Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Filoverføring fra Laptop til Stasjonær Pc


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg idag en krysskabel og har forgjeves prøvd å finne laptopmaskina på mine nettverkssteder på den stasjonære. Når jeg prøver å dele på laptopen får jeg opp følgende melding, jeg siterer:

 

"Det oppstod en feil ved forsøk på å dele musikk. Servertjenesten er ikke startet. Den delte ressursen ble ikke opprettet nå."

 

Svært frustrerende med tanke på at filene må føres over på den stasjonære i løpet av kvelden"

 

Det går altså an å hente filer fra Stasjonær, men ikke vice versa.

 

Mvh.

Lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Må vel være i samme workgroup også, sjekk det. Lykke til!

 

Jo, takk for all hjelp. Nå er saken denne :

 

- Jeg må lage ny ip evt. finne ip på laptop'n (Her er jeg helt grønn)

 

- "Det oppstod en feil ved forsøk på å dele musikk. Servertjenesten er ikke startet. Den delte ressursen ble ikke opprettet nå." (Jeg får altså ikke delt noen filer uansett om jeg er pålogget nettverket eller ikke)

 

- Jeg er bak en brannmur.

 

Prosedyrer må beskrives for en fersking som meg. Men uansett takk så mye for hjelpen.

Lenke til kommentar

Bare hvis du har software brannmur installert på din maskin. Fordi hvis du har en brannmur i routeren mot internettet så står ikke denne i veien når du skal dele filer via en krysset kabel.

 

Åpne komandovindu, altså gå på Start->Kjør og skriv inn cmd eller command om du ikke bruker NT,Win2000 eller XP

Hva slags os bruker du forresten ?

 

Så skriv ipconfig og trykk enter. Det skal vise deg ip adresse på din maskin. Gjør det samme på den andre

Lenke til kommentar
Må vel være i samme workgroup også, sjekk det. Lykke til!

 

- "Det oppstod en feil ved forsøk på å dele musikk. Servertjenesten er ikke startet. Den delte ressursen ble ikke opprettet nå." quote]

 

start - programmer - administrative verktøy - tjenester - rull ned til du ser tjenesten server - høyreklikk - start

 

Dette skulle løse problemet hvis du fikk opp den feilmeldingen der.

Lenke til kommentar

Eheh, ja visst. Jeg har visst ikke lest hele meldinga di altså.

"Servertjenesten er ikke startet" kan bety akkurat det. Sjekk at denne tjenesten kjører. Om du har XP klikk høyre på Min Datamaskin på Skrivebordet og velg Behandle. Velg så i det vinduet som kommer Tjenester og finn Server i listen. Status til den skal være Startet og sjekk at Oppstartstype står på Automatisk

 

Dette altså hvis du IKKE har noe problem med en eller annen brannmur

Lenke til kommentar

Regner med at du har win 2000 eller XP.

 

Sjekk at lyset på netverkskortene til begge maskinene lyser. Lyser de ikke er det dårlig kontakt eller feil på kabelen.

 

Gjør dette på begge maskiner:


Trykk Start->Kjør

Skriv "cmd"

trykk OK

Skriv "ipconfig"

Trykk [Enter]

IP adresse skal være "192.168.x.y" hvor x skal være det samme tallet på begge maskinene, mens y skal være forskjellig. Både x og y skal være mellom 1 og 254. (Hvis de er 0 eller 255 kan det skape problemer for windows!)

Subnet mask bør være 255.255.255.0 (Du kan bruke andre verdier hvis du vet hva du driver med, men denne er tryggest.)

 

Hvis du ikke har disse verdiene må du endre ip og/eller subnet mask (se senere avsnitt).

Når IP og subnet mask er riktige, sjekk forbindelsen:


skriv "ping 192.168.x.y"

hvor x og y er ipadressen til den andre maskina. (Når du sitter på desktopen bruker du ip'n til laptopen, og omvendt.)

Trykk [Enter]

Du skal nå få Reply.

Får du ikke reply på begge maskiner er det sansynligvis en firewall som stopper deg. (Får du replay på den ene men ikke den andre er det nesten garantert en software firewall på den pc'n som stopper.)

 

Når du får reply:


Gå til My Network Places

Skriv inn adressen "192.168.x.y" hvor x og y fullfører ipadressen på den maskinen du sitter på.

Trykk [enter]

Siden du nå ser på deling på 'localhost' skal du få opp de delte mappene på maskinen uavhengig av netverk. Hvis du ikke får opp noen, er ingen mapper delt. Du må da sette på deling.

(Når du bruker ipadresse trenger du ikke bry deg om arbeidsgrupper.)

 

Gjør nå det samme, men bruk den andre maskinens ipadresse.

Med mindre du har samme brukernavn og passord på begge maskiner skal du nå bli bedt om bruker/passord.

Deretter skal du få opp mappene som er delt.

 

Hvordan skru på deling:

Gå Start->settings->control panel->network

Høyreklikk på den forbindelsen som går til den andre maskina, og velg Properties (egenskaper)

Sjekk at "File and Prinet Sharing for Microsoft Networks" er instalert og merket. (Hvis ikke trykk install og instaler den).

Trykk OK i alle dialogbokser

 

Gå i windows explorer og høyreklikk på de mappene du skal dele, velg "sharing".

 

 

Hvordan endre IP og Subnet mask

Gå Start->settings->control panel->network

Høyreklikk på den forbindelsen som går til den andre maskina, og velg Properties (egenskaper)

Klikk på "Internet Protocol (TCP/IP)"

Klikk Properties

Merk "Use the following IP adress"

Skriv inn IP'n og subnet masken du vil ha. (F.x. 192.168.1.1 / 255.255.255.0 på desktopen og 192.168.1.2 / 255.255.255.0 på laptopen)

(Gateway og DNS kan være hva de vil)

klikk OK i alle dialogbokser

 

 

 

Håper dette hjelper

 

-pg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...