Blårens Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 (endret) Hei har fått en varsel som det står i brevet, men regner med det er inkasso da? Men uansett de har sendt meg varsel på en regning jeg glemte å betale i februar 2013 å de har ikke sendt meg noe som helst brev i mellomtiden før det nå plutselig dukka opp i postkassa. Kan de virkelig forlange 500kr i renter når de har tidd stille om det i nesten ett år? Står at det er renter for 312 dager. rart at de ikke bare venter 2-3 år ekstra å smeller en regning på 2000 rente kr i trynet på meg. Står også at renten er på 10,5% noe jeg ikke får til å stemme da jeg har sett at forsinkelsesrente var fastsatt til 8,5% Jan-juni 2013 og 9,5% juli - des http://www.regjeringen.no/en/dep/fin/tema/renter/forsinkelsesrente-.html?id=429404 Endret 24. januar 2014 av MongoMan Lenke til kommentar
Tormedspikeren Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Inkassovarsel du mener? Isfall har du enda tid på deg til å betale før det går til inkasso. Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 24. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2014 (endret) Mye mulig var ikke godt opplyst i det brevet ihvertfall Endret titel ihvertfall Endret 24. januar 2014 av MongoMan Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 1) Retten til å kreve forsinkelsesrenter er uavhengig av hvor lenge de venter, så lenge kravet ikke er foreldet (men i visse tilfeller kan man tape et krav via passivitet også før dette). 2) En forbruker kan kreve å få nedsatt forsinkelsesrenten hvis han har hatt rimelig grunn til å unnlate å betale, men "glemte å betale regningen" er ikke en rimelig grunn. 3) Hvis de har beregnet forsinkelsesrente etter en sats på 10,5 % har de beregnet renta for høyt (med mindre det allerede løp en rente på 10,5 % i forholdet mellom dere, dette kommer an på hva slags rente det er snakk om.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå