Gå til innhold

Har du noen generelle tips når det gjelder matlaging?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ha GOD kjøkkenhygiene.

- Frukt og grønt som skal serveres rått skal IKKE berøre rått kjøtt eller redskaper (inkludert hender) som er brukt på rått kjøtt! Redskaper og hender må vaskes godt.

- Vask frukt og grønt selv om det skal skrelles og/eller varmebehandles. Rumpebakteriene er lurere enn deg om du ikke vasker godt.

Smak, smak, smak! Alltid smak! Hele tiden!

- Å smake underveis forteller deg om det du lager blir godt, eller om du må gjøre forandringer.

Du er ikke nødt til å varme alt til 200grader i 30minutter

- Overdreven varmebehandling av kjøtt gjør det tørt og slettes ikke deilig.

- Overkokte grønnsaker legger igjen all smak og næring i vannet. Daffe grønnsaker er hverken sunt eller godt.

Noe kjøtt MÅ gjennomstekes.

- Fjørfe, svin og alt malt kjøtt (kjøttdeig, hamburger etc.) MÅ GJENNOMSTEKES! Det rå kjøttet kan ha bakterier som kan gjøre deg veldig syk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noe kjøtt MÅ gjennomstekes.

- Fjørfe, svin og alt malt kjøtt (kjøttdeig, hamburger etc.) MÅ GJENNOMSTEKES! Det rå kjøttet kan ha bakterier som kan gjøre deg veldig syk.

Dette er gammeldags bestemorteori. Bakterier er ikke noe problem så lenge kjøtt har holdt en viss temperatur over en bestemt tid. Så lenge man gjør dette kan man fint spise for eksempel rosa svin eller

Lenke til kommentar

Ikke glem saus. Mat kan ofte bli tørr og kjedelig hvis ikke.

Dette minner meg på moren min når vi spiste kalkun for mange år siden. Det beste var sausen.

Sier det ikke litt om kjøttet om det beste med måltidet var sausen?

Om kjøtt blir tørt hjelper det ikke å skylde på kjøttet. Det er så og si i alle tilfeller at det er hun eller han bak komfyren som er årsaken. Kalkun blir for eksempel ekstremt fort tørt, derfor er det første feilsteget du kan gjøre med kalkun å steke den hel, siden lårene tar mye lenger tid å steke enn brystet. Alle typer kjøtt og strykningsdeler har forskjellige måter de må bli tilberedt på.

Det sier bare hvor kjedelig og tørt kalkunkjøtt er og hvor viktig det er at mødre tilbereder maten!

Tror du vi har mødre for morro skyld?!

Endret av EvilSeagull
Lenke til kommentar

Det sier bare hvor kjedelig og tørt kalkunkjøtt er og hvor viktig det er at mødre tilbereder maten!

Vi har ikke mødre for morro skyld!

Det er ikke kjøttet sin skyld at det blir tørt... ;)

Kalkun er tørt, min venn. Så vi trenger fortsatt mødrene våre ;)

Lenke til kommentar

Mitt aller beste tips. Bruk sitron OFTE. Du verden så kjedelig og smakløs kalkun for eksempel er uten sitron, men med sitron dryppet over/sprøytet inn eller lignende så er det himmelsk stor forskjell. Gjerne fres kyllingfileter etc. i sitron istedenfor olje (krever at du passer mer på den) når den har brunet seg nok trenger den nesten ikke krydder engang. Når det kommer til krydder trenger man egentlig ikke stort. Skaff deg buljong, salt, pepper, aromat og biff/grillkrydder.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mitt aller beste tips. Bruk sitron OFTE. Du verden så kjedelig og smakløs kalkun for eksempel er uten sitron, men med sitron dryppet over/sprøytet inn eller lignende så er det himmelsk stor forskjell. Gjerne fres kyllingfileter etc. i sitron istedenfor olje (krever at du passer mer på den) når den har brunet seg nok trenger den nesten ikke krydder engang. Når det kommer til krydder trenger man egentlig ikke stort. Skaff deg buljong, salt, pepper, aromat og biff/grillkrydder.

Å si at man kun trenger så få krydder blir dirkekte feil. Salt og pepper er basiskrydder, men finnes så ufattelig mye annet krydder som hever smaken.

Spar meg for aromat og biff/grillkrydder. Slike ting hører ikke hjemme i en tråd med tips om mat.

Endret av arsenalfan
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke skru plata på full guffe for at stekepanna skal bli raskere varm. :)

Det gjør jeg om jeg har det travelt. :p Går ganske kjapt da. Et annet travelhetstips kan være å koke vann i en vannkoker istedenfor å vente på at kasserollen skal gjøre jobben.

Lærte det nettopp av mine samboere. Hvorfor tenkte jeg ikke på dette før? :hmm:

Er det stor forskjell på å gjøre ting kjapt ift. å gjøre det på den gamle og sakte måten med tanke på maten?

Lenke til kommentar

Sånn vitenskapelig sett så tror jeg ikke at vannet er berørt av negative energier etter hurtigoppvarming fra vannkokeren, altså med mindre vannkokeren er bygget opp av plastikk med kjemikalier/stoffer som frigjøres til vannet. Dette er tilfelle med visse plastikkglass ihvertfall.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Ikke skru plata på full guffe for at stekepanna skal bli raskere varm. :)

Et annet travelhetstips kan være å koke vann i en vannkoker istedenfor å vente på at kasserollen skal gjøre jobben.

Kommer jo helt an på hvilken stekeplate/vannkoker du har da... Med min induskjonsovn går det vel så raskt å koke opp vann på indusksjonstoppen...

Lenke til kommentar

Kommer jo helt an på hvilken stekeplate/vannkoker du har da... Med min induskjonsovn går det vel så raskt å koke opp vann på indusksjonstoppen...

Har ikke induksjonstopp selv, men har prøvd det. Og ja, det går skikkelig kjapt!

Men vannkokere er kjappe de også, fordelen er at platen inni kokeren varmes direkte opp, mens kasserollen må bli varmet opp av platen som er den som direkte skaper varme.

Når det gjelder induskjonstopper så blir pannen/kasserollen varmet opp direkte sammenlignbart med vannkokeren, man er altså ikke avhengig av direkte varmeoverføring fra platen.

Men, om en god vannkoker fortsatt hadde slått induksjonsplaten vet jeg ikke, hadde vært interessant å testet. Min vannkoker er ikke den raskeste, men den er mye, mye raskere enn den gamle komfyren jeg har her. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...