TheNarsissist Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Hei, jeg har søkt på en veldig bra skole i utlandet. Og det er en reel sjangse for at jeg ikke kommer inn. Hvis jeg ikke kommer inn kunne jeg tenke meg å ta førstegangstjenesten. To problemer 1. Slik jeg har forstått det er innrykk om sommeren juli ish, jeg får vite om jeg kommer inn eller ikke i slutten av august. Kan jeg bare slutte da? Dette er i utlandet og jeg får ikke utsatt studiet ett år pga militærtjeneste. 2. Jeg har ikke vært på sesjon, hva gjør jeg? Da jeg skulle til sesjon gikk jeg eletrofag og jeg ble ikke kalt inn engang fordi de mente at det var bedre at jeg fullførte lærlingstiden osv. Dette er ikke issue lenger da jeg går siste året på realfag. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Dersom du ikkje har vore på sesjon så blir du så vidt eg veit ikkje innkalt til militærtjeneste heller. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Det varierer litt frå dei forskjellige tjenesteplassane, men det er vanlig dei fleste tjenesteplassane å ha 4 innkallingsperioder. Så dersom du ikkje kjem inn på skule så er det inntak både om sommarane, høsten og på vinteren. Å avtjene verneplikta er heilt uproblematisk, det er berre å ringe vernepliktsverket for å gi beskjed om at du vil inn. Det som eg er litt usikker på er om du får ordna sesjonen ved å be om det, men det burde ikkje være eit problem. Derfor vil eg anbefale at du berre avventer til du får resultatet frå skuleopptaket, dersom det ikkje går vegen så ringer du vernepliktsverket for å melde deg frivillig. Eg gjorde dette sjølv etter vgs då eg plutselig stod der utan fullstendig vitnemål. So då tenkte eg som deg at det var greit å avtjene verneplikta slik at eg i alle fall fekk gjort noke nyttig medan eg venta på å ta eksamen. Når eg ringte vernepliktsverket så fekk eg velge både den forsvarsgreina, innrykksdatoen og tjenesteplassen som passa meg best. For mitt vedkomande blei det då luftforsvaret fordi det der var innrykk litt seinare på hausten. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 24. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2014 Oki, tenkt på å søke marinejeger jeg... Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Oki, tenkt på å søke marinejeger jeg... I så tilfelle må du i alle fall snakke med vernepliktsverket om kva slags innrykk du må være med i for å kunne være ein kandidat. Etter som eg forstår så er marinejegere kun for yrkesmilitære. Det blir rekrutert direkte frå fyrstegongstjenesta, men då basert på spesiell søknad eller anbefaling frå befalet. Flesteparten av søkerane har så vidt eg veit avtjent fyrstegongstjeneste frå før. Men her veit eg så lite om denne spesialutdanninga at du nesten må ringe for å få oppdatert og korrekt informasjon. Dersom du tar til takke med vanlig fystegongstjeneste så er det mykje enklare. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 24. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2014 Mam kan jo ta førstegangstjenesten i marinejegerkomandoen da. Tror neste jeg får ringe. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Da ville jeg også vært forberedt på alternativ B. Sjansen for å nå inn i Marinejegerkommandoen er ekstremt liten. Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 Mam kan jo ta førstegangstjenesten i marinejegerkomandoen da. Tror neste jeg får ringe. Nåløyet der er ekstremt smalt. De aller fleste har tjenestegjort flere år i forsvaret når de søker på opptak, så det er disse du konkurrerer mot. For å komme deg gjennom opptaket kreves det en enormt god fysikk og psyke. 1 Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 (endret) Mam kan jo ta førstegangstjenesten i marinejegerkomandoen da. Tror neste jeg får ringe. Nåløyet der er ekstremt smalt. De aller fleste har tjenestegjort flere år i forsvaret når de søker på opptak, så det er disse du konkurrerer mot. For å komme deg gjennom opptaket kreves det en enormt god fysikk og psyke. Det er alltid noen som kommer igjennom som førstegangs folk, men nå kjenner ikke jeg OP eller hans motiver og fysikk noe jeg tror er bra, men det skal sies man tar ikke MJK som en backup de fleste som søker der søker fordi de har trent og jobbet imot opptaket. Ville nok heller søkt på Kystjeger som ikke er en spesialstyrke avdeling men en kampavdeling. Det er dog en høyt prioritert avdeling, mye mulig det er bitte litt lettere å komme inn der og du har mye av det samme som MJK bare ikke de top secret som Spesial soldatene driver med. Endret 25. januar 2014 av Zimmerh 2 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 25. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2014 Skader vel ikke å prøve, har jo en stund å trene på også. Er det ikke sånn at hvis man faller så bare overfører de deg til en annen avdeling anyway? Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 Du må nok regne med å bli overført hvis du faller av et opptak ja, men husk at det kan være hvor som helst som har behov der og da. Så du kan risikere å få en kontorstilling, vakt og sikring stilling, eller noe helt annet hvor du kanskje knapt får pirke på et våpen. 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 (endret) Oki, tenkt på å søke marinejeger jeg... Som backup? Ser for meg at du blir første mann som lar denne ringe. Endret 27. januar 2014 av Priim 3 Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 Oki, tenkt på å søke marinejeger jeg... Som backup? Ser for meg at du blir første mann som lar denne ringe. Uten tvil. OP bør kaste fra deg slike tanker med én gang og tenke mer realistisk. Man melder seg ikke opp på Norseman uten å ha løpt marathon før heller. Stor sannsynlighet for at du ikke blir vurdert til opptak engang Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 Intervjuet går jo sikkert som det suser 'Hvofor er du her' - Jeg kom ikke inn på skole. 1 Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Skader vel ikke å prøve, har jo en stund å trene på også. Er det ikke sånn at hvis man faller så bare overfører de deg til en annen avdeling anyway? Det er litt farlig da med tanke på at du kan havne på vakta i ramsund eller verre. Lenke til kommentar
bernbeck Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Intervjuet går jo sikkert som det suser 'Hvofor er du her' - Jeg kom ikke inn på skole. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå