Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Inkassovarsel med renter

Blårens

Anbefalte innlegg

Hei har fått en varsel som det står i brevet, men regner med det er inkasso da? Men uansett de har sendt meg varsel på en regning jeg glemte å betale i februar 2013 å de har ikke sendt meg noe som helst brev i mellomtiden før det nå plutselig dukka opp i postkassa. Kan de virkelig forlange 500kr i renter når de har tidd stille om det i nesten ett år? Står at det er renter for 312 dager. rart at de ikke bare venter 2-3 år ekstra å smeller en regning på 2000 rente kr i trynet på meg.

Står også at renten er på 10,5% noe jeg ikke får til å stemme da jeg har sett at forsinkelsesrente var fastsatt til 8,5% Jan-juni 2013 og 9,5% juli - des

http://www.regjeringen.no/en/dep/fin/tema/renter/forsinkelsesrente-.html?id=429404

Endret av MongoMan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Retten til å kreve forsinkelsesrenter er uavhengig av hvor lenge de venter, så lenge kravet ikke er foreldet (men i visse tilfeller kan man tape et krav via passivitet også før dette).

2) En forbruker kan kreve å få nedsatt forsinkelsesrenten hvis han har hatt rimelig grunn til å unnlate å betale, men "glemte å betale regningen" er ikke en rimelig grunn.

3) Hvis de har beregnet forsinkelsesrente etter en sats på 10,5 % har de beregnet renta for høyt (med mindre det allerede løp en rente på 10,5 % i forholdet mellom dere, dette kommer an på hva slags rente det er snakk om.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...