c7Nn Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 (endret) Hei, Dere som har erfaring med bonusordning, hva slags løsninger har dere hatt og evt. synes er en fair løsning? Nå har jeg bonusordning som gir meg 0,8% når jeg treffer budsjett (budsjett på noen hundre tusen i mnd sammen med noen andre kollegaer), så første 10k grense får jeg 6% av de ti tusen, for hver 10k,- etter det får jeg 1% helt til vi oppnår neste 100k grense som deretter gir 1,5%. Etter min mening er ikke dette en helt god løsning, det vi får når vi oppnår budsjettet er helt greit, og første 10k er grei. Men 1% av ti tusen når man er over budsjett er vel helt bak mål? Når man er over budsjett, så burde vel mye mer gå til de som står bak det som utfaktureres? Si vi når første 10k grense, så er det jo egentlig ingen vits å fakturere mer den mnd, heller spare til neste mnd. Hva mener dere? EDIT: Det er forresten snakk om fakturering av timer (av og til andre varer, men i de tilfellene regnes selvfølgelig DB). Endret 23. januar 2014 av c7Nn Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 (endret) Høres ut som bonusordningen til en forsikringsselger. Uansett så er bonus mye brukt for å heve prestasjoner. I selskapet jeg jobber oppnår jeg bonus på resultatene til mine ansatte og hvorvidt dem leverer det dem skal, mine mål er selvfølgelig basert på dette. I tillegg til dette så har vi utbytte i forhold til selskapets overskudd. Som da begge deler er basert på inntekt igjennom året. Så har vi en tredje bonusen som da basert på hvorvidt du oppnår dine mål (som for mange kan være ganske absurde som å slutte og røyke eller gå ned i vekt) såkalte motivasjonsbonus (alle får den stort sett utbetalt uansett) så har vi som jobber på de som er inntektsgivende ol bonus etter hvorvidt vi leverer det vi skal og lignende. Mine ansatte har en startlønn på 550.000 pluss eventuelle bonuser. Det blir opperert på ett 10% prinsipp der motivasjonsbonusen og selskapet sitt resutalt utgjør 50% hver. Det vil si at du kan enten oppnå 50 eller 100% bonus som da vil være henholdsvis 50.000,- og 27.500,- i tillegg til dette kan dem oppnå en bonus på 55.000 til dersom dem leverer det dem skal. Da alså litt over 100.000 totalt i bonus. Men det blir stort sett mellom 150 - 200.000 utbetalt i bonus til nyansatte. Dem som har vært her en stund tjener betydelig mer. Bonusen for resultat er den eneste bonusen som er litt tricky og få. De ansatte jeg har i andre land opperer mer på provisjon men dette er lite lukrativt i Norge. *regnefeil Endret 24. januar 2014 av Priim Lenke til kommentar
c7Nn Skrevet 31. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2014 Er ikke forsikringsselger nei, jobber med IT. Men la under 'andre jobber', tenkte det var mer aktivitet her og er mer et generelt spørsmål. For meg er ikke bonusordning er motivator, heller det motsatte. Det som motiverer meg er det jeg jobber med og fornøyde kunder. Men blir kanskje litt demotivert av denne bonusordningen. Den ordningen vi bruker nå går kun på resultat hver måned, penger inn. Høres ut som at bonusordningene dere operer med er litt annerledes, siden det kun gjelder å oppnå budsjett o.l (utenom dette med selskapets resultat). Slik jeg forstår det da. Føler du at ordningen fungerer? Det jeg er mest misfornøyd med er bonusen som gjelder etter oppnådd budsjett, altså 1%. Så for hver 10.000,- får jeg 100,-. Så vår bonus skal vel motivere oss til å tjene som mye som mulig hver måned(naturligvis). Men det føler jeg ikke at den gjør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå