Direct Skrevet 23. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 23. januar 2014 Hei alle sammen, håper jeg har plassert denne tråden på rett plass. Problemet er som følger: Pga en garantisak har jeg fått nytt skjermkort(MSI GeForce GTX 760 Gaming 2GB PhysX), har montert det og alt relatert til kortet fungerer. Men det jeg legger merke til er at 3 av 5 vifter har sluttet å spinne. Jeg har viftestyring og det blir lys i alle 5 viftene, men de 3 største viftene er det bare lys i. De 2 mindre viftene jeg har, er det lys og "fart" i. Viftestyringen er koblet til strømforsyningen så det jeg tenker er at pga det nye skjermkorte har jeg for lite strøm til å drive alt? Prøvde å koble den ene store viften direkte til hovedkortet og da ble det liv i den. Så det som er tilfelle er vel at min strømforsyning er for svak. Har en Corsair CX 500M, 500W PSU, er jeg inne på noe? Legger bare med resten av spesifikasjonene slik at dere har all info: - Prosessor 1st - AMD FX-4130 4-Core Processor - Hovedkort 1stk - Gigabyte GA-970A-UD3, S-AM3+, REV.3.0 -Ram 2stk - Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB CL9 - NZXT Sentry 2 LCD Fan Control 5,25" Bay - Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB CL9 - Seagate Barracuda® 2TB - Samsung DVD Writer, SH-224BB - GeForce GTX 760, 1152 cores, 28nm Er klar over med denne spesifikasjon at jeg ikke trenger å kjøre 5 vifter samtidig, men det er jo greit at alt fungerer når man først har det Regner med jeg må kjøpe ny strømforsyning, men hvordan, og om noe annet skulle oppgraderes hva ville dere valgt å oppgradere? Takker for alle innspill Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 23. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 23. januar 2014 Du har nå en ræva PSU. Men har du prøvd viftestyringen i en annen pc med de samme viftene? bare for å utelukke at det er noe gale med viftestyringen? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 24. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2014 Enkelte vifter fungerer ikke med Sentry-kontrollerne til NZXT, det er nok ikke snakk om for liten strømforsyning (maskinen hadde skrudd seg seg tvert av om det var tilfelle forresten.) Sentry 2 er nok dessverre ikke en spesielt god viftekontroller skjønner du... 1 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 24. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2014 Du har nå en ræva PSU. Det er en rimelig og grei strømforsyning. Det finnes bedre, men til dette oppsettet holder den fint. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 24. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2014 Vell som arni sier så er PCer sensitive saker, og kan ikke tillate at PSUen leverer for lav strøm. Da vil maskinen skru seg av umiddelbart. Viftene kanskje en av de MINST sensitive og har ikke problem å kjøre med vesentlig lavere spenning. De krever knapt strøm å spinne tundt i forhold til maskinen, så dette er rett og slett et problem med elendig viftekontroller. (Husk at vifter trenger en del ekstra spenning/strømstyrke for å komme i gang og du må nok muligens kjøre viftekontrolleren på "maks". Lenke til kommentar
sogndal94 Skrevet 24. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2014 Eg hadde ein liknande kontoller, som er ein av dei dobbel 5.25 Sentry-kontrollarane. Det har berre vore problem frå den. Det visar seg at om du har LED lys på viftene eller større enn 140mm vil dei ikkje starte opp. grunna for lite effekt per kanal. kontolleren har ein teoretisk effekt på 5W per kanal, og om du brukar alle kanalane blir effekten eno lavare. Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 24. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2014 Vell som arni sier så er PCer sensitive saker, og kan ikke tillate at PSUen leverer for lav strøm. Da vil maskinen skru seg av umiddelbart. Viftene kanskje en av de MINST sensitive og har ikke problem å kjøre med vesentlig lavere spenning. De krever knapt strøm å spinne tundt i forhold til maskinen, så dette er rett og slett et problem med elendig viftekontroller. (Husk at vifter trenger en del ekstra spenning/strømstyrke for å komme i gang og du må nok muligens kjøre viftekontrolleren på "maks". hello Andrull mye å lære om data stuff. Men bare å lese kommentarer/svar du gir, er litt som en gratis fjuskelapp til læring xD hehe Lenke til kommentar
Direct Skrevet 24. januar 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. januar 2014 Eg hadde ein liknande kontoller, som er ein av dei dobbel 5.25 Sentry-kontrollarane. Det har berre vore problem frå den. Det visar seg at om du har LED lys på viftene eller større enn 140mm vil dei ikkje starte opp. grunna for lite effekt per kanal. kontolleren har ein teoretisk effekt på 5W per kanal, og om du brukar alle kanalane blir effekten eno lavare. Casen her er jo at viftene har fungert før, så om det er for lite strøm til mine 140mm vifter ville de jo ikke fungert fra dag 1? Så dere heller altså mot at det er viftestyringen som er rett og slett dritt, og skaper problemet? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 24. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2014 Vell som arni sier så er PCer sensitive saker, og kan ikke tillate at PSUen leverer for lav strøm. Da vil maskinen skru seg av umiddelbart. Viftene kanskje en av de MINST sensitive og har ikke problem å kjøre med vesentlig lavere spenning. De krever knapt strøm å spinne tundt i forhold til maskinen, så dette er rett og slett et problem med elendig viftekontroller. (Husk at vifter trenger en del ekstra spenning/strømstyrke for å komme i gang og du må nok muligens kjøre viftekontrolleren på "maks". hello Andrull mye å lære om data stuff. Men bare å lese kommentarer/svar du gir, er litt som en gratis fjuskelapp til læring xD hehe Hehe, godt noen lærer no av det. ^^ Til ts: Det er nok viftekontrolleren ja. Du har husket å skru opp hastigheten til maks? Lenke til kommentar
Direct Skrevet 24. januar 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. januar 2014 Vell som arni sier så er PCer sensitive saker, og kan ikke tillate at PSUen leverer for lav strøm. Da vil maskinen skru seg av umiddelbart. Viftene kanskje en av de MINST sensitive og har ikke problem å kjøre med vesentlig lavere spenning. De krever knapt strøm å spinne tundt i forhold til maskinen, så dette er rett og slett et problem med elendig viftekontroller. (Husk at vifter trenger en del ekstra spenning/strømstyrke for å komme i gang og du må nok muligens kjøre viftekontrolleren på "maks". hello Andrull mye å lære om data stuff. Men bare å lese kommentarer/svar du gir, er litt som en gratis fjuskelapp til læring xD hehe Hehe, godt noen lærer no av det. ^^ Til ts: Det er nok viftekontrolleren ja. Du har husket å skru opp hastigheten til maks? Ja har forsøkt å ta alt på maks, og forsøkt å bare ha en stor vifte på osv. Når jeg starter maskinen virker det som viften(e) sitter litt fast fordi man ser at den prøver å starte å spinne uten at de klarer det. Forsøkte å gi den ene viften litt fart bare for å sjekke at den ikke satt fast, og da startet den å spinne med veldig lav hastighet, men dette var altså fordi jeg startet spinningen manuelt. At jeg da øker hastigheten på viftestyringen har ingen effekt. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 24. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2014 (endret) Skjønner. Som sagt så kreves det litt ekstra for å få viftene i gang, og som du sier så spinner de ganske sakte. Ergo er det nok alt for lav spenning for at de kan operere normalt. Om kontrolleren er ødelagt, eller bare ikke kan levere høy nok strøm til viftene er jeg ikke sikker på. Kanskje en kombinasjon. De er vel ikke kjent for å være noe stort bedre enn bunnslammet av elektronikk, så overrasker meg ikke spesielt. Endret 24. januar 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Direct Skrevet 24. januar 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. januar 2014 Skjønner. Som sagt så kreves det litt ekstra for å få viftene i gang, og som du sier så spinner de ganske sakte. Ergo er det nok alt for lav spenning for at de kan operere normalt. Om kontrolleren er ødelagt, eller bare ikke kan levere høy nok strøm til viftene er jeg ikke sikker på. Kanskje en kombinasjon. De er vel ikke kjent for å være noe stort bedre enn bunnslammet av elektronikk, så overrasker meg ikke spesielt. Okei takker for svar Er jo ikke relatert til denne tråden, men når man ser på mitt oppsett, hva ville det neste naturlige vært å oppgradere? Mange vil nok si SSD, og er ikke så kjent med det.. Men for meg så er det ikke nødvendig at det tar litt tid å starte maskinen fra oppstart osv (men er sikkert mange flere fordeler med SSD, er ikke noe ekspert) Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 24. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2014 (endret) Men dem spinner viss du kobler dem direkte til hovedkortet? Alle sammen? SSD er nok eneste oppgraderingen for deg uten å bruke mye penger Endret 24. januar 2014 av sveibuen Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 24. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2014 SSD helt klart. Er ikke bare oppstart som blir raskere. "Alt" blir raskere, ofte er det typiske ting man ikke tenker på, som man finner ut at man har ventet forgjeves. Hele tiden er det småting som gjør at maskinen stopper litt opp her og der som man slipper med en SSD. Lenke til kommentar
Direct Skrevet 24. januar 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. januar 2014 Men dem spinner viss du kobler dem direkte til hovedkortet? Alle sammen? SSD er nok eneste oppgraderingen for deg uten å bruke mye penger Har bare testen en av viftene, men ja den startet å spinne slik den skal gjøre. Og hvis jeg skulle bruke litt mer penger? Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 24. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2014 CPU og Hovedkort LGA1150 (intel) 2.5-3000kr Lenke til kommentar
Direct Skrevet 24. januar 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. januar 2014 CPU og Hovedkort LGA1150 (intel) 2.5-3000kr Okei for jeg har et budsjett på ca 5000kr,MEN, det innebærer at jeg kan ta de gamle delene å bygge en "ny" maskin som jeg skal bruke som stue-pc (film og surfing). Lar dette seg gjøre til det budsjettet, samtidig som den originale maskine får en grei upgrade? Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 24. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2014 Du må bruke de "gamle" delene unntatt hovedkort og cpu med de nye Altså, Ram, strømforsyning, HDD, Skjermkort, kabinett, ja alt unntatt hovedkort og CPU må du bruke med de nye delene Men viss du ikke har noe å klage på ang ytelsen du har nå, så trenger du heller ikke å oppgradere Men en SSD er nå å anbefale da Lenke til kommentar
Direct Skrevet 24. januar 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. januar 2014 Du må bruke de "gamle" delene unntatt hovedkort og cpu med de nye Altså, Ram, strømforsyning, HDD, Skjermkort, kabinett, ja alt unntatt hovedkort og CPU må du bruke med de nye delene Men viss du ikke har noe å klage på ang ytelsen du har nå, så trenger du heller ikke å oppgradere Men en SSD er nå å anbefale da Okei skal sterkt vurdere SSD om den kommer på superweekend på komplett Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 24. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2014 (endret) Merkene du bør kikke på er: Crucial Samsung Intel SanDisk Plextor Endret 24. januar 2014 av sveibuen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå