Gå til innhold

Har du noen generelle tips når det gjelder matlaging?


Anbefalte innlegg

* Bruker du tomatpuré må du også bruke sukker. Ellers blir det for bittert.

Vel, jeg har en spagettisaus hvor jeg bruker en boks tomatpure og en halv teskje sukker. Kunne nok fint klart meg uten. Det som er viktig for å unngå at kjøttsaus til spagetti blir bitter er mye oregano og gulerøtter. Rød paprika hjelper også på sødmen.

 

En spagettisaus må ha med: stangselleri, løk og gulerot. Å bruke to av disse tre er som å sitte på en krakk med to bein. Vanskelig.

 

Min tommelfinger-regel er at selv om oppskriften sier at du skal ha salt oppi, så trenger du det sjeldent. Hvis du er vant til å spise mat med lite salt, så smaker det godt uten. Bruk gjerne andre smaksforsterkere som f.eks kanel eller pepper. Evt i brød, så bruker jeg mel og frø som gir smak i stedet for å hvile på saltet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Negative energier?

Ja, du vet, spirituelt og sånn. Kanskje vannet ikke liker å bli herset med og kanskje får molekylærsjokk og får en urolig og traumatisert aura som videreføres til den som berører vannet. Det kan altså være snakk om demonbesittelse.

 

:p

 

Jeg mente, samtidig som jeg formulerte det på en litt tullete måte, at jeg tror ikke vannet blir berør negativt med energier som gjør at det blir påvirket molykylært til forskjell fra når du varmer det opp i kasserolle, altså til tross for at det varmes opp hurtigere.

 

Og det tror jeg ganske hardt, dvs. jeg er meget sikker i min tro angående vannintegritet etter hurtig oppkokning.

 

Vannkokeren koker vannet opp til en høyere temperatur hos meg forøvrig.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Jeg går ut ifra at du kan gi meg et navn på denne potensielle effekten du frykter, hm?

Nope. Men jeg fant dette:

 

 

ordinary water contains dissolved gases and minerals. The chemistry of the water changes when you boil it, because this drives off the volatile compounds and dissolved gases. There are many cases where this is desirable. However, if you boil the water too long or reboil it, you risk concentrating certain undesirable chemicals that may be in your water. Examples of chemicals that become more concentrated include nitrates, arsenic and fluoride.

While the boiled water is fine, increasing the concentration of toxic substances may put you are risk for certain illnesses, including cancer. For example, excessive intake of nitrates has been linked to methemoglobinemia and certain types of cancer. Arsenic exposure may produce symptoms of arsenic toxicity, plus it has been associated with some forms of cancer. Even "healthy" minerals may become concentrated to dangerous levels. For example, excessive intake of calcium salt, commonly found in drinking water and mineral water, can lead to kidney stones, hardening of the arteries, arthritis and gallstones.

Generally, boiling water, allowing it to cool and then reboiling it does not present much of a health risk. For example, if you keep water in a tea kettle, boil it and add water when the level gets low, you aren't likely to endanger your health. It's best if you don't let water boil down, which concentrates minerals and contaminants and if you reboil water, it's better to do it once or twice, rather than make it your standard practice

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Jeez.

 

Ok, først og fremst øker det konsentrasjonen, ikke total mengde. Tipper den samme mengden kaldt vann inneholder akkurat det samme*, men med en lavere konsentrasjon. Det forutsetter også at alt dette er i kildevannet til å begynne med, noe jeg tipper er svært varierende.

 

For det andre står det ingenting om en sammenheng med hvor raskt det går.

 

* jeg kan ikke nok kjemi til å utelukke at den økte temperaturen kan trigge noen reaksjoner, men helt ærlig tviler jeg på det.

 

Men seriøst, hva er det du lirer av deg?

Lenke til kommentar

Jeez.

Jeez selv....!

 

Surpomp... :p

 

For det andre står det ingenting om en sammenheng med hvor raskt det går.

Nei, og det var ikke poenget. Poenget var at det var interessant hvordan koking og nedkjøling av vann kunne påvirke det slik. Og jeg/vi ikke er istand til å lage noen konklusjon på dette, selv om jeg tror helt sikkert at det ikke skjer noe skummelt med vannet.

 

Men plastikken i vannkokeren (hvis den er laget av dette) kan påvirke vannet, det er det ingen tvil om.

 

Det var med en litt retorisk spøkende tone jeg sa at jeg ikke trodde hurtigkoking kunne påvirke vannet på en negativ måte.

 

Grunnen til at det ble tatt opp var jo fordi Mladic spurte om hvordan hurtigoppvarming kunne påvirke maten.

 

 

Men seriøst, hva er det du lirer av deg?

Jeg lirer ikke, det er du som mistolker meg og får det for deg at jeg "frykter" at noe skjer med vannet når jeg skriver rett fram at jeg tviler på at det har noe å si. Og, jeg håper ikke du tar de spøkefulle delene av innleggene bokstavelig.

 

Så serriøst, hvorfor denne tonen (siden jeg kan høre tonen inni hodet ditt gjennom innleggene)? :p

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

I motsetning til kjelen du hadde kokt det i ellers?

Jepp. Som jeg sa tidligere. :)

 

 

 

* Bruker du tomatpuré må du også bruke sukker. Ellers blir det for bittert.

Vel, jeg har en spagettisaus hvor jeg bruker en boks tomatpure og en halv teskje sukker. Kunne nok fint klart meg uten. Det som er viktig for å unngå at kjøttsaus til spagetti blir bitter er mye oregano og gulerøtter. Rød paprika hjelper også på sødmen.

 

Her kan faktisk løsningen være å heller lage seg tomatpurè selv. Da trenger du ikke å tilsette eddiken. Tomatpurèen kan jo fryses hvis du lager ekstra. :)

 

Det er egentlig ganske enkelt.

 

 

1a. Hopp til steg 3 om du vil ha skinnet med i purèen.

 

1b. Kutt et kryss i tomatene under og legg dem i en kasserolle med kokende vann, 5-15 minutter.

 

2. Legg dem i kaldt vann i 5 minutter, og dra av skrellet når det er lett å få det av. Det skal kunne dras rett av uten problemer.

 

3. Fjern biter og greier innvendig og putt hele greia i blenderen, stavmikseren O.L. Det er også greit å finne en god måte å fjerne bitene inni slik at du ikke kaste bort halve tomatsaften. F.eks. gjøre det i en bolle, og deretter ta kjøttbitene i blenderen/whatever og sile ut saften.

 

4. Deretter kokes det opp, eventuelt med andre ingredienser. Og voilà, supergod tomatpurè med en veldig mild smak (duh')!

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

 

I motsetning til kjelen du hadde kokt det i ellers?

Du har helt rett, jeg har aldri hørt om en kjele som avgir stoffer.

 

Bare til informasjon: Det der har ikke jeg skrevet.. :p

 

I motsetning til kjelen du hadde kokt det i ellers?

I motsetning til kjelen du hadde kokt det i ellers?

Hmmm... :D Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

 

 

Å si at man kun trenger så få krydder blir dirkekte feil. Salt og pepper er basiskrydder, men finnes så ufattelig mye annet krydder som hever smaken.

Spar meg for aromat og biff/grillkrydder. Slike ting hører ikke hjemme i en tråd med tips om mat.

 

Sinnatagg.. Selv har jeg et skap fullt av krydder, så det er på ingen måte det jeg mente, men greit å starte et sted før man er ekspert. Å sitte med fjorten sorter krydder før man vet hva det skal brukes til kan ofte gjøre mer skade enn det gjør godt. "Spar meg for aromat" Hvorfor? Det er et utmerket godt nybegynner salt/krydder som smaker godt til det meste. Når man begynner å forstå seg mer på mat kan man begynne å lage eget salt med andre karakteristiske smaker. Salt kan være så mye mer enn det vanlige kjedelige bordsaltet man har overalt

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Sinnatagg.. Selv har jeg et skap fullt av krydder, så det er på ingen måte det jeg mente, men greit å starte et sted før man er ekspert. Å sitte med fjorten sorter krydder før man vet hva det skal brukes til kan ofte gjøre mer skade enn det gjør godt. "Spar meg for aromat" Hvorfor? Det er et utmerket godt nybegynner salt/krydder som smaker godt til det meste. Når man begynner å forstå seg mer på mat kan man begynne å lage eget salt med andre karakteristiske smaker. Salt kan være så mye mer enn det vanlige kjedelige bordsaltet man har overalt

 

Sier ikke at man skal starte opp med fjorten krydder, men å si at aromat gir god smak, ja da er vi på forskjellig planet. Greit å starte en plass ja, men da er det lurt å starte opp med ordentlige, rene krydder. Man kommer langt med timian, estragon, basilikum...

Lenke til kommentar

http://www.youtube.com/watch?v=qITymEbycVk&list

 

Han her bruker aromat og har uendelig høyere kunnskap om mat enn noen her inne kan drømme om å noen gang få. Om du ikke vet hvem han er så sier det sitt.

 

 

 

Vel, jeg har en spagettisaus hvor jeg bruker en boks tomatpure og en halv teskje sukker. Kunne nok fint klart meg uten. Det som er viktig for å unngå at kjøttsaus til spagetti blir bitter er mye oregano og gulerøtter. Rød paprika hjelper også på sødmen.

 

Jeg bruker aldri sukker i tomatsaus. Totalt unødvendig om du har i løk og gulrot, som gir sødme (nei, gulerøtter er ikke bitre). Rød paprika har ingen ting å gjøre i en tomatsaus. Heller ikke oregano.

 

 

 

Her kan faktisk løsningen være å heller lage seg tomatpurè selv. Da trenger du ikke å tilsette eddiken. Tomatpurèen kan jo fryses hvis du lager ekstra. :)

 

 

Det du beskriver er en tomatfondue.

 

 

 

Bruk gjerne andre smaksforsterkere som f.eks kanel eller pepper.

 

 

Kanel og pepper tilfører en ekstra smak. Det fremhøver ikke nødvendigvis smaken. Om du skal snakke om smaksforsterkere bør du snakke om ting som inneholder høye mengder umami, som soyasaus, fiskesaus, worchestersaus osv.

 

 

Ikke skru plata på full guffe for at stekepanna skal bli raskere varm. :)

 

Dette skal ikke være noe problem så sant du ikke har ræva kjeler. Stekepanner slites ut over tid uansett.

 

 

Ikke kutt stammen når du skal skjære løk, for da begynner løken "å blø" og dermed kommer tårene.

 

Skarp kniv er alfa omega når vi snakker tårer og løk, ikke noe annet. Mye skrøner ute og går mtp løkskjæring.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Du kan begynne med å google deg opp med hva 'tomato fondue' er for noe.

Okei, men det er over hode ikke det jeg beskrev. :p

 

Det der er ikke purè, det har biter. Hva jeg mener er helt uten biter, jevn purè.

 

Når du putter det i en blender/mikser eller bruker stavmikser så blir det helt klumpfritt. Brukte stavmikser til å lage gulrotpurè også, ble overrasket over hvor gjevnt det ble! Kanskje bedre enn blenderen.

 

 

Fondue:

FL000287.jpg

 

 

Purè:

tomato_puree_16x9.jpg

 

 

Så jeg lurer igjen, hvordan kan dette være noe annet enn purè? :p Eller var det bare du som misforsto?

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Du kan kalle det tomatpure om du vil, men smaken vil være totalt vassen i forhold til den du kjøper på butikken. På den måten har den en smak som ligner mye mer på fondue, spesielt med de smakløse tomatene som selges i Norge bortsett fra i juni og juli.

 

Meningen med å bruke tomatpure er å få en veldig dyp tomatsmak. Tenk på det heller som et konsentrat. Det er noe helt annet enn når du hiver kokte jordskokker eller gulerøtter i blendern og lager pure.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...