Albert Andersson Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Skarv ser etter fisk i overflaten ... . Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
nutini Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Hei Albert ,synes bildet ble helt greit,fin plassering av skarven i bildeflata og dus bakgrunn. Liker også den repeterende stammen i bakgrunnen. Mangler vel litt på skarpheten men man kan vel ikke forvente allverden av dette objektivet på denne brennvidden. Skal du ha tilsvarende i Nikon så koster det vel "skjorta". Selv har jeg akkurat samme kamerahuset og samme linsa. Nå er jeg relativt fersk innen fotografering så jeg har veldig mye å lære,og synes samtidig det kan være litt vanskelig å vurdere andre sine bilder. Man hopper vel som regel over bilder man ikke synes noe om. Lenke til kommentar
Lisbeth Grendal Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Hei Albert Dette bildet kan da umulig bli bedre. Fantastisk avbildet skarv , og en ufattelig flott bakgrunn. Her synes jeg fotografen fortjener applaus Mvh Lisbeth. Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 (endret) Ja, jeg gir fotografen applaus for et fint bilde, dog noe soft som han selv antyder. Stasjonære dyr/fugler bør ha krystallklar skarphet for å "gå helt til topps". Det jeg lurer på, er om du har gjort noen oppskarping i etterbehandlingen? For meg ser det ut som om det er rom for det. Om du bruker kameraet i dx-modus har vel ingen betydning?. Du cropper bilde i opptaket, men kunne like godt gjort det i etterbehandlingen. Endret 24. januar 2014 av eriknor Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 24. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2014 Hei Albert ,synes bildet ble helt greit,fin plassering av skarven i bildeflata og dus bakgrunn. Liker også den repeterende stammen i bakgrunnen. Mangler vel litt på skarpheten men man kan vel ikke forvente allverden av dette objektivet på denne brennvidden. Skal du ha tilsvarende i Nikon så koster det vel "skjorta". Selv har jeg akkurat samme kamerahuset og samme linsa. Nå er jeg relativt fersk innen fotografering så jeg har veldig mye å lære,og synes samtidig det kan være litt vanskelig å vurdere andre sine bilder. Man hopper vel som regel over bilder man ikke synes noe om. Hei, Nutini. Tusen takk for hyggelig, saklig og nyttig kommentar ! Jeg har erfart at solreflekser i vannet kan gi "skimring" rundt fugler som er fotografert nær vannoverflaten. Sigma 150-500 mm er som nevnt litt "soft" over 400 mm, - den nye Tamron 150-600 mm kan være et alternativ, da Nikon 80-400 mm er kostbar. Vennlig hilsen Albert. Lenke til kommentar
Jan Høydal Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Hei Albert! Et nydelig skarvebilde - og med den bokeh'en i bakgrunnen - dette var flott!! Du spurte om forslag - har sendt deg en melding på forum'et mvh Jan Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 24. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2014 Hei Albert Dette bildet kan da umulig bli bedre. Fantastisk avbildet skarv , og en ufattelig flott bakgrunn. Her synes jeg fotografen fortjener applaus Mvh Lisbeth. Hei, Lisbeth. Tusen takk for hyggelig og (altfor) positiv kommentar ! Det ER rom for forbedring, - både når det gjelder fotograf og optikk, - kanskje spesielt det første ! Vennlig hilsen Albert. Lenke til kommentar
Leif Olsson Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Hei Albert Det er altid rom for forbedringer, neste kanske blir et blinkskudd eller i hvart fall et bedre bilde Ha en fin dag !!!! Med hilsen Leif Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 24. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2014 Ja, jeg gir fotografen applaus for et fint bilde, dog noe soft som han selv antyder. Stasjonære dyr/fugler bør ha krystallklar skarphet for å "gå helt til topps". Det jeg lurer på, er om du har gjort noen oppskarping i etterbehandlingen? For meg ser det ut som om det er rom for det. Om du bruker kameraet i dx-modus har vel ingen betydning?. Du cropper bilde i opptaket, men kunne like godt gjort det i etterbehandlingen. Hei, Erik. Tusen takk for hyggelig, konstruktiv kommentar og gode råd ! Bildets mest opplagte svakhet er nok manglende skarphet, selv om bruk av live-view og solid stativ burde gitt god skarphet på et objekt i ro. Jeg "funderer" litt på Tamron 150-600 mm, men bør antagelig gi Sigma'en en sjanse, - innenfor 400 mm. Bildet er skarpet opp, men jeg har forsøkt å unngå altfor destruktiv behandling. De to første månedene etter at D800 var i hus, forsøkte jeg DX-mode nå og da, men endte opp med FX-mode og cropping., slik du foreslår, Erik. Jeg burde nok i utgangspunktet ha begrenset Sigmae'ns teleområde. Vennlig hilsen Albert. Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 24. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2014 Hei Albert! Et nydelig skarvebilde - og med den bokeh'en i bakgrunnen - dette var flott!! Du spurte om forslag - har sendt deg en melding på forum'et mvh Jan Hei, Jan. Hjertelig takk for at du har bidratt med praktisk hjelp til å forbedre dette bildet, - du har fått til langt mer enn jeg trodde var mulig ! Dette var en ren "aha-opplevelse", - tusen takk ! Vennlig hilsen Albert. Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 24. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2014 Hei Albert Det er altid rom for forbedringer, neste kanske blir et blinkskudd eller i hvart fall et bedre bilde Ha en fin dag !!!! Med hilsen Leif Hei, Leif. Takk for hyggelig kommentar, og jeg er helt enig med deg, - det er alltid rom for forbedringer ! Vennlig hilsen Albert. Lenke til kommentar
Leif Olsson Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Hei Albert Det er altid rom for forbedringer, neste kanske blir et blinkskudd eller i hvart fall et bedre bilde Ha en fin dag !!!! Med hilsen Leif Hei, Leif. Takk for hyggelig kommentar, og jeg er helt enig med deg, - det er alltid rom for forbedringer ! Vennlig hilsen Albert. GOD HELG Lenke til kommentar
Torhild Jansen Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Imponerende !!! Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 24. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2014 Imponerende !!! Hei, Torhild. Tusen takk for den fine kommentaren, - det var hyggelig ! Vennlig hilsen Albert. Lenke til kommentar
se# Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Enig med mange andre her at dette var et flott skarvebilde med fint lys og fine farger. Også enig med din egen kommentar om at det er litt for soft, i hvert fall i full størrelse. Eneste forslag til endring jeg har er å gjøre noe med den uskarpe biten trestubben(?) nederst i forgrunnen, kanskje bare gjøre den litt mørkere, eventuelt klone eller croppe den bort. For å få bedre skarphet med Sigmaen er nok eneste alternativet mer lys, helst så mye mer at du kan blende ned litt, og samtidig få raskere lukkertid og redusere ISO. Med så lange brennvidder er min erfaring at selv med Live View og stativ hjelper kortere lukkertider, og selv "bare" ISO 800 på fullformat tar detaljer i fjærdrakten. Til neste gang med samme utstyr og lys er nok løsningen å komme nærmere. Jeg vet hvor "lett" det er, men mindre behov for beskjæring gjør virkelig underverker for teknisk kvalitet. Fast 500mm eller 600mm vil sikkert også hjelpe mye, men koster jo deretter. Har også tenkt litt på Tamron 150-600 og spent på hva slags kritikker den får. Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 24. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2014 Enig med mange andre her at dette var et flott skarvebilde med fint lys og fine farger. Også enig med din egen kommentar om at det er litt for soft, i hvert fall i full størrelse. Eneste forslag til endring jeg har er å gjøre noe med den uskarpe biten trestubben(?) nederst i forgrunnen, kanskje bare gjøre den litt mørkere, eventuelt klone eller croppe den bort. For å få bedre skarphet med Sigmaen er nok eneste alternativet mer lys, helst så mye mer at du kan blende ned litt, og samtidig få raskere lukkertid og redusere ISO. Med så lange brennvidder er min erfaring at selv med Live View og stativ hjelper kortere lukkertider, og selv "bare" ISO 800 på fullformat tar detaljer i fjærdrakten. Til neste gang med samme utstyr og lys er nok løsningen å komme nærmere. Jeg vet hvor "lett" det er, men mindre behov for beskjæring gjør virkelig underverker for teknisk kvalitet. Fast 500mmg eller 600mm vil sikkert også hjelpe mye, men koster jo deretter. Har også tenkt litt på Tamron 150-600 og spent på hva slags kritikker den får. Hei, Se#. Tusen takk for hyggelig, fyldig kommentar med gode, konkrete forslag og generelle råd ! Å gjøre stubben mørkere synes å være en god løsning, som sikkert vil bidra til å kamuflere softness. At detaljer i fjærdrakten blir påvirket allerede ved ISO 800, - selv med fullformat, har jeg faktisk ikke tenkt så mye på, men det er aktuelt fra nå av ! Sigma'en er på alle måter et "godværsobjektiv", og jeg har etter hvert erfart at skarphet / oppløsning blir drastisk redusert i dårlig lys. Angående Tamron 150-600 mm, så har LensRentals.com nylig foretatt en "shootout" med dette objektivet og tre andre tele-zoomer, - deriblant Canon 100-400 mm. Konklusjonen var at Tamron'en nesten er på høyde med Canon'en, men til en langt lavere pris. Hjertelig takk for god hjelp, Se#, og ha en riktig god helg ! Vennlig hilsen Albert. Lenke til kommentar
se# Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 (endret) Å gjøre stubben mørkere synes å være en god løsning, som sikkert vil bidra til å kamuflere softness. Hei, tenkte bare på det lille området nederst, og like mye fordi det lyst som uskarpt. Usikker på om det gikk klart frem hva jeg mente, se markert område under. Når det gjelder Iso er sikkert 800 et bra kompromiss for dette bildet, jeg ville kanskje også prøvd 400 og 1600 i tillegg hvis fuglen satt rolig lenge nok for å se vha som ga best resultat. Endret 24. januar 2014 av se# Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 24. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2014 Å gjøre stubben mørkere synes å være en god løsning, som sikkert vil bidra til å kamuflere softness. Hei, tenkte bare på det lille området nederst, og like mye fordi det lyst som uskarpt. Usikker på om det gikk klart frem hva jeg mente, se markert område under. Når det gjelder Iso er sikkert 800 et bra kompromiss for dette bildet, jeg ville kanskje også prøvd 400 og 1600 i tillegg hvis fuglen satt rolig lenge nok for å se vha som ga best resultat. Hei igjen, Se#. Takk for god avklaring, - jeg skal forsøke å legge inn utprøving av ulike ISO-verdier som en arbeidsrutine der det er mulig av tidshensyn ! ) Vennlig hilsen Albert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg