Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bytte taklampe selv.....lovlig?

Anbefalte innlegg

Har planer om å bytte ut to taklamper og kvier. Trodde jeg måtte ringe elektriker, men så leser jeg denne artikkelen

http://www.klikk.no/bolig/oppussing/article885691.ece

"Elektrisk arbeid er noe man ofte må ha profesjonelle til å gjøre. Men det er en del ting du har lov til å gjøre selv. Blant annet kan du montere lamper i taket der hvor det er lagt opp til en taklampe. Og du kan selv montere ledning, støpsel og bryter til en lampe."

Jeg synes det er vanskelig å tolke hva dette innebærer...kan noen opplyse meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, takk for det. Skal sjekke lampene mine og se om det er sukkerbit kobling.

Et annet spørsmål. Skulle man være så "uheldig" å koble ledningene feil i koblingspunktet (f.eks om man er fargeblind ) ...hva er risikoen? Vil det være overhengende fare for branntilløp....eller er dette helt ufarlig og lampen vil ganske enkelt ikke fungere?

OBS: Jeg har ikke tenkt å ta noen som helst sjanser, er bare nysgjerrig :)

Lenke til kommentar

ikke-faglærte kan bare utføre mindre arbeider i forbindelse med elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig, dersom slikt arbeid utføres sikkerhetsmessig forsvarlig. Med mindre arbeid menes:

a) Tilkobling/skifting av topolede plugger til og med 25 A, med og uten jording

b) Tilkobling/skifting av topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording

c) Tilkobling og reparasjon av bordlamper/lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere

d) Tilkobling/skifting av belysningsutstyr opphengt i takkrok eller lignende, og som normalt ikke betraktes som en del av den faste installasjonen, tilkoblet med kroneklemme eller plugg/stikkontakt

e) Montering og skifting av varmeovner som leveres med bevegelig ledning og plugg

f) Utskifting av dekklokk for brytere, stikkontakter og koblingsbokser

Lavvoltsanleg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ikke-faglærte dersom:

g) Effekten ikke overstiger 200 VA

h) Monterings- og bruksanvisning følges nøye

i) Hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll
j) Tilkopling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet, dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt.

Kilde: http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Lavspenningsanlegg1/Hva-kan-privatpersoner-gjore-selv-pa-det-elektriske-anlegget/

Endret av Pugnax
Lenke til kommentar

Kroneklemme, hva er det?

Så vidt jeg har fått med meg, så ble reglene endret i 2010, og da falt det bort det der med at det var lov å montere lampe med sukkerbit selv. Nå må lampa ha stikkontakt (vanlig eller DCL) for at man skal kunne bytte/montere selv. (Korriger meg hvis dette er feil).

Jeg vil anbefale å bruke en tusenlapp eller to på å få elektrikeren til å bytte ut nåværende lampekobling med sukkerbit til en med DCL.

Lenke til kommentar

Å bytte en taklampe selv går helt fint så lenge det ikke er snakk om flerbrudd eller 0-10v dimming.

Om du bytter om på fargene har heller ingenting å si, men om det er merket på lampen skal brun på L og blå på N. Det viktigste er dog at du får jordingen på jordklemma, så fremt du har jording frem til takpunktet.

Bare husk å ta kurssikringen, evt. hovedsikringen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det som ble endret i NEK2010 er at alle nye installasjoner lagt opp av elektriker siden da skal ha lokk med DCL-kontakt (eller lampe/armatur skrudd rett i taket og fastkoblet). Så vidt jeg vet er det fremdeles lov for "vanlige folk" å koble til hengende taklamper i eldre installasjoner uten slikt stikk.

Rekkeklemmer er vanligvis fastskrudd eller festet på en DIN-skinne. Hva en kroneklemme er er noe uklart (gammel/utdatert betegnelse...), men muligens noe lignende Wago.

Lenke til kommentar

Kroneklemme, hva er det?

Kroneklemme er vel et "penere" navn på sukkerbit. Har også vært borti betegnelsen rekkeklemme.

Kroneklemme forbinder jeg med dette:

krn-plint-01.jpg

Og passer kun til signalkabler.

Endret av TMB
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

d) Tilkobling/skifting av belysningsutstyr opphengt i takkrok eller lignende, og som normalt ikke betraktes som en del av den faste installasjonen, tilkoblet med kroneklemme eller plugg/stikkontakt

Må løfte denne tråden igjen.

Slik jeg har forstått det så er en kroneklemme det samme som en sukkerbit. Jeg har planer om å bytte ut en taklampe, den er skrudd fast i taket og skal bytte ut med tilsvarende lampe som vil bli skrudd fast. Begge lampene har sukkerbit, 2 ledere + jording.

Forstår jeg det rett at jeg ikke har lov til å skifte ut denne siden den er en del av den faste installasjonen? Mens en lampe som henger i en takkrok er lov å skifte? Det er vel koblingen av ledningen som er kritisk her...hva er logikken?

Lenke til kommentar

Fråga:

Denne Sævern plafonden fra Ikea har ifølge monteringsanvisningen kobliing for 2 ledere og jording.

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90191571/

Denne Sævern vegglampen har ifølge monteringsanvvisning kun kobling for 2 ledere, ikke jording.

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80191562/

Begge er godkjent for våtrom. Hvorfor er det ikke jording på vegglampen?

Lenke til kommentar

Betyr det at jeg ikke behøver å koble jordingskabelen fra veggen... er det trygt?

Lamper som er dobbelisolerte skal ikke jordes.

Dobbelisolerte lamper er merket med en firkant inni en firkant.

Endret av Akse
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...