ragari Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Da mitt PS CS5 kan ikke laste inn RAW filene fra mitt nye kamera (Lumix FZ200) valgte jeg (etter gode råd her inne) å konvertere RAW filene til DNG format. Jeg fik arbeidet med 2 - 3 bilder så ble feltene på DNG-siden blåfarvet eller inaktive. Har avinstallert og reinstallert DNG, men det samme kom opp igjen. Hva har skjedd? Lenke til kommentar
se# Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 (endret) Har du en sceendump så er det lettere å se eksakt hva du mener. Endret 23. januar 2014 av se# Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Har avinstallert og reinstallert DNG Lenke til kommentar
ragari Skrevet 23. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2014 Forklarte meg kanskje klønete, men feltene på siden som kommer opp når jeg åpner DNG er feltene som skal benyttes blåe eller inaktive. Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Forklarte meg kanskje klønete, men feltene på siden som kommer opp når jeg åpner DNG er feltene som skal benyttes blåe eller inaktive. Kan du ta en skjermdump av det? Altså en "Print screen"? Det skal være en egen tast til dette på tastaturet ditt. Lenke til kommentar
ragari Skrevet 24. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2014 Problemet jeg hadde med å fylle inn på siden til DNG fikk jeg løst ved å avinstallere og reinstallere DNG. Har imidlertid et annet problem med DNG-konvertering. Når jeg forsøker å åpne ei mappe med RAW-filer for konvertering med DNG får jeg melding: "Kildefilen inneholder ingen Canon RAW-filer som støttes". Mine RAW-filer heter RW2, er det årsaken? Hva kan gjøres? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Det betyr at DNG ikke har Canon sin raw-konverter og bruker sine egne preferanser på og "fremkalle" bildene. Lenke til kommentar
ragari Skrevet 24. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2014 RAW-filene er tatt med Lumix FZ200. Lenke til kommentar
se# Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 RAW-filene er tatt med Lumix FZ200. Du forklarte det lenger oppe også, derfor er det vanskelig å forstå når du begynner å referere til feilmedlinger for Canon. Tror fortsatt du må lage en screendump og/eller en mye mer detaljert forklaring på hva du gjør hvis noen skal klare å hjelpe. Lenke til kommentar
ragari Skrevet 24. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2014 Her må det være dysleksien som har slått til! Det som skulle ha stått var: Når jeg forsøker å åpne ei mappe med RAW-filer for konvertering med DNG får jeg melding: "Kildefilen inneholder ingen Camera RAW-filer som støttes". Mine RAW-filer heter RW2, er det årsaken? Hva kan gjøres? Beklager! Lenke til kommentar
se# Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Hva kan gjøres? Har du lastet med siste versjon støttes FZ200 (vil tro flere tidligere versjoner også gjør det). Sjekk versjonen, den bør være 8.3.0.141. Det at filene heter RW2 er korrekt og har ingen betydning. Lastet ned og testet nå, alt fungerte fint. Redd du gjør noe feil (hvis det ikke er noe galt med filene dine). Du kan prøve å se en instuksjonsvideo, finnes masse f.eks denne: http://www.youtube.com/watch?v=0bqGovpuihw 1 Lenke til kommentar
ragari Skrevet 25. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2014 Har lastet ned versjon 8.3.0.1.41. Siden som kommer fram når jeg starter DNG er inaktiv slik at jeg ikke få valgt mappe hvor RAW-filene skal hentes fra. Når jeg skal laste ned DNG får jeg valget om jeg skal kjøre eller laste ned programmet. Trykker jeg på "laste ned" ser det ut som at programmet lastes ned, men det legger seg ikke under Programfiler/Adobe. Trykker jeg "kjør" arbeider maskinen og jeg får da valget om programmet skal lastes ned, og det legges da under Programfiler/Adobe. For et par dager siden lastet jeg ned DNG, siden fungerte og jeg fikk teste et par bilder. Da jeg etter en tid skulle teste flere bilder var DNG siden inaktiv. Det kan kanskje se ut som at programmet ikke er riktig installert? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 (endret) Som flere har spurt om, men du ikke later til å ha fått med deg - et screenshot, takk. Start DNG-converteren. Hold Alt inne og trykk Print Scr-knappen. Da har du tatt en screenshot. Så skal du lagre det. Start Paint. Velg Lim Inn. Lagre bildet som PNG og last det opp her, så vi kan se bildet. Og forøvrig - nei, programmer installerer seg ikke av seg selv bare fordi du laster dem ned. Poenget med å velge laste ned er fordi du da skal kjøre dem selv etterpå så du får installert dem. Endret 26. januar 2014 av Trondster Lenke til kommentar
ragari Skrevet 26. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2014 Jeg har forsøkt, opptil flere ganger, å fått tatt et Print Screen (har ikke erfaring med det), men det kommer ikke fram noe bilde eller melding på skjermen om at dette er gjenomført, hvis det ikke legger seg en annen plass. Har tatt bilde av skjermen med kamera :-) men er ikke sikker på hvordan dette legges inn. Som det ikke er vanskelig å forstå, så er jeg ikke den store raceren på data når det går ut over det daglige. Jeg vil nødig plage folk, men forsøker for siste gang å forklare problemet: 1) Jeg laster ned DNG Converter 2) DNG legger seg under Programfiler som jeg dobbelklikker på. 3) Det kommer opp et icon på bjelken nederst på skjermen, som jeg klikker på. 4) DNG-siden åpner seg på skjermen, men den er inaktiv, man får ikke valgt mappa man skal åpne med RAW-filer som man vil konvertere. 5) Ingen felter på siden kan benyttes. 6) Når jeg dobbelklikker på programmet under programfiler skal ikke siden åpnes direkte på skjermen og ikke via iconet nede på bjelken? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Godt mulig det er et rettighetsproblem. Har du Windows Vista? Og har den i så fall blitt oppdatert med alle sikkerhetsoppdateringer fra Microsoft - mer spesifikt Service Pack 2? Når du skal starte programmet når det er ferdig installert - trykk Start->Programmer->Adobe->DNG Converter. Ellers - det er ikke at du allerede hadde en fildialog åpen fra DNG-converteren? Du kan bare ha én DNG-converter åpen av gangen. Og - prøv å lukke alle programmer og gjenstart maskinen. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Og ellers - har du forsøkt å klikke inne i programmet? Alle feltene/knappene blir grå når programmet ikke har fokus, men blir aktive så snart du velger programmet. Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 For å få tatt en skjermbilde på Windows trykker du på Print Screen knappen så åpner du Paint(start alle programmer tilbehør og paint) og trykker på Ctrl+V eller velger lim inn fra rediger menyen i paint. Lenke til kommentar
ragari Skrevet 26. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2014 Meget takknemlig for hjelp! Har Windows-7 Home Premium. Har restartet maskinen (slår den for øvrig også av hver kveld). Har prøvd å starte DNG via start->programmer->--- og ved å gå inn på datamaskin->C->programfiler->Adobe----. I begge tilfeller legges iconet ned på startlinja nederst på skjermen, hvor jeg da må trykke for å åpne programmet som da er inaktiv. Det nytter derfor ikke å trykke noen steder på sida. Skal ikke programmet (sida) åpnes når man dobbelklikker på programmet under programfiler? Som jeg har nevnt tidligere fikk konvertert et par bilder jeg hadde i ei testmappe ved en av de første gangene jeg installerte DNG, og siden har det ikke vært mulig. Det kan hende (mest sannsynlig) at feilen ligger hos meg :-) Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Høres ut som en kjip programfeil. Prøv å installere på nytt. Lenke til kommentar
ragari Skrevet 26. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2014 Fant løsninga. Jeg installerte en eldre versjon av DNG (7.4.0.137), og alt fungerer. Såååå enkelt :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå