Solungen Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Er det noen som har noe info om å bo å leve i Marokko som nordmann. Kunne tenkt meg å tatt en tur dit for noen måneder for å sjekke om det er bra der. Kan jobbe fra alle plasser der det er internet så det behøver jeg ikke tenke på. Jeg lurer på klima, miljø og folket. Har hørt bare positivt om Marokko. Takker for svar :-) Lenke til kommentar
Lady_A Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 Hmm da tror jeg du må være veldig selektiv mtp hvor du skal bo.Jeg har selv vært i Marokko ett par ganger, og ble plaget av selgere, samt hissige marokkanere.Kan lett se for meg at det er vanskelig for en vestlig kvinne å bo i det landet. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 Skal vi se: -ikke demokratisk land -mye korrupsjon -mange som mangler respekt for andre folk, og da spesielt vestlige damer -mye fattigdom Har vært en tur der da det er endel å se, men kan ikke skjønne at noen frivillig skulle ønske å bo der. Lenke til kommentar
WeirdFace Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 Skal vi se: -ikke demokratisk land -mye korrupsjon -mange som mangler respekt for andre folk, og da spesielt vestlige damer -mye fattigdom Har vært en tur der da det er endel å se, men kan ikke skjønne at noen frivillig skulle ønske å bo der. Jeg slenger meg på denne.. Nordmenn som reiser til Marokko som turister mener kanskje at dette landet er ett spennende og fascinerende reisemål med varmt vær og fine badestrender. Dette er vel ofte det som er viktigst for turister som er på ferie. Marokko er vel mest for personer som vil oppleve tiggere, fattige og veldig pågående selgere som prøver å loppe deg for mest mulig penger. Av alle landene i heile vide verden, hvorfor velge akkurat Marokko?? Lenke til kommentar
Lady_A Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 True that Husker vi ba om veidireksjoner noen ganger, og vi lærte tilslutt at folk ville ha penger for hver gang de pekte oss i en retning... Så vi tenkte ok, F*ck it, vi spør ingen andre enn de på hotellet vårt om direksjoner, og ferdes ellers med ett kart. Greit nok det, neste dagen så skulle vi til en restaurant, hadde kledd oss fint og greier, gledet oss faktisk, og da vi kom frem så var restauranten stengt. Da kom det en marokkansk mann (30-40 åra) bort til oss, og tilbød oss sin hjelp til å finne en restaurant (noen av dem er også "promotører" for disse restaurantene og får betalt ifra restauranter til å skaffe kunder) imens denne karen bare så ut til å være en vanlig mann. Han jeg var med så på meg og nikket ja, og jeg sa "No thank you. we don't need help".Mannen ga seg ikke, fortsatte å si at han visste om en fin restaurant vi kunne gå på i nærheten (det var blitt mørkt), og han forsikret oss om at han kun sa dette til oss for å være hyggelig mot oss turister. (Han refererte til seg selv som en "gentleman", og at han ikke ville ha betaling, men bare være hyggelig og behjelpelig)Jeg sa fremdeles nei, og sa at jeg ikke var interessert i å betale han noen penger (dette sa jeg tilogmed på forhånd).Tilslutt så hadde han mast så lenge, at han jeg var med svarte ja og dro meg med. Når vi kom frem til en shabby restaurant som lå 15 minutter unna og ikke 2 minutter som han påstod at det skulle gjøre, så stakk han ut hånden sin og stirret på oss intenst.Han jeg var med skulle til å begynne å fikle i lommene sine, da jeg stanset han og holdt armen hans og sa at vi ikke skulle betale han en eneste dirham. Mannen ser på oss, og blir sint når han skjønner vi ikke har tenkt til å betale, og ser på meg med hånden sin åpen, og nærmest krever penger av oss. Jeg ser på han , og sier "No, you are a gentleman like you said, and we are not going to pay you anything!"Mannen holdt i en paraply , som han begynner å holde veeeldig hardt i (og vri på, slik man gjør med en avis) , mens han fortsatt stirret intenst på oss, med ett sint uttrykk samt kroppsspråk, hvor han da begynte å banne til oss på berbisk og tilslutt gikk derfra. - Dette er bare ett av en deeel tilfeller vi opplevde der nede iløpet av helga vi var på besøk i Marrakech. Du skal virkelig vite hvor i landet du vil bo, om du først vil bo der. Virkelig.Jeg anbefaler det ihvertfall ikke, og syns ikke det var noe hyggelig sted å være. Gledet meg til hjemreisen for å si det sånn. Maten var det heller ikke så mye å skryte av Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 Bare så det er sagt så finnes det også hyggelige og pålitelige marokkanere, men det er ikke de som tar kontakt med turister på gaten. Du blir bare sett på som en dum vandrende pengesekk hvor man fritt kan forsyne seg selv om du er en sliten backpacker. Du kan heller ikke regne med at Internett er raskt og fungerende når du trenger det. Dette er et uland og ting fungerer ikke som i Europa. Landet er muslimsk som betyr at skikker og rettsvesen kan gi oss endel overraskelser. Om en kvinne anmelder en voldtekt kan hun oppleve alt fra å bli voldtatt av politiet til å bli tvunget til å gifte seg med overgriperen. Vit også at engelsk er fjerdespråket her etter arabisk, berber og fransk. Det kan gi endel praktiske utfordringer om du har tenk bo der og ikke bare være turist. Lenke til kommentar
Lady_A Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Yup, og nåde deg om du er blond og blåøyd. Sånn seriøst ment.Nordmenn blir tatt for å være ekstremt dumme der nede Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå