Gå til innhold

3 ganger på reprasjon. De finner fortsatt ikke feilen

JFM

Anbefalte innlegg

Hei

Kjøpte meg en Samsung Galaxy Note 8 (wifi) hos Elkjøp 01.08.13 for 2995,-

Gikk noen dager før jeg tok den i bruk. Men fant fort ut at noe var galt.

Skjermen skrur seg av under bruk helt uten videre. Om jeg ser film, surfer på nettet eller uansett hva. Den skrur seg periodisk av. Dette kan skje opptil flere ganger i minuttet. Men det kan også gå dager mellom hver gang. Har deaktivert "Smart Hvilemodus" (Smart stay) og satt auto skjermlås til 10 min. Prøvde såklart å resete til fabrikkinstillinger

Etter litt over en mnd, eller nærmere bestemt 10.09.13, dro jeg til Elkjøp med problemet. Presenterte problemet og spurte om de, på godvilje, kunne heve kjøpet. Siden jeg hadde hatt enheten i over 30 dager kunne de ikke det.

Etter ca 2 uker inne på reklamasjonsservice fikk jeg beskjed om at nettbrettet var ferdig, og kunne hentes. Men da jeg kom for å hente den ble jeg mildt sakt overasket. De hadde ikke funnet feil.

I servicepapirene stod følgende: Testet Streaming i to timer. Testet OK. Resatt enhet. Skudd av smart hvilemodus. Testet wifi, lading, lyd, kamera, alle taster og touch. NB! Denne tableten kommer med en funksjon som heter smart hvilemodus. Denne gjør at hvis enheten ikke ser øynene dine går den i hvilemodus. Denne kan slås på igjen under instillinger>skjerm. Her kan du også stille inn hvor lang tid med inaktivitet det skal ta før enheten går i hvilemodus av seg selv.

Jeg sa så til kundebehandleren om at jeg var helt sikker på at feilen fremdeles var der, og at jeg mest sansynlig ville komme igjen med den.

Etter å ha brukt nettbrettet noen dager oppdaget jeg samme problem igjen. Prøvde denne gangen å forske mer på feilen uten resultat. Prøvde også å fange det opp på film med mobilen, slik at jeg kunne bevise feilen. Dette lyktes jeg ikke med. Dro derfor tilbake til Elkjøp 05.12.13. Enheten ble sendt på nytt inn til deres serviceverksted (Deltaservice). Elkjøp vikk den tilbake fra verkstedet i romjula, så jeg fikk ikke hentet den før 06.01.14.

I servicepapirene stod følgende: Ingen feil funnet. Testet i et døgn uten å få frem feilen kunde beskriver. Testet og returnert på goodwill fra Samsung denne gangen.

Kundebehandleren på Elkjøp fortalte meg at jeg burde være fornøyd med at de ikke hadde fakturert meg for feilsøking. Jeg svarte da at nå var jeg lei, og ville prøve å fange feilen på film. Da fikk jeg i svar at dette burde skje innen to uker. Hvis ikke ville de gå utifra at feilen hadde oppstått i ettertid. Jed stusset litt over svaret, men dro.

12.01.14 klarte jeg endelig å fange feilen opp på film! (Kan lastes opp dersom det skulle være nødvendig). I videoen går enheten i hvilemodus opptil flere ganger iløpet av få min. Jeg går også inn i instillingene underveis i filmen for å vise at smart hvilemodus er av.

13.01.14 dro jeg på nytt til Elkjøp. Denne gangen med bevis! Jeg viste filmen til kundebehandleren, som også var enig i at dette var et problem. Jeg så da at siden detter er tredje gangen jeg leverer den inn så ønsker jeg å heve kjøpet. Han svarte da at det var opp til Samsung.

I dag, 23.01.14 fikk jeg hentemelding på nettbrettet. Det var tilbake. I servicepapirene denne gang stod det: Ingen feil funnet. VI har ikke klart å fremprovosere feilen kunde beskriver. Så på vedlagt video at både Skype og Facebook var i bruk. Samsung garanterer ikke for 3. parts programvare. Apparatet var resatt da vi mottok det. Testet aktivt i 7,5 timer. Resatt igjen og testet. Returnert på goodwill fra Samsung denne gangen.

Jeg spurte kundebehandleren om det var noe han kunne gjøre. Det kunne han ikke. Han mente at han ikke kunne heve kjøpet sånn helt uten videre.

Føler rett og slett at jeg er rundlurt, her jeg sitter med et 5mnd gammelt nettbrett som jeg ikke har kunnet bruke problemfritt i en uke. Jeg vet jo at problemet ikke er Facebook/Skype-relatert, da jeg har fått feilen uten dem installeret

Hva syned dere? Hva gjør jeg nå?

Endret av JFM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Verkstedet? Den har jo allerede vært der to-tre ganger. Har han ikke hevingsrett uansett?

OG, det er ikke verkstedet eller Samsung han skal forholde seg til. Det er forhandleren. Gå dit og krev å få heve kjøpet etter §30 hvor det beskrives at selger har lov til å benytte seg av to avhjelpsforsøk og §32 hvor loven gir rett til heving siden prisavslag er hensiktsmessig og selger ikke har levert ny vare.

Lenke til kommentar

Han svarte da at det var opp til Samsung.

Det er opp til butikken, og absolutt ingen andre, overhodet. Det er rart at ikke produsentene har tatt tak i denne skitne praksisen til butikkene med å skylde på dem, ettersom dette tross alt går ut over produsentenes rykte, enda det er butikkens ansvar.
Lenke til kommentar

Det finnes FTU dommer som ligner denne. Der har det vært slik at ved 3 gangs innlevering, OG verkstedet klarer å finne feil, så skal det tas utgangspunkt i at feilen også var tilstede ved de første 2 innleveringene, og dermed så er grunnlaget for heving tilstede. Kan se om jeg gidder å finne FTU-dommen på det senere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker å dra bort til Elkjøp i morgen (Mandag) for å snakke med de om saken.

Målet mitter å få hevet kjøpet. Eller iallefall å få en tilgodelapp på beløpet jeg betalte for nettbrettet.

Hva mener dere jeg skal si? Hvilke argumenter skal jeg bruke osv?

Lenke til kommentar

Hadde resatt nettbrettet til fabrikkinnstillinger, så fanget opp problemet på film.

Når de har hatt den inne 3 ganger for sjekk og ikke funnet noe, så er det jo litt rart.

Verkstedet ønsker jo og finne feilen da de får betalt av samsung for reparasjon, noe de ikke gjør når de sender den i retur på goodwill.

Man kan ikke automatisk heve kjøpet da det ikke er funnet noe feil på produktet.

Lenke til kommentar

Har vært i kontakt me Elkjøp (gjennom Facebook).

Kort fortalt. De skjønte frustrasjon og har kommet med følgende tilbud:

"Tilbudet vil være et nytt nettbrett. Om du eventuelt ønsker et av en annen type kan vi også få til dette. Skulle nettbrettet du ønsker være dyrere vil du måtte betale mellomlegget."

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg ga beskjed om at dette er et alternativ jeg er fornøyd med.

Men sanheten er at jeg egentlig ikke har bruk for noe nettbrett. (Da problemene kom på mitt næværende, kjøpte jeg meg ny laptop i stede. Denne fungerer utmerket)

Så løsningen nå blir å få et nytt (med evt mellomlegg) fra Elkjøp, for så å selge det i uåpnet embalage.

Så mitt spørsmål nå er. Hvilket nettbrett tror dere er mest lettsolgt dersom jeg slår av 2-300kr på Elkjøps pris?

Elkjøps Nettbrett

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...