Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det riktig av meg å gi legen min "opplæring"?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en sykdom som jeg sliter med og spesielt i jobb. Jeg føler at legen min ikke forstår helt, og tror ikke han har satt seg inn, eller kjenner til sykdommen.

Jeg har vært i samtale med en attføringsbedrift angående mulig jobb der og hun jeg snakket med sa at legen min har plikt til å sette seg inn i sykdommen min.

Jeg har informasjon fra et kompetansesenter som beskriver sykdommen veldig bra. Dette er flere sider med lesestoff. Jeg vil jo tro at legen har slik informasjon tilgjengelig selv. Jeg vurderer å gi han denne informasjon og be han lese dette.

Men er usikker på om det er riktig av meg? Hva bør jeg gjøre?

Anonymous poster hash: 14e72...53d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde tilbudt fastlegen min all slik informasjon jeg kom over.

Det er en døråpner for mange ting:

- fastlegen kan fatte større interesse for det snevre medisinske fagfeltet, og slik få en liten dytt til å bli bedre på området. Så ikke bare hjelper du deg selv, men du kan gjerne bidra til at mange andre som bruker denne legen for samme helseproblemer også får bedre hjelp. Dessuten kan fastlegens kollegiale krets kanskje påvirkes dersom fastlegen finner ut at, "Ja, se her dette var bra og nyttig kunnskap". Hvem vet?

- fastlegen kan kanskje mer enn du tror om emnet, og kan kanskje veilede deg, eventuellt i andre ende villede deg om dette er riktig kunnskap å ta for god fisk.

Det var de to faktorene jeg kom på.

Å bytte fastlege tror jeg de fleste vegrer seg mot. Og det blir å veie en del frem og tilbake før en tar et slikt steg. Det skader ikke å kommunisere med legen om at du synes ting går tregt og står på stedet hvil, dersom det skulle gjøre det. Eller du kan jo bytte fastlege flere ganger per år, så sånn sett har man en mulighet til å finne en ny god lege, dersom kjemi og ting skurrer ved også det nye fastlegevalget ditt.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 75ab1...13f
Lenke til kommentar

Når jeg var hos hørselslegen så hadde jeg med ett dokument om hva som kreves for å jobbe på sjøen. Han leste igjennom det dokumentet på 4-5 sider, uten problem. Han syntes det var bra at jeg hadde gjort research selv og leste gjerne igjennom :)

Vi legen dokumentet. Det skader vel ikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...