Tunky Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Her er min situasjon: Jeg gikk ut av VGS med realfag og ganske gode karakterer. Snittet mitt er helt og holdent reddet av gode karakter i VG1 og VG2. Da var motivasjonen på topp. Blant annet var 6 av 7 karakterer i VG2 en sekser. Så kom VG3 og jeg hadde minimalt med motivasjon igjen. Ingen seksere, men en haug firere, en toer og noen femmere. Ikke helt ille enda altså. Jeg søkte meg deretter inn på ingeniørstudie på NTNU. Jeg stortrives med klassekameratene mine, og har det bra på skolen. Men motivasjonen har enda ikke kommet tilbake. I tillegg syns jeg stort sett alle fagene er VELDIG vanskelige og det hjelper ikke på motivasjonen akkurat. I tillegg er det en helt sinnssyk arbeidsmengde, syns jeg, med 4 fag hvert semester. Noen av fagene er jo like store som 15SP-emner på andre universiteter. Ingenting som faller på plass i noen fag. Jeg sitter og prøver å gjøre øvingsopplegg osv. men det er håpløst. Interessen min for tung matematikk og programmering er heller ikke tilstede. Jeg trodde jeg skulle digge programmeringsbiten av studiet mitt (går en datarelatert ingeniørlinje). Jeg får ikke til noen ting, og har ikke motivasjon til å lære meg det. Nå kan det være jeg høres ut som en lat sytepave som ikke orker å legge noe energi i studier. Det er til dels sant, men samtidig sier jo alle alltid at den viktigste faktoren med valg av utdanning er at man må trives med det. Det føler jeg ikke at jeg gjør. Akkurat nå føler jeg meg smådeprimert og stressa over min egen situasjon... Så det jeg vurderer å gjøre nå er å finne en annen utdanning. Jeg bor i Trondheim og er nødt til å bli boende (madammen studerer her). Jeg vet ikke helt hva jeg vil, egentlig. Jeg sitter og tenker på å ta en økonomiutdanning. Det er jo ganske anvendelig til så mye. Jeg har fortiden jobb som regnskapsfører i en detaljhandel-bedrift, og det er forsåvidt greit - om enn litt ensformig. Men jeg regner med at det blir mer varierte arbeidsoppgaver dersom jeg faktisk tar utdanning i dette. Jeg tror kanskje også at jeg liker mer revisjonsbiten enn akkurat regnskapsføringa. Ellers er min store interesse musikk. Det hadde jo vært GØY å ta en musikkrelatert utdanning, men det tørr jeg ikke. Det er altfor risikabelt syns jeg. Tenker da utøvende musikk eller studio/live-tekniker, men dette er jo veldig usikre bransjer. Så det har jeg lagt på hylla. Journalistikk er også noe jeg har tenkt på, men det finnes ikke i Trondheim såvidt jeg vet. Det er heller ikke noe jeg BRENNER for, men tror det hadde vært gøy. Akkurat det med valg av evt. ny utdanning er jo noe jeg må finne ut SELV, så jeg gidder ikke greie ut mer om det. Så noen praktiske spørsmål: - I første semester strøyk jeg i et fag. Det kan godt tenkes at jeg stryker i ett eller to til nå dette semesteret. Om jeg da velger å bytte utdanning så vil jeg jo ikke ta opp igjen disse fagene. Regner med at dette betyr at mindre av lånet blir omgjort? - Bør jeg (prøve å) fullføre semesteret jeg holder på med nå? Tenker av rent økonomiske grunner her. Hva skjer om jeg dropper ut nå? Kan jeg stoppe Lånekassens utbetalinger og finne en jobb i stedet? Vil ha minst mulig studielån da jeg allerede har ALT for mye (4 år på dyre internatskoler). Kan være det kommer flere synspunkter og spørsmål senere. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 (endret) Først og fremst, ja. Du vil få en mindre del av lånet omgjort til stipend. Men ikke la dette hindre deg i å f.eks. forandre studieretning. Det er snakk om kanskje 5000 kroner ekstra i lån ved endt studietid, som egentlig ikke har så veldig mye å si, i hvertfall ikke i forhold til å "sløse" et par år til før du eventuelt gir opp ved NTNU. Du kan prøve å bytte til et økonomistudium som du sier, eller et ingeniørstudie ved Høyskolen i Sør-Trøndelag (HiST). Der er det en langt mindre arbeidsmengde, enn det man finner på NTNU. Jeg studerte på NTNU frem til i fjor sommer, og kjenner flere som har enten prøvd studier på NTNU, og så andre universiteter eller høyskoler, eller som har tatt en bachelor ved et annet studiested enn NTNU, for å så ta en master på NTNU. Felles for alle er at de sier at arbeidsmengden på NTNU er langt større, og langt tøffere enn på de andre universitetene. HiST (eller det meste annet) vil nok føles langt mer overkommelig. Edit: Du kan også prøve å ta et friår fra studier og jobbe litt. Det er ikke nevnverdig tyngre å komme i gang igjen etter et års tid pause fra studier, og det kan gi deg ny motivasjon. Det er ikke veldig unormalt å bruke 6 år på en master ved NTNU. Endret 23. januar 2014 av Reeve Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Du sier du er interessert i musikk, kan det delvis relaterte fagfeltet akustikk være noe? Du må fortsatt igjennom to tunge år før du kan spesialisere deg, men det kan kanskje være verd å tenke på. Ellers blir man deppa når ting går drit, prøv å tenk om du ikke liker deg fordi du ikke får det til, eller fordi det du lærer ikke er spennende. AtW 1 Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 23. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2014 Takk for innspill begge to. Ja, jeg luftet tanken på akustikk, ATW. Men jeg ser ikke for meg at jeg skal klare å komme meg dit. Akustikk er jo også mye tung matte. Jeg syns ikke mye av det jeg lærer NÅ er spennende, men jeg ser jo for meg at den kan bli det. Men likevel vet jeg ikke helt om jeg ønsker å fortsette. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Jeg kan forresten nesten garantere at matten blir gøy når du får den til. Det krever en del tid og arbeid, men den blir gøy til slutt. Mestringsfølelsen er også stor, og du ser hvor smarte løsningene er, og hva du kan gjøre med matematikken du lærer. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 (endret) - I første semester strøyk jeg i et fag. Det kan godt tenkes at jeg stryker i ett eller to til nå dette semesteret. Om jeg da velger å bytte utdanning så vil jeg jo ikke ta opp igjen disse fagene. Regner med at dette betyr at mindre av lånet blir omgjort? Du kan ta andre emner for å dekke inn studiepoengene og få fullt stipend. Edit: Du kan også prøve å ta et friår fra studier og jobbe litt. Det er ikke nevnverdig tyngre å komme i gang igjen etter et års tid pause fra studier, og det kan gi deg ny motivasjon. Det er ikke veldig unormalt å bruke 6 år på en master ved NTNU. Fetteren min brukte 8,5 år. Men han er forhåpentligvis et avvik. Jeg kan også legge til at jeg studerer økonomi og administrasjon. Den utdannelsen er alt annet enn et regnskapskurs. Endret 23. januar 2014 av Zarac Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 24. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2014 Burde jeg droppe ut nå, eller burde jeg (prøve å) fullføre semesteret? Heller mot å fullføre, kanskje jeg finner ut at jeg vil fortsette after all. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå