Gå til innhold

DNG-convertering

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøv å ta et screenshot. Du har fått det forklart flere ganger.

Du har heller ikke fortalt hvilket operativsystem du har.

Prøv å kjøre Windows Update - hvis du har Vista skal du som sagt ha Service Pack 2 for å kunne kjøre programmet.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

oppe til høyre på tastaturet står det "Prntscr" trykk på den når du har det riktige materialet synlig på skjermen, ta da og åpne Paint programmet som følger med windows, når du har åpnet det holder du nede Ctrl-tasten som du finner nederst til venstre på tastaturet og samtidig trykker på V-knappen "begge knappene samtidig" da skulle du fått tatt et bilde av skjermen, trykk på "lagre-som" og JPG og fin en plass som du ønsker og lagre bildet.

Når du skal legge til bildet i et innlegg åpner du et innlegg og litt nedenfor feltet du skriver i står det "bruk full editor" trykk på den knappen og da finner du nedenfor feltet du skriver i "Legg ved filer" trykk der og gjør som det står der.

Lenke til kommentar

Prøvde å kopiere screenbildet inn på Paint uten å lykkes, legger derfor ved et vedlegg av bilde tatt med kamera av skjermen.

Mener jeg tidligere har skrevet at jeg har Windiws 7, Home Premium, 64 biters.

Programet/siden som er avbildet er altså inaktiv.

post-328214-0-05520500-1390818875_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Der er det bare å klikke på knappen "Velg Mappe...", og det skal poppe opp en vindu hvor du velger hvilken mappe som inneholder de filene du skal konvertere.

Det stemmer, og for å lage screnndump er det liten vits i å bruke Paint når du allerede kjenner Photoshop.

Lenke til kommentar

Ikke på det bildet du sendte.

PS: Jeg går tilbake til å lurke i denne tråden. "Flere kokker, mer søl" osv ...

Du fikk vel ikke programmet til å virke på et JPG format?

Lenke til kommentar

Første spørsmål er vel enkelt...

Har du RAW eller har du JPG som utgangspunkt?

Han har allerede forklart i tråden at RAW-filene han bruker heter RW2.

Han sliter ikke med selve konverteringen men å i det hele tatt få vinduet, der han skal velge filer, til å dukke opp

Lenke til kommentar

Ikke på det bildet du sendte.

PS: Jeg går tilbake til å lurke i denne tråden. "Flere kokker, mer søl" osv ...

Du fikk vel ikke programmet til å virke på et JPG format?

Du nevnte tidligere at knappene var inaktive. På bildet du la ut her er alle knappene aktive, bortsett fra "Konverter" helt nederst. Den er inaktiv helt fremt til du har valgt en mappe, naturlig nok.

At du trykker på "Velg mappe" og ingenting skjer er rimelig merksnodig, ettersom disse knappene ikke er inaktive. Jeg har aldri hørt om noe liknende. Oppdater datamaskinen din via windows update. mulig det er noen fix-er eller liknende du mangler.

Lenke til kommentar

Virker som et typisk installasjons problem som ofte opptrer i Adobe produkter.

Selv en vanlig avinstallering løser ofte ikke problemet fordi Adobe alltid legger en hel haug med forskjellige filer i mange mapper og i Registry.

Disse blir ikke slettet selv ved vanlig sletting av programmet.

Avinstaller programmet ved på bruke CCleaner eller annet tilsvarende program, inkludert rensing av Registry. Ikke bruk Windows avinstallerer.

Last ned siste versjon av Adobe DNG Converter 8.2 til DESKTOP.

Installer programmet derfra.

Vær nøye på eventuelt at det kan finnes 32bit og 64bit versjoner. Hvis din CS er en 32bit versjon på en 64bit PC. så skal du bruke 32bit versjonen.

Det er mulig det ikke gjør noen forskjell da DNG Converter egentlig skal være et selvstendig program.

Hvis du fremdeles har problemer; Prøv å konverter et bilde med Antivirus software avslått.

Hvis du fremdeles ikke får det til; Installer Total Uninstall utility, les instruksjonene nøye og let så etter alt programmet kommer opp med av DNG Converter filer og kvitt deg med dem.

Hvis du laster opp en RW2 fil her på forumet så kan flere kanskje prøve å installere DNG Converter og se om de får samme problemene som deg.

Adobe har råd om problemer med installeringer. Kanskje du finner noen råd der;

http://blogs.adobe.com/crawlspace/2012/07/photoshop-basic-troubleshooting-steps-to-fix-most-issues.html#TroubleshootUpdates

CS5; http://helpx.adobe.com/creative-suite/kb/troubleshoot-update-issues-cs5-cs5.html#main_AAM_says_no_updates_are_available

Endret av arthon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for en meget god veiledning.

Her var det en del ting som jeg ikke uten videre våget å legge i kast med.

Har vært inne på tanken at jeg kanskje har feilinstallert DNG og ikke har fått slettet denne installeringen fullt ut før en ny installering, noe som har ført til mine problemer.

Jeg prøvde en enklere variant, jeg gjenopprettet maskinen til en dato før jeg startet med DNG Converteren, og nå virker det som det skal. (Tør ikke å juble ennå).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...