Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vw polo 6n abs-speedometer-bensinmåler slutter å fungere

5nacks

Anbefalte innlegg

Hei! I dag sluttet speedometer og bensinmåler å fungere. Bensinmåleren går sånn opp og ned, mens speedometeret er helt dødt. I tillegg har abs ikke fungert på et par år. Jeg har jekket opp bilen og sjekket abs kransen samt abs følere. Følerene ser ut til å fungere, men når jeg slipte litt på abs kransen fungerte både abs sensor og speedometer... I 2 min. Hvordan henger dette sammen?

Noen som har ideer til hvordan jeg kan løse dette?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bytt instrument. Kjøp komplett dings på høgger`n.

Vil anta at det er dårlig jording til instrumentet og feilen ligger i printkortet på baksiden. Ikke unormalt at man bytter instrument på VAG så da peker jeg fort på den.

At det fungerte etter at du fikla med ABS kransen har ingen sammnheng. Prøv å smell igjen førerdøra hardt eller bank litt i dashbordet, hva skjer da?

Lenke til kommentar

Bytt instrument. Kjøp komplett dings på høgger`n.

Vil anta at det er dårlig jording til instrumentet og feilen ligger i printkortet på baksiden. Ikke unormalt at man bytter instrument på VAG så da peker jeg fort på den.

At det fungerte etter at du fikla med ABS kransen har ingen sammnheng. Prøv å smell igjen førerdøra hardt eller bank litt i dashbordet, hva skjer da?

Vet ikke helt, men det som også er litt rart er at abs fungerer hvis jeg kjører i ca 20 km/t eller saktere. MEN etter jeg har bremset med abs så slår abs lampa seg på. I dag begynte speedometeret og fungere sporadisk (hopper og og ned)

Lenke til kommentar

Som Mekker'n sier er det ikke helt uvanlig at selve instrumentet feiler, vakkel i loddinger, etc kan gi symptomer som de du har. (Regner med at bilen din er gammel nok til at du enkelt kan bytte med et fra hogger, på de nye sitter elles startsperra i instrument, da er det ikke bare å hive inn et annet...)

Men i forbindelse med noe problemer med bensinmåler på en litt nyere Polo kom jeg over noe som kanskje kan være litt interessant for deg. (siden fler hevder å miste akkurat speedometer og bensinmåler) Faulty Speedo & Fuel Gauge; http://www.briskoda.net/forums/topic/239093-faulty-speedo-fuel-gauge-solved/

Ellers ville jeg lest ut feilkoder, så du kan se hvilken sensor, eller hva som trigger ABS-lampen. Hvis det er likt på 6N og 9N er det også enkelt å komme til bensin- nivåsensoren under baksetet, så man kan eliminere den som feilårsak.

Endret av pcp160
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke være 100% påståelig på akkurat din bil, men jeg har aldri vært borti at ABS-sensorene brukes til speedometer, og tviler på at din er anderledes. Det er en egen sensor, (vanligvis på girkassen) som sender signal om hastighet til motorstyring og instrumentpanel. Det er problemer med denne som blir tatt opp i linken jeg la ved. (Hvorfor feil på den skal gi trøbbel med bensinmåler forstår jeg ikke helt, men var litt interessant at flere opplever akkurat det, selv om det høres litt rart ut).

Uansett, hastighetsensorer går av og til i stykker, både elektrisk og mekanisk. Tannhjul på sensor er ofte av plast, så blir de slitt kan det gi hoppende eller feilende speedometer.

Men vi får se hva du får ut av diagnose, det er veldig mange muligheter for hva som kan være feil, og noen ganger kan det være sammenhenger som ikke er innlysende, eller helt omvendt, det som virker å være en sammenheng er helt tilfeldig...

Har diagnose-apparatet mulighet for å kjøre output-test kan du jo se om bensinmåler (og evnt speedometer (hvis det er mulig)) kan tvangskjøres fra apparatet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke være 100% påståelig på akkurat din bil, men jeg har aldri vært borti at ABS-sensorene brukes til speedometer, og tviler på at din er anderledes. Det er en egen sensor, (vanligvis på girkassen) som sender signal om hastighet til motorstyring og instrumentpanel. Det er problemer med denne som blir tatt opp i linken jeg la ved. (Hvorfor feil på den skal gi trøbbel med bensinmåler forstår jeg ikke helt, men var litt interessant at flere opplever akkurat det, selv om det høres litt rart ut).

Uansett, hastighetsensorer går av og til i stykker, både elektrisk og mekanisk. Tannhjul på sensor er ofte av plast, så blir de slitt kan det gi hoppende eller feilende speedometer.

Men vi får se hva du får ut av diagnose, det er veldig mange muligheter for hva som kan være feil, og noen ganger kan det være sammenhenger som ikke er innlysende, eller helt omvendt, det som virker å være en sammenheng er helt tilfeldig...

Har diagnose-apparatet mulighet for å kjøre output-test kan du jo se om bensinmåler (og evnt speedometer (hvis det er mulig)) kan tvangskjøres fra apparatet.

Jeg er spent selv, håper ikke det er noe veldig alvorlig :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

ABS fungerer!!! Først byttet jeg sensor høyre foran, dette fikset feilen med at speedometer og bensinmåler ikke fungerte. Altså: speedometer sensor, bensinmåler og abs sensor er i en og samme sensor. Men, ABS lampa lyste fortsatt. Jeg gikk over alle sikringen og fant til slutt ut at sikringen sikringen på toppen av batteriet (avlang sølvfarget 40 amp eller noe) var byttet ut med en improvisert sak laget av kabelsko og wire. Byttet så ut denne med riktig sikring og jeg kan bekrefte at ABS fungerer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...