Gå til innhold

Har du noen generelle tips når det gjelder matlaging?


Anbefalte innlegg

Du kan kalle det tomatpure om du vil, men smaken vil være totalt vassen i forhold til den du kjøper på butikken. På den måten har den en smak som ligner mye mer på fondue, spesielt med de smakløse tomatene som selges i Norge bortsett fra i juni og juli.

 

Meningen med å bruke tomatpure er å få en veldig dyp tomatsmak. Tenk på det heller som et konsentrat.

Ja, jeg kan kalle det for tomatpurè, fordi det er hva det er. :p Det har ingenting med smaken å gjøre, men konsistensen.

 

Vil du ha samme smak som den i butikken så tilsett eddik! :p I tillegg kan du skille væsken og kjøttet, dette vil påvirke smak.

 

Konsentrat er noe annet igjen hvor "unødvendige" ting som vann er tatt bort.

 

 

Du kan si hva du vil, men purè er purè. Det har ingenting med smaken å gjøre. Du kan liksom ikke klassifisere en noe som purè om det er laget fra smakfulle tomater fremfor smakløse.

 

Ikke kan du få lov til å kalle det for juice heller, fordi når du tar med kjøttet blir det automatisk... Jepp du gjettet det. Purè. (Så fremt du blender det og ikke hakker det.)

 

 

Det er noe helt annet enn når du hiver kokte jordskokker eller gulerøtter i blendern og lager pure.

Fordi gulroten ikke inneholder væske slik tomaten gjør?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil bare tilføye at jeg ikke ble imponert over han kokken som brukte aromat. Jeg søkte det opp, fordi jeg hadde ikke hørt om det før, og etter det jeg leste på pakningen så burde en mesterkokk kunne erstatte dette med naturlige råvarer. Det gir sikkert god smak, men ingen ekte kokk burde bruke dette. :) Synes jeg, ihvertfall.

 

Og når det er sagt, mange mesterkokker som utvilsomt er eksperter når det kommer til matlaging, kan fortsatt finne på å bruke usunne matvarer. Det sier ikke så mye om kokkeferdighetene, heller kanskje mer om ernæringskunnskapene eller en eventuell ignoranse knyttet til dette.

 

PS: Har ikke behov for å diskutere dette enda lenger, følte bare for å tilføye litt.

 

 

purè.

Purè. :wee: Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Jeg håper ingen noen sinne tar deg seriøst. Om ikke energi-posten var nok så burde denne virkelig plassere deg i den kategorien.

Fordi?

 

Hva var det du misforsto med "energi-posten"? :p Det er jo tydelig at du ikke har fått med deg budskapet, og hvordan innlegget var ment. Og hva som var skrevet med en spøkefull tone. Og hva som skulle tolkes bokstavelig eller uttrykksvis.

 

Vil gjerne høre grunnlaget for at noen ikke noen gang bør ta meg seriøst.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

#1: Den forrige posten. Du tuller, sant? Isåfall er det oki.

#2: Du bekreftet at budskapet var nøyaktig den fjasete greien jeg reagerte på. Det er ikke ok. At du er new-age hippie moron er ok, men propagandaen din kan du ta i passende kanaler.

Nei, jeg tuller ikke, men jeg kan ikke si at jeg har noe imot kokker som bruker "Aromat".

Det var mer en respons til *bruker* som mer eller mindre sa at aromat var supre greier fordi denne kokken bruker det (som jeg forøvrig aldri har sett før fordi jeg ikke ser på kokkeprogrammer/videoer). Og så viser det seg at aromat bare er en smakstilsetning/krydderblanding eller hva du skal kalle det. Hvorfor det automatisk skal få tommel opp fordi Mr. superkokk bruker det, skjønner ikke jeg ihvertfall. :p Det var det jeg reagerte på.

 

Igjen så får jeg på følelsen at du ikke forstår budskapet, men det er forsåvidt greit. Jeg er ikke fjasete bare fordi jeg kan finne på å formulere ting på en litt spøkefull møte. Propaganda driver jeg ihvertfall ikke med, isåfall vet du ikke hva det ordet betyr.

 

Men tror vi kan runde av her, det er ikke dette tråden omhandler, at jeg er en new age hippie moron som driver propaganda eller ikke. Hvis du vil så kan du starte en ny tråd, så kan vi diskutere dette videre i detalj. :) Du kunne for eksempel gitt et eneste godt argument for det du sier. Til nå har du egentlig ikke begrunnet så veldig mye.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Aromat er helt greit det, så lenge det brukes korrekt.

 

Jeg hiver oppi buljongterninger ofte når jeg lager mat. Betyr dette at jeg ikke kan noe om "ordentlig mat"? Det er jo tross alt bare skikkelig kraft som er ordentlig... :roll:

Det er ikke det jeg sier, men du sier at "ikke mobb aromat, fordi Mr. WhatEverHisNameIs approves".

 

Kunsten med imponerende matlaging er når en kokk kan finne fram en haug med råvarer og ingredienser og blande dette samme til en fantastisk rett. Det er ikke fullt så imponerende om det brukes ferdige krydderblandinger.

 

Og når det er sagt har jeg ikke så sinnsykt mye imot aromat og har ikke noe imot at folk bruker det.

 

Nei, det betyr ikke at du ikke kan lage ordentlig mat, men det er heller ikke noe en kokk imponerer med. Buljongterninger er alt annet enn et kvalitetsprodukt, tviler på de bruker dette på kvalitetsresturanter (isåfall hadde det overrasket meg).

 

 

Svarer du ikke på dette selv nå? Du impliserer nemlig at Marco Pierre ikke vet hva han gjør.

Nei, da skjønner du ikke hva jeg skriver. Aromat er ikke heksekunst, de fleste skjønner hva det er om de leser bakpå. Jeg sier at det ikke er noen selvfølge at det som en kokk bruker er top notch, top of the line, weapon of choice.

 

Originalinnlegget var kanskje kvasst, selv om det ikke var ment sånn. Og jeg betviler ikke Pierres kokkekunster, jeg reagerte bare på, som jeg har gjentatt noen ganger nå, måten ahpadt brukte Pierre som en garanti for aromat, når aromat ikke er noe annet en et krydderprodukt som du finner i butikken. For meg er det ikke søkt at en kokk bruker enkeltingredienser som gjerne er av høy kvalitet eller organisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...