Gå til innhold

Har du noen generelle tips når det gjelder matlaging?

Anbefalte innlegg

Ikke ekspert-tips, men heller tips for "the common man". Generelle tips når det gjelder matlaging. Tommelfinger-regler om du vil..

For å starte debatten har jeg en tommelfinger-regel: ALDRI kjøp kjøttdeig laget av svin! Uansett hvilken kjøttdeig-rett du lager så er storfe det du trenger ;)

Endret av EvilSeagull
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt tips er å alltid ha olivenolje, rødvinseddik, epleeddik, sennep og minst én type løk på kjøkkenet. De fire første ingrediensene er det også verdt å bruke litt ekstra penger på.

Ellers kan jeg ikke si meg enig i tipset ditt. Kjøttdeig av svin har helt klart sine bruksområder. Jeg vil imidlertid anbefale å kverne kjøttdeig selv. Det er litt arbeid, men om en kverner store porsjoner om gangen for så å fryse ned i porsjonspakker er det overkommelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

* God redskap sparer tid, svette, blod og tårer. Knivsettet du kjøpte på IKEA til 299,- virket kanskje som en god deal der og da, men på lang sikt kommer du til å hate det.

* Smak underveis. Ganske selvforklarende. Du vil ikke at du først oppdager at du tok for mye salt i når gjestene dine setter maten i halsen.

* Bruker du tomatpuré må du også bruke sukker. Ellers blir det for bittert.

* Kok kraft og frys ned. Skikkelig kraft er utrolig mye bedre enn bulljongterninger. Og det er ingen jobb å lage. Det kan bare putre for seg selv mens du gjør andre ting.

* Fingrene dine er det beste redskapet ditt. Trengs noe å eltes? Stikk handa nedi der og elt. Du får mye mer kontroll over konsistens osv. enn om du bruker en sleiv.

* Skjær løken fra ende til ende i stedet for å tvers når du skal lage halvringer. Da glipper ikke taket ditt like lett på slutten.

* Når du hører knuselyder fra løken du skjærer gjør du det feil. Bruk en skarpere kniv og skjær mer enn å presse ned. Når du hører knuselyder så kutter du ikke løken, men knuser den. Det fører til mer tårer.

* Når du har skjært opp chilli aldri, aldri, aldri, aldri klø deg på forhuden eller på øyet.

tbc...

• Liker 3
Lenke til kommentar

* Bruker du tomatpuré må du også bruke sukker. Ellers blir det for bittert.

* Når du har skjært opp chilli aldri, aldri, aldri, aldri klø deg på forhuden eller på øyet.

Tomatpureen kan også freses i en panne for å bli kvitt den bitre, rå smaken.

Jeg vil gå så langt som å anbefale å holde fingrene unna forhuden så lenge en holder på med mat...med mindre det er i forbindelse med sjokoladesaus, krem og en vakker kvinne.

Endret av Sentenza
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å starte debatten har jeg en tommelfinger-regel: ALDRI kjøp kjøttdeig laget av svin! Uansett hvilken kjøttdeig-rett du lager så er storfe det du trenger ;)

Bolognesesaus blir enda bedre med 50/50 svin/okse, spesielt om det er litt fett i svinekjøttet. Fat = flavour.

- Du gråter når du skjærer løk fordi kniven din ikke er skarp nok.

- Ha panna h*lvettes varm når du steker biff. La den hvile i 5 minutter et varmt sted før du skjærer i den.

- Brun kjøttdeig hardt når du skal lage kjøttsaus. Når jeg mener brun så mener jeg ikke den brunfargen som den får med en gang av å kokes, men når du fortsetter og lar det begynne å frese i panna etter alt vannet har forsvunnet. Dette fremhever kjøttsmaken på alle retter med kjøttdeig betraktelig. Dette vil ta en god del lenger tid, men resultatet er verdt det.

- Om du syntes kjøttsausen din smaker litt tamt, ha oppi litt soyasaus, worchestersaus eller 1/2 buljongterning av okse eller kylling.

- Når du lager pastaretter hvor du har pastaen oppi sausen, så kok pastaen 75% ferdig i vannet, dvs at den enda ikke er al dente, så ha den rett oppi sausen. Ikke slå ut pastavannet. Ha pastaen rett oppi. Bruk en klype eller spaghettiskje. Pastaen vil suge til seg veldig mye av fukten i sausen. Da bør du etter hvert ha i litt og litt av pastavannet. Dette inneholder stivelse og vil hjelpe å tykne sausen litt. La pastaen koke og ha i litt og litt pastavann til pastaen har den konsistensen du liker.

- Når du lager fløtesauser er et godt tips å ha oppi en liten skvett fersk sitronsaft eller eddik (ikke den gjennomsiktige som ligner på whitesprite, bruk en god en) helt til slutt. Det "løfter" sausen.

- Smak på maten mens den koker. På den måten vil du skjønne bedre hva som skjer i kjelen (f.eks en saus).

Endret av ahpadt
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke vær lat. Ferdige sauser, bunner etc. blir aldri like gode som det du lager selv.

Bruk gode råvarer, en linje alle har hørt altfor mange ganger før.

Matfløte er genialt. Bruk det i kylling, fisk, lag sauser med det, til og med taco funker. Matfløte svir seg heller ikke, prøv å putte det i en kokvarm panne og du ser selv.

Lagde sei med matfløte, meierismør og en god mengde krydder idag (i tillegg til kokosolje, men det er ikke nødvendig for smakens skyld). Legg fisken på aluminiumsfolie og hell over fløte og legg noen biter med smør (noen få skjeer), deretter krydre. Jeg krydret faktisk bare den ene siden, men siden dette vil flyte ned over fisken så merkes ikke dette. Gjør ingenting å krydre begge sider dog.

Det viktigeste jeg har lært er å tenke utenfor boksen. Ikke følg oppskrifter slavisk, men bruk dem som inspirasjon. Etter hvert ender du opp med å bare putte sammen en haug med ting og det smaker skikkelig godt!

Et annet tips, ikke stek med vegetabilsk olje. Nummer en, oljen tåler det ikke. Nummer to, det finnes bedre alternativer. Meierismør er genialt, gir god smak og jeg ville ikke kalt det usunt (alt med måte).

Når du steker biff eller kjøttdeig, bruk varm panne. Ikke snu hele tiden. Er ingen ekspert, men om du venter til det pipler og deretter snur blir biffen som regel god.

Ikke glem saus. Mat kan ofte bli tørr og kjedelig hvis ikke.

EDIT: Marinade kan gi gode resultater. Før brukte jeg rapsolje som jeg blandet med krydder osv., men etter hvert lærte jeg at vegetabilske oljer, uten unntak, ikke skal brukes til steking eller i matlagin der du varmer maten under tilbredningen. Bruker kokosolje idag, som er nokså perfekt ettersom det skal mye til å ødelegge oljen med varme. Til laks er kokosolje genialt. Men, om man ikke kjøper extra virgin på glass er det ingen poeng.

Man kan ta et eksempel hvor Vita Hjertegod-produkter bruker fullherdet fett i matvarene. Den merkevaren er en helseversting og totalt lureri. Blir rett og slett forbanna hver gang jeg ser det. Hjertegod er den ihvertfall ikke, skal ikke mye kunnskap til for å vite noe annet. Hva er poenget med vegetabilske oljer som inneholdt Omega 3 når dette er ødelagt og ingenting av sunnheten i oljen er igjen i produktet?

Det samme gjelder tran, totalt bullshit. Oljen er såpass bearbeideidet at du like godt kunne latt være. En skive med makrell i tomat (uten at jeg har undersøkt kvaliteten) er mye bedre. De som drikker tran, slutt å lur dere selv og spis noe som faktisk bidrar til sunnhet. Altså, ekte mat, ikke industridestruert mat.

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke glem saus. Mat kan ofte bli tørr og kjedelig hvis ikke.

Dette minner meg på moren min når vi spiste kalkun for mange år siden. Det beste var sausen.

Sier det ikke litt om kjøttet om det beste med måltidet var sausen?

Om kjøtt blir tørt hjelper det ikke å skylde på kjøttet. Det er så og si i alle tilfeller at det er hun eller han bak komfyren som er årsaken. Kalkun blir for eksempel ekstremt fort tørt, derfor er det første feilsteget du kan gjøre med kalkun å steke den hel, siden lårene tar mye lenger tid å steke enn brystet. Alle typer kjøtt og strykningsdeler har forskjellige måter de må bli tilberedt på.

Et annet tips, ikke stek med vegetabilsk olje. Nummer en, oljen tåler det ikke. Nummer to, det finnes bedre alternativer. Meierismør er genialt, gir god smak og jeg ville ikke kalt det usunt (alt med måte).

Om man skal brune noe må man bruke olje. Smør brenner og danner sorte prikker om det stekes for hardt. Husk også at en panne vil sprute med olje fordi kanskje pannen er for varm. Det er ikke alltid det er best å ha en rykende varm panne for å steke ting. Kyllingbryst liker best sakte steking.

Endret av ahpadt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette minner meg på moren min når vi spiste kalkun for mange år siden. Det beste var sausen.

Om kjøtt blir tørt hjelper det ikke å skylde på kjøttet. Det er så og si i alle tilfeller at det er hun eller han bak komfyren som er årsaken. Kalkun blir for eksempel ekstremt fort tørt, derfor er det første feilsteget du kan gjøre med kalkun å steke den hel, siden lårene tar mye lenger tid å steke enn brystet. Alle typer kjøtt og strykningsdeler har forskjellige måter de må bli tilberedt på.

I et skikkelig godt måltid må alle bitene bidra, men ja.

Når det gjelder kalkun så kan det fort bli skikkelig tørt, akkurat som med kylling. Et triks er, spesielt med fileter, å steke det i ovnen i aluminiumsfolie. Hovedsaklig fordi det er enkelt å gjøre det riktig på denne måten, så lenge folien er tett. Marinade og smør hjelper også, olje for dem som bruker skikkelig olje (rapsolje, olivenolje eller andre vegetabilske oljer er fy-fy).

Husker selv mange middager med svinekjøtt som var tørt som sand. Hjelper godt med saus, men om resten av maten er tørr så merker man dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I et skikkelig godt måltid må alle bitene bidra, men ja.

Når det gjelder kalkun så kan det fort bli skikkelig tørt, akkurat som med kylling. Et triks er, spesielt med fileter, å steke det i ovnen i aluminiumsfolie. Hovedsaklig fordi det er enkelt å gjøre det riktig på denne måten, så lenge folien er tett. Marinade og smør hjelper også, olje for dem som bruker skikkelig olje (rapsolje, olivenolje eller andre vegetabilske oljer er fy-fy).

Husker selv mange middager med svinekjøtt som var tørt som sand. Hjelper godt med saus, men om resten av maten er tørr så merker man dette.

Det er et termometer som bør diktere hva som fører til saftig kjøtt, ikke stekepose eller folie. Det eneste sånne ting gjør er å samle opp saften, men det er bare å steke i en stekeform med litt vann i, sånn at det ikke brenner seg. Litt olje eller smør på toppen hjelper at det bruner jevnt.

Steketermometere finner man i alle type butikker, men husk at anvisningene på dem er basert på 50 år gamle kjerringråd. Et kalkunbryst må for eksempel aldri stekes til 70 grader, så sant du ikke liker knusktørt kjøtt.

Lenke til kommentar

Om man skal brune noe må man bruke olje. Smør brenner og danner sorte prikker om det stekes for hardt. Husk også at en panne vil sprute med olje fordi kanskje pannen er for varm. Det er ikke alltid det er best å ha en rykende varm panne for å steke ting. Kyllingbryst liker best sakte steking.

Det er ikke slik at det ikke går uten, men spør du meg så skal visse oljer bannlyses fra steking. Verken rapsolje eller olivenolje er sunt om det mishandles på denne måten. Rapsolje i salater derimot.

Selv bruker jeg kokosolje, som jeg tror jeg nevnte, det er genialt. Først og fremst tåler den høye temperaturer. Ikke tro pakningene i butikken som sier at den vegetabilske oljen tåler steking, det er bullshit, ingen diskusjon.

Hadde det vært meg ville jeg investert i en krukke kokosolje fra Artisana (eller Garden Of Life) (finnes www.iherb.com, hvis noen er interessert i rabatter har jeg en kode for dette som gjelder hele nettstedet). Som sagt er det genialt til steking, smaken kamufleres med krydder eller kan bidra til at maten smaker bedre. Til fisk passer som sagt denne veldig bra. Jeg bruker det til "alt".

Kylling kan stekes veldig raskt mens resultatet blir bra (de som virkelig kan det), men jeg steker kylling lenge selv av flere grunner.

Det er et termometer som bør diktere hva som fører til saftig kjøtt, ikke stekepose eller folie. Det eneste sånne ting gjør er å samle opp saften, men det er bare å steke i en stekeform med litt vann i, sånn at det ikke brenner seg. Litt olje eller smør på toppen hjelper at det bruner jevnt.

Steketermometere finner man i alle type butikker, men husk at anvisningene på dem er basert på 50 år gamle kjerringråd. Et kalkunbryst må for eksempel aldri stekes til 70 grader, så sant du ikke liker knusktørt kjøtt.

Derfor sa jeg "fordi det er enkelt". Er enig i at det fort kan bli for vassent på den måten.

Men det er ingen tvil om at det er umulig å lage tørr kylling/kalkun slik. På samme måte som det er umulig å svi poteter, altså, nærmest umulig.

Selv har jeg ingen direkte oppskrift på hvordan jeg steker det (bruker panne), har egentlig bare følt meg fram og det funker bra slik jeg gjør det.

_____

Et annet tips er, ikke baser smaken på krydder alene, dette kan fort gjøre måltidet kjedelig. Bruk fantasien litt.

Noe annet jeg kan anbefale er å bytte ut "kanelen" med ekte kanel. Kanel som isteden for å være usunt, er sunt. Det du finner i butikken er nemlig ikke ekte kanel. Frontier Ceylon-kanel for eksempel, som smaker mye rikere i tillegg til å være godt for deg.

Lenke til kommentar

Om du baker, tilsett heller for mye vann og tilsett litt og litt mel for å få riktig konsistens. Syns alltid de gangene jeg har laget den for tørr og tilsetter vann blir deigen seig, hard og generelt dårlig :)

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Det finnes jo oljer man kan steke med, problemet er ofte at folk tror at extra virgin oljer er dyrest, og derfor best, og slenger det i panna. da får jeg vondt inni meg.

Hvis du brenner oljer som tåler 230+ grader vil jeg heller si at du kan skru ned plata ett hakk, uansett hva du skal steke, for komfyren din har tydligvis en del futt. Feks tåler solsikkeolje omtrent like mye varme som kokos. andre alternativer er mais som jeg kommer på i farta. tåler omtrent det samme. men for guds skyld, ikke bruk virgin oils. de brenner seg lettere.

dyrere er ikke alltid bedre. blir som å bruke en ferrari til flytting. uten hengerfeste.

og kaster meg på tipset om ordentlige kniver, som du sliper hver gang du skal lage mat. da blir de ikke sløve. 22cm fra victorinox er min personlige favoritt, samt en tourneringskniv. da får du gjort det meste!

ting jeg også kan anbefale når det kommer til kutting, legg en våt klut under skjærebrettet, da glir det ikke rundt.

Lenke til kommentar

Matfløte er genialt. Bruk det i kylling, fisk, lag sauser med det, til og med taco funker. Matfløte svir seg heller ikke, prøv å putte det i en kokvarm panne og du ser selv.

Hm, her vil jeg gjerne ha en forklaring. - Selv har jeg en regel om at alle steder du kan bruke matfløte blir det mye bedre med kremfløte - men det kan jo være noe jeg ikke har oppdaget? :)

Ellers så vil jeg tipse om og alltid ha liggende sitron og lime - litt saft og evt skall fra disse kan løfte mange retter - man glemmer ofte syre når man lager mat.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man ikke være redd for fettet?

#1: Selv om fett i utgangspunktet ikke akkurat gir noen voldsomme helsegevinster går det fint så lenge man har nogenlunde kontroll på hva man holder på med.

#2: Fett gir smak og hindrer maten i å tørke ut (keep moist).

Selvfølgelig gir fett smak, men å si at man ikke bør være redd for fettet kan tolkes av mange uvitende om at det bare er å kjøre på med masse fett. Det blir feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...