre kan eie!

Men skal sies at disse hundene er ikke rolige, meget høy energi for og yte best under oppdrag og trening. Schæfer og malinois blir brukt mest i skarp oppdrag, mens andre er som "Oscrue" sier..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De virker så rolige, og jeg er vanligvis redd hunder. Jeg kunne tenke meg å ha en slik rase. Er det noen som vet om det er lov for privatpersoner å eie disse hundene?

Om du er redd hunder, vil jeg anbefale deg og tilbringe mye tid rundt hunder, med oppsyn av en som kan hund. det er en frykt som ville forsvinne ganske fort :)

om du vil ha en rolig hund, så velg en med lav energi. disse hundene politiet bruker har meget høy energi behov.

Velg en hund som har samme energi som deg selv, det er ofte det beste. Lykke til! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

De virker så rolige, og jeg er vanligvis redd hunder. Jeg kunne tenke meg å ha en slik rase. Er det noen som vet om det er lov for privatpersoner å eie disse hundene?

 

Politiet bruker ingen raser som du som privatperson ikke kan eie. Politiets mest operative hunder er ikke av de roligste akkurat, hvis du ser bort ifra når de er slitne. Har ikke tenkt på hvilke raser politiet bruker nå, men det går sikkert fortsatt mye i schäferhund og kanskje malinois. Disse hundene burde du ikke gå til anskaffelse av.

 

Til narkosøk brukes det nok andre raser også som f.eks. labrador, spaniel-raser og antagelig mye annet også. Da skal jo hunden i all hovedsak ha en god snute og trenger gjerne ikke de samme egenskapene som f.eks. schäferhund eller malinois. Litt usikker på hvor vanlig det er å bruke malinois, men den skal jo ha litt av de samme egenskapene som schäferhunden, bare i en litt mer ekstrem utgave om man skal være generaliserende.

 

Selvfølgelig bruker politiet raser som andre kan eie!

Men skal sies at disse hundene er ikke rolige, meget høy energi for og yte best under oppdrag og trening. Schæfer og malinois blir brukt mest i skarp oppdrag, mens andre er som "Oscrue" sier..

 

 

Ja, som sagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...