Trondster Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 (endret) Editer førsteposten og skriv "valg av PC til redigering" som tittel - tittelen "Apple vs PC" er uhensiktsmessig hvis du ikke ønsker å diskutere det temaet. Og - stasjonær eller bærbar? Endret 23. januar 2014 av Trondster Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 (endret) Som jeg skrev har jeg blitt imponert over bilderedigeringen jeg har sett på Apple maskinene, men av personlige grunner ønsker jeg ikke støtte Apple. Jeg ønsker å kjøpe en pc som gir samme ytelsen og opplevelsen om mulig, og ønsket tips i den forbindelse. Hvis du ønsker Aperture så må du antagelig ha mac. Hvis du har sett på Lightroom eller Photoshop så overrasker det meg dersom du har sett noen bruke disse på mac og fått en helt annen opplevelse enn det du får på PC. Når man er inne i en (kryssplatform) applikasjon så har ofte OS liten betydning, og hw-ytelsen til mac er basert på komponenter som vanligvis også kan kjøpes i PC-verdenen. Hvis du er "ekspert-bruker" med høye krav så er det nok enkelte forskjeller i hvor enkelt det er å sette opp skjerm-kalibrering, utskrifter og sånt. Men ikke større enn at det finnes proffer som bruker begge platformene til levebrødet sitt daglig. Jeg bruker både mac og PC og er mye mer opptatt av mangler/feature-requests i Lightroom enn jeg er i OS som ligger under. -k Endret 23. januar 2014 av knutinh Lenke til kommentar
fha748 Skrevet 23. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2014 Som jeg skrev har jeg blitt imponert over bilderedigeringen jeg har sett på Apple maskinene, men av personlige grunner ønsker jeg ikke støtte Apple. Jeg ønsker å kjøpe en pc som gir samme ytelsen og opplevelsen om mulig, og ønsket tips i den forbindelse. Hvis du ønsker Aperture så må du antagelig ha mac. Hvis du har sett på Lightroom eller Photoshop så overrasker det meg dersom du har sett noen bruke disse på mac og fått en helt annen opplevelse enn det du får på PC. Når man er inne i en (kryssplatform) applikasjon så har ofte OS liten betydning, og hw-ytelsen til mac er basert på komponenter som vanligvis også kan kjøpes i PC-verdenen. Hvis du er "ekspert-bruker" med høye krav så er det nok enkelte forskjeller i hvor enkelt det er å sette opp skjerm-kalibrering, utskrifter og sånt. Men ikke større enn at det finnes proffer som bruker begge platformene til levebrødet sitt daglig. Jeg bruker både mac og PC og er mye mer opptatt av mangler/feature-requests i Lightroom enn jeg er i OS som ligger under. -k Hei. Jeg er ikke ekspertbruker og snakker i utgangspunktet om Lightroom. At kompisenes Macer virker bedre kan kanskje ha noe med pcn min å gjøre? Pcn er snart 6 år og henger nok ikke med i ytelse lenger, selv om den fremdeles leverer ok. Finnes det pc alternativ til Aperture? Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Hei. Jeg er ikke ekspertbruker og snakker i utgangspunktet om Lightroom. At kompisenes Macer virker bedre kan kanskje ha noe med pcn min å gjøre? Pcn er snart 6 år og henger nok ikke med i ytelse lenger, selv om den fremdeles leverer ok. Finnes det pc alternativ til Aperture? Lightroom er kanskje det mest opplagte alternativet til Aperture. Ny PC med endel minne, SSD-disk, og (ikke minst) en frisk OS-install uten masse dilldall er antagelig en grei løsning. Skjermkort betyr antagelig ikke noe for Lightroom (men kan påvirke Photoshop). Jeg har sett tester som tyder på at det er lite å hente å gå for den aller kjappeste (og dyreste) hardwaren. -k Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Alternativet til Aperture er nok Lightroom. Hvert fall er de ganske nær hverandre, men jeg foretrekker Lightroom. Her er en tanke...: Du skal kjøpe deg noe annet enn produkter fra Apple, noe som du selvsagt står helt fritt til å gjøre. Men du får ikke samme opplevelsen, rett og slett fordi opplevelsen ikke er den samme. Det betyr ikke at du får en dårlig opplevelse med en Windows PC, bare annerledes... Kjøp det dyreste du har råd til, men bruk mer penger på skjermen enn på maskinen. Relativt sett i det minste... lykke til Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Finnes det pc alternativ til Aperture?Lightroom og DxO Optics Pro er vel de mest aktuelle. Bibble var lenge populært, men har inntrykk av at det ikke skjer så mye med det lenger. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Kjøp det dyreste du har råd til, men bruk mer penger på skjermen enn på maskinen. Relativt sett i det minste... lykke til Hvis jeg skulle kjøpe nå så ville jeg antagelig ha sett på Dell u2713h sammen med en kalibrator, f.eks x-rite i1display pro. Hvis jeg kunne vente litt så ville jeg ha sett an rimelige 27" 4k-skjermer med IPS teknologi og wide-gamut baklys. (Dell P2815Q til $699 har 4k men TN-panel og max 30fps@4k: http://www.tftcentral.co.uk/news_archive/30.htm#dell_p2815q) Hvis noen andre betalte for meg så ville jeg ha sett på noe dyrt fra Eizo eller Nec med 27+ tommer og integrert kalibrering. -k Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 (endret) Jeg er ikke ekspertbruker og snakker i utgangspunktet om Lightroom. Pcn er snart 6 år og henger nok ikke med i ytelse lenger, selv om den fremdeles leverer ok. Laptop, som kjører Lightroom 5.3, Photoshop Elements 12 og Premiere Elements 12 samtidig, kan du kjøpe for kr. 2490,- ... Den funker greit nok for min bruk....med ekstern skjerm i tillegg. Endret 23. januar 2014 av flageborg Lenke til kommentar
MrL Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 (endret) Og det er irriterende at folk tror man må være fanboy fordi man promoterer et merke, jeg har saklig argumentert på hvorfor du ikke får et samme produkt ved å ikke kjøpe Apple. Du har argumentert unødig og off-topic for hvorfor(..). Uenig. Hvis det en person trenger er en snøfreser, også spør han om hvilken spade som gjør samme jobben, så er det vel abselutt på sin rette plass å fortelle han at det finnes ikke. Du kan gjerne kjøpe en spade, men det blir pokker meg ikke det samme som en snøfreser. Nå er ikke forskjellene like store fra en PC og mac, men jeg har tidligere fått folk bort fra vrangstillinger de har hatt om produkter som jeg ikke mener er riktig, etter min mening er det nødvendig å få på plass. Men det greit, jeg har allerede sagt mitt om MAC, og skal ikke gå noe mer inn på det -- Anyways, det er greit å avklare om det er snakk om bærbar/stasjonær og max pris. Man kan fint få en PC til 6-9000 kroner som klarer fotoredigering kjempe bra. Endret 24. januar 2014 av MrLG Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Hovedpoenget her er vel at man i utgangspunktet ikke trenger en Mac til 17.000,- for å redigere bilder. Man trenger en helt vanlig ordinær pc med en veldig god skjerm. Så saken her er vel at det blir feil å annta av TS at man "må" ha en Mac til svimlende priser for å redigere noen bilder og det er jo bare helt høl i hue å tro noe slikt. Derfor så trenger man ikke å sammenligne en snøfreser med en spade, men heller en snøfreser med en mindre snøfreser da oppkjørselen ikke var så stor som anntatt. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 (endret) Hovedpoenget her er vel at man i utgangspunktet ikke trenger en Mac til 17.000,- for å redigere bilder. Man trenger en helt vanlig ordinær pc med en veldig god skjerm. Hehe, ja "man trenger bare en veldig god skjerm", og hvordan tror du man skal finne det i en billig PC? Aner du hvor mye det koster å lage en god skjerm? Definisjonen av "veldig god" er muligens forskjellig fra folk til folk da men, her spørs det hva hvilket nivå man ønsker å legge seg på, men joda hvis det ikke er snakk om ekspert bruk får man mange PCer med en alright skjerm til en fornuftig pris. Endret 24. januar 2014 av MrLG Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Uenig. Hvis det en person trenger er en snøfreser, også spør han om hvilken spade som gjør samme jobben, Man trenger vel en snøfreser for og få bort snøen på trappa, ser veldig døll ut og bruke en spade til den jobben 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 (endret) Hehe, ja "man trenger bare en veldig god skjerm", og hvordan tror du man skal finne det i en billig PC? Aner du hvor mye det koster å lage en god skjerm? Skjermen i en stasjonær pc befinner seg på utsiden av PC'en og er ganske lett og finne. En god skjerm koster fra ca. 5.000,- Hvor mye det koster å produsere en skjerm aner jeg ikke, men opplys meg gjerne om det hvis du vet svaret. Så vidt jeg har sett så er det vel ingen som har nevnt bærbar pc her? Eller så kan det jo hende jeg har blingset så klart... Endret 24. januar 2014 av Bjerknez Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Så vidt jeg har sett så er det vel ingen som har nevnt bærbar pc her? Eller så kan det jo hende jeg har blingset så klart... Joda, nevnte bærbar pc her.... "Laptop, som kjører Lightroom 5.3, Photoshop Elements 12 og Premiere Elements 12 samtidig, kan du kjøpe for kr. 2490,- ... Den funker greit nok for min bruk....med ekstern skjerm i tillegg." Skriver dette innlegget på nevnte bærbare pc mens Premiere Elements 12 renderer en videosnutt som snart blir lastet opp...... Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Jeg tenkte mer på om TS har nevnt bærbar pc? Det er jo han som trenger hjelp til valg av PC til formålet og siden det er ganske åpenbart at TS undervurderer en vanlig pc med tanke på kraften det tar og redigere noen bilder ved å tro at han trenger en kraftig mac, så er det vel på rett plass å si at han fint kan klare dette med en langt rimleligere pc. En hvilken som helst PC klarer dette. bare husk å kjøpe en skikkelig skjerm og kanskje et OK skjermkort som klarer å levere oppløsningen samt rundt 8GB ram eller mer så er man i mål. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Jeg tenkte mer på om TS har nevnt bærbar pc? Det er jo han som trenger hjelp til valg av PC til formålet og siden det er ganske åpenbart at TS undervurderer en vanlig pc med tanke på kraften det tar og redigere noen bilder ved å tro at han trenger en kraftig mac, så er det vel på rett plass å si at han fint kan klare dette med en langt rimleligere pc. En hvilken som helst PC klarer dette. bare husk å kjøpe en skikkelig skjerm og kanskje et OK skjermkort som klarer å levere oppløsningen samt rundt 8GB ram eller mer så er man i mål. Det spørs hvor store bilder vedkommende håndterer, hvor mange, og hvilke forventninger han har til responstid. Jeg opplevde Lightroom 5.0 til tider som "treig" på min i7 2600 med 50.000 bilder i collection (5.3 er bedre). Men jeg markerer gjerne 50 bilder, grovjusterer hvitbalanse etc og liker ikke å vente. -k Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Jeg tenkte mer på om TS har nevnt bærbar pc? Det er jo han som trenger hjelp til valg av PC til formålet og siden det er ganske åpenbart at TS undervurderer en vanlig pc med tanke på kraften det tar og redigere noen bilder ved å tro at han trenger en kraftig mac, så er det vel på rett plass å si at han fint kan klare dette med en langt rimleligere pc. En hvilken som helst PC klarer dette. bare husk å kjøpe en skikkelig skjerm og kanskje et OK skjermkort som klarer å levere oppløsningen samt rundt 8GB ram eller mer så er man i mål. Det spørs hvor store bilder vedkommende håndterer, hvor mange, og hvilke forventninger han har til responstid. Jeg opplevde Lightroom 5.0 til tider som "treig" på min i7 2600 med 50.000 bilder i collection (5.3 er bedre). Men jeg markerer gjerne 50 bilder, grovjusterer hvitbalanse etc og liker ikke å vente. -k Da lager du en katalog for hver shoot, mister tagging og søkefunksjonen men da går det unna. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Hei. Takk for mange gode tips. Ser at spesielt skjerm er noe jeg må legge penger i. Det er første innlegg på et forum, og dere må unnskylde både "klønete" overskrift og tekst. Som jeg skrev har jeg blitt imponert over bilderedigeringen jeg har sett på Apple maskinene, men av personlige grunner ønsker jeg ikke støtte Apple. Ser at noen tar innlegget som et angrep, og nettopp derfor sa jeg at Apple diskusjonen var et " ikke" tema. My bad! Jeg ønsker å kjøpe en pc som gir samme ytelsen og opplevelsen om mulig, og ønsket tips i den forbindelse. Det var ikke meningen å såre noen! Frode For det første så er ikke Apple en bildredigeringsmaskin og det er softwaren som avgjør hva man kan trøkke ut av en maskin. Det hadde vært greit å visst en del ting så man vet hva man skal svare på: -Budsjett -Stasjonær eller laptop, hvis laptop må den være ultraportabel 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 (endret) Da lager du en katalog for hver shoot, mister tagging og søkefunksjonen men da går det unna.Hvis det var eneste alternativ så ville jeg heller droppet hele Lightroom. Som sagt så oppleves 5.3 endel glattere. Forhåpentligvis jobber Adobe kontinuerlig med optimalisering og å utnytte regnekraften som finnes i siste-generasjon cpu (og i framtiden gpu). Når tester tallfester betydelig gevinst i hastighet så er jeg villig til å bytte maskinvare. Min i7 2600 ligger marginalt (15%) bak siste skrik i7 4770k i denne photoshop-testen: http://anandtech.com/bench/CPU/25 -k Endret 27. januar 2014 av knutinh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå