Pallantir Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 En niese (som av en eller annen grunn syns det er lettere å snakke med tante enn mamma, og tante, altså kona, spurte meg...) gikk til legen og ville ha P-stav fordi hun er redd for blodpropp, som man lettere får av pillen. Men den unge legen sa at man må ha gått på pillen før man kan få satt inn stav. Er det noen som vet om det er bar pisspreik? Det virket sånn på meg, en lang visitt hos dr. Google tilsa ikke noe som det. Snakket legen bare vås, eller er det faktisk noe i det? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 En lege bestemmer i utgangspunket selv hva han vil skrive ut. Men angående prevensjon er det mulig det er noen særregler som jeg ikke vet om som gjør at han er forpliktet til å sette inn p-stav dersom pasienten ønsker det, uansett. Medisinsk sett så tror jeg ikke legen har noen god sak. Disclaimer: jeg har ikke greie på dette. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 23. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2014 Jeg tror heller ikke det er noe medisinsk der. Men det var akkurat sånn det virket på det legen (kvinnelig, faktisk) uttalte seg til henne. Det er det medisinske jeg lurer på, ikke det juridiske. For hvis det ikke er noen medisinsk som hindrer det, kan jeg ringe legen. Jeg har vært hos henne selv, og hun kjenner meg godt nok til at hun vet det ikke lønner seg å yppe seg... Iblant er det en fordel med 100 kilo og Harley-skjegg! Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Hvis du ser på felleskatalogen på prevensjonsmidler kan du se omtalene av alle: http://felleskatalogen.no/medisin/atc-register/G03A Det er kanskje denne som er aktuell? http://felleskatalogen.no/medisin/nexplanon-organon-560036 Om det er gode medisinske årsaker til at andre ting må prøves først pleier det å stå under indikasjoner eller forsiktighetsregler. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 23. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2014 Ja, jeg har bladd gjennom både den og apotekenes info, det var det jeg mente med doktor Google. Så ikke noe der, derfor spurte jeg her og håpet å få svar fra en som er legeutdannet, eller på en annen måte har peiling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå