Bamsemumse Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Hei! Jeg bor i et kollektiv med 4 andre hvor vi deler en 10/1 linje, noe som ikke er helt optimalt. Jeg lurer derfor på om det er mulig å trekke en VDSL kabel inn istedenfor ADSL kabelen, som er relativt mye kjappere, og eventuelt om noen har noe kjenneskap til pris på dette? Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Teknologiene har ingenting med kabelen å gjøre... Sjekk med din ISP om dere kan få VDSL.. Linjeavstand og om sentralen er oppgradert med VDSL utstyr, avgjør om du kan få eller ikke. 1 Lenke til kommentar
Bamsemumse Skrevet 23. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2014 Teknologiene har ingenting med kabelen å gjøre... Sjekk med din ISP om dere kan få VDSL.. Linjeavstand og om sentralen er oppgradert med VDSL utstyr, avgjør om du kan få eller ikke. Mener det var det jeg ble forklart av NextGentel, mulig jeg har misforstått kraftig. De nede har tydeligvis VDSL, men vi har ikke mulighet for det i etasjen over. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Det går nok ikke ann å ha to forskjellige abonnement på samme fysiske kabel, for VDSL presser det ytterste av det kobberet klarer å levere.. Da må de legge opp en helt ny kabel fra sentralen og inn i huset, og det gjør dem garantert ikke.... Så da må dere bare klarere dere med det dere har, dessverre... Lenke til kommentar
Bamsemumse Skrevet 23. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2014 Var det jeg var redd for...jaja, får leve med nettet en stund til.. takk for kjapt svar :-) Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Det høres litt rart ut at de ikke kan levere VDSL i begge etasjene. Avstand til sentralen vil jo være omtrent identisk. Når det gjelder flere linjer, så sjekk om det er ledig kapasitet på adressen. Det er jo helt normalt at man kan legge inn flere telefonlinjer pr leilighet. Da kan du med andre ord få to linjer med ADSL/VDSL inn. Hvis det er kabel-TV hos dere, så kan du kanskje få internettvia den kabelen? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Både privat og i jobbøyemed har jeg opplevd at forskjellige boenheter i samme bygg har drastisk forskjellig linjeføring, så det er dessverre noe som skjer fra tid til annen. Det kan være feil info i Kapaks, men det kan også være reellt. Hadde det vært meg så hadde jeg nok mast på NGT nok til at de sa seg villige til å prøve (de holder på å fase ut alt ADSL2+ only DSLAM-kort uansett, siden VDSL2 kortene også støtter ADSL2+, så du kan være heldig nok til å ikke trenge montøromkobling på DSLAM og dermed kun trenger å bytte routermodem hjemme).. Telenor er mye mer konservative når det kommer til å prøve selv om deres egen Kapaks (underselskap Jara.no) sier linjen er for lang til VDSL, så det er uansett en tapt kamp.. Alternativet blir som allerede nevnt kabelTV (coax/eurodocsis), evt. også LTE (4G) hvis dere klarer dere med 100GB kvote per måned hos f.eks. Netcom.. Lenke til kommentar
Bamsemumse Skrevet 24. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2014 Har kun parabol her. Kan prøve NGT og se hva de har å si, kan jo være jeg er litt heldig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå