Gå til innhold

Valg av Pc til bilderedigering

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg fotograferer på hobbybasis og bruker Lightroom og Photoshop til redigering. Pcn brukes også til daglige oppgaver og underholdning.

Tiden har kommet for å bytte, og de fleste jeg fotograferer med forteller meg at jeg MÅ han Mac.

Nå er det slik at Apple ikke er noe option, da jeg misliker Apples bedriftsfilosofi.

Som voksent menneske verdsetter jeg friheten til å foreta egne valg.

Jeg skal innrømme at fotoredigering ser veldig bra ut på Mac, og bildene ser fantastiske ut på skjermen.

Jeg vet også at de fleste som jobber med foto velger Apple og det er sikkert en grunn for det, men jeg håper virkelig det vil være mulig å kjøpe en Pc som leverer like godt.

Jeg har ikke all verden av datakompetanse, så jeg ville satt stor pris på noen kvalifiserte råd og meninger.

Er det mulig å få en pc som leverer på dette området, og hva slags hardware burde jeg gå for? Pris er underordnet...

PS. Apple standpunktet er fast, og ingen vits å diskutere.

Frode

Endret av fha748
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trådens tittel og tekst inviterer til en Apple vs PC debatt.

Hvis du bare ønsker råd om valg av PC til bildebehandling så bør du starte en tråd som heter det.

Jeg bruker både mac og PC og har gode og dårlige erfaringer med begge. En halvgammel i7 2600 med 12GB ram og w7-64 og Dell 27" funker helt greit til mine Lightroom-behov.

-k

• Liker 1
Lenke til kommentar

...

Tiden har kommet for å bytte, og de fleste jeg fotograferer med forteller meg at jeg MÅ han Mac.

Tull. Du MÅ ikke ha en spesiell type PC, enten det er en med OSx eller en med Windows. De løser stort sett ulike oppgaver bra.

Selv gikk jeg fra Windows til OSx PC (iMac) for et par år siden, og angrer ikke. En meget god datamaskin, vesentlig bedre enn de jeg hadde innen Windows-verden.

Nå er det slik at Apple ikke er noe option, da jeg misliker Apples bedriftsfilosofi.

Hva er det med Apple sine bedriftsfilosofi du misliker?

Og hva er det som får deg til å tro at du ikke kan foreta egne valg med en PC fra Apple?

Jeg skal innrømme at fotoredigering ser veldig bra ut på Mac, og bildene ser fantastiske ut på skjermen.

Men den muligheten har du sagt at du ikke vil ha, så da får du kikke i Windows-verden. Jeg aner ikke hva som rører seg der, men det skal vel være noe merker som Acer, Lenovo og HP som det sies skal være helt fine. Du får kjøpe deg en av de, eller noe helt annet.

Felles for alle PC, uansett om de kommer fra Apple eller andre, er at de trenger romslig arbeidsminne og et rimelig greit skjermkort. Fotoredigering krever ikke all verden av prosessoren, men skal du også redigere litt video så slår du til med kraftigst mulig prosesser.

Dersom maskinene har omtrent like spesifikasjon så blir prisen sånn omtrent den samme uansett.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg fotograferer på hobbybasis og bruker Lightroom og Photoshop til redigering. Pcn brukes også til daglige oppgaver og underholdning.

Jeg vet også at de fleste som jobber med foto velger Apple og det er sikkert en grunn for det, men jeg håper virkelig det vil være mulig å kjøpe en Pc som leverer like godt.

Jeg har ikke all verden av datakompetanse, så jeg ville satt stor pris på noen kvalifiserte råd og meninger.

Er det mulig å få en pc som leverer på dette området, og hva slags hardware burde jeg gå for? Pris er underordnet...

PS. Apple standpunktet er fast, og ingen vits å diskutere.

Frode

Det er bare tull at man "må" ha mac for å redigere foto. Dette er bare svada. Jeg har redigert mangen bilder på både mac og pc og personlig foretrekker jeg PC.

Apple er gode på mye og i telefonverdenen så er det iPhone som gjelder (i mine øyne) men når det kommer til datamaskiner så synes jeg Mac er noe oppskrytte greier.

Det som derimot er viktig er at du kjøper en skikkelig skjerm. En god skjerm koster fra ca. 5.000,- og oppover.

Siden du ikke har noe data kompetanse og du mer eller mindre starter med blanke ark, så ville jeg kjøpt det systemet du føler for selv uten å tenke på hva som er best til foto, for der er dem like gode begge to.

Vi har både mac og pc på jobben og det er ingen tvil om at Mac er det som er mest problemer med. Mange sære løsninger og skal man bytte ut deler samt oppgradere etc. så er dette mye enklere og billigere med PC.

Vi har 8stk. Mac'er og 14stk. pc'er og Mac'ene er på vei til å bli faset ut her hos oss vertfall...

Lenke til kommentar

Akkurat, det ser bra ut på skjermen og det tipper jeg beror i hovedsak på skjermen og ikke på maskinen.

En god skjerm er, som Bjerknez poengterer, svært viktig. Det hjelper ikke å ha en særdeles god maskinpark hvis man så kjøper en "budsjettskjerm". Jeg har ingen erfaring med Apple/Mac men jeg har vel fått en forståelse av at de lager gode skjermer. Men slike skjermer kan like godt kobles til en PC(Windows) og det er også andre gode produsenter av slike skjermer.

Som sagt har jeg ingen erfaring med Apple, men i stor grad så benyttes det vel mye den samme softwaren (bildebehandling) på både Mac og PC så det vil nok fungere greit for deg uansett system. For meg så er det viktigheten av akseptabel spesifikasjon på komponentene som er viktig. At jeg utelukkende går for det som kalle "PC" er at jeg foretrekker å skru i hop maskinene selv og bytte komponenter som eventuelt ikke holder mål, men for de som ikke vil skru selv så leverer flere nettbutikker "skreddersydde" maskiner uten at det blir for dyrt. For meg så er det også en større valgfrihet i "PC-verden" v Mac så hvis ikke Microsoft forsetter å "fucke" opp nye versjoner av Windows med å gjøre det enda mer "metro" så er en greit spesifisert PC med en god IPS.skjerm et svært godt alternativ.

Lenke til kommentar

TS er åpenbart fersk i "gamet" så en ekstremt fordyrende Eizo skjerm blir å skyte spurv med kanon.

Dell har mange gode (og rimelige) skjermer. Har selv en Dell U2713H (Tror den heter det...) med en oppløsning på 2560x1440 og den er bare helt super. Kostet meg 5-lapper.

En gedigen oppgradering fra min gamle 24" samsung skjerm til 1490,-.

Lenke til kommentar

Jeg elsker Windows 8 i motsetning til mange andre, deriblant også produkter som Surface RT og PRO.

Her om dagen fikk jeg vite at jeg var sær fordi jeg kjøpte en Macbook Retina 15(min første mac etter å ha brukt WIN PC hele livet). I samme stund ser jeg på motpartens maskin, en feit boks av en multicom PC som veier en tonn, trenger konstant strøm og har med strømforsyning like stor som en murstein. Innbaka i en billig kinaplastikk med en touchpad som funker halveis. Her sitter jeg med en elegant, syltynn og lett maskin i fantastisk metallkvalitet. Jeg jobber hele dagen før jeg trenger strøm. Alt flyter som bare det, alle programmer og maskinen i seg selv starter lynkjapt takket være PCI-basert SSD. Maskinen blir ikke treig selvom den har stått på i dager. Skjermen min er så krystallklar at øynene mine føles voldtatt når jeg ser på en hvilken som helst "normal" PC skjerm etterpå. Touchplaten ligger milevis foran noen som helst windows PC jeg har prøvd(og jeg har prøvd mange), ikke noe man kan lese av et specpapir.

Og folk kaller meg sær fordi jeg velger dette, fordi jeg etter all skjønn velger den beste opplevelsen til mitt bruk? Jeg trodde jeg var fornøyd med windows bærbar, men når jeg fikk retinaen min hjem var det nesten som å se fargetv for første gang. Man kan sikkert lese seg i hjel på spec, men det forteller deg ikke på noen som helst måte hvordan du vil oppleve en Macbook Retina.

Det handler ikke om at jeg like Apple, jeg hater f.eks iphone, det handler om at jeg velger MAC fordi ingen andre PC-produsenter klarer å ta ut fingern fra ræva og lage en like bra maskin. Og hvilke "valgmuligheter" jeg går glipp av har ikke jeg klart å se, uannsett har jeg ihvertfall valget om å instalere windows også.

Dette er kun gode ord om Macbook Retina, fordi jeg er så forbanna fornøyd med den. Av stasjonær hadde jeg idag selv kjøpt en Windows maskin, men på bærbar fortjener denne all skryt den kan få.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

I samme stund ser jeg på motpartens maskin, en feit boks av en multicom PC som veier en tonn, trenger konstant strøm og har med strømforsyning like stor som en murstein. Innbaka i en billig kinaplastikk med en touchpad som funker halveis. Her sitter jeg med en elegant, syltynn og lett maskin i fantastisk metallkvalitet. Jeg jobber hele dagen før jeg trenger strøm. Alt flyter som bare det, alle programmer og maskinen i seg selv starter lynkjapt takket være PCI-basert SSD. Maskinen blir ikke treig selvom den har stått på i dager. Skjermen min er så krystallklar at øynene mine føles voldtatt når jeg ser på en hvilken som helst "normal" PC skjerm etterpå. Touchplaten ligger milevis foran noen som helst windows PC jeg har prøvd(og jeg har prøvd mange), ikke noe man kan lese av et specpapir.

Den pc'en du sammenlignet med... kostet den også 17.000,-?

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I samme stund ser jeg på motpartens maskin, en feit boks av en multicom PC som veier en tonn, trenger konstant strøm og har med strømforsyning like stor som en murstein. Innbaka i en billig kinaplastikk med en touchpad som funker halveis. Her sitter jeg med en elegant, syltynn og lett maskin i fantastisk metallkvalitet. Jeg jobber hele dagen før jeg trenger strøm. Alt flyter som bare det, alle programmer og maskinen i seg selv starter lynkjapt takket være PCI-basert SSD. Maskinen blir ikke treig selvom den har stått på i dager. Skjermen min er så krystallklar at øynene mine føles voldtatt når jeg ser på en hvilken som helst "normal" PC skjerm etterpå. Touchplaten ligger milevis foran noen som helst windows PC jeg har prøvd(og jeg har prøvd mange), ikke noe man kan lese av et specpapir.

Den pc'en du sammenlignet med... kostet den også 17.000,-?

Jeg har tilgang til mange PCer og har prøvd veldig mye rart alt fra 2-30.000. Jeg har ikke brukt maskinene hjemme, men fått testet de nok til å få et inntrykk.

Greia er også:

1. Det finnes nærmest ingen PCer som er: 1.8cm tykk, metall, 2 kilo, 6-8 timer batteri, PCI-SSD, samme CPU, og 2880x1800 skjerm. Det er nesten ikke noe å sammenligne med i det hele tatt, fordi det finnes såvidt en håndfull av windows PCer med disse specene. Dell har prøvd seg med en tilsvarende modell med 3K oppløsning, men skjermen har alikevel blitt slaktet på kontrast og sortnivå, også en ting man også ikke kan lese på papiret.

2. Om man så finner en maskin med de specsene, så er forsatt Macbook's touchplate uslåelig pr. dags dato. Samsung og HP begynner å nære med seg på sine toppmodeller, men er forsatt et godt hestehode bak.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Kan vi - droppe fanboyism i denne tråden? Joda, på på mange egenskaper yadda yadda, og jeg liker selv også masse Apple-produkter - men det er ikke det som er interessant i denne tråden.

Trådstarter ønsker en maskin som leverer like bra som en MAC. Jeg ønsker bare å påpeke(hvis det er snakk om bærbar) at det egentlig ikke er mulig. Og det er irriterende at folk tror man må være fanboy fordi man promoterer et merke, jeg har saklig argumentert på hvorfor du ikke får et samme produkt ved å ikke kjøpe Apple. Mest av alt er dette grunnet skjermen.

Hvis man skal ha en stasjonær PC, eller koble til en ekstern skjerm, eller ikke har de samme preferansene kan det selvsagt finnes bedre windows alternativer.

Og dessuten, når man har i overskriften Apple VS PC har man egentlig allerede banna i kirka..

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Og det er irriterende at folk tror man må være fanboy fordi man promoterer et merke, jeg har saklig argumentert på hvorfor du ikke får et samme produkt ved å ikke kjøpe Apple.

Du har argumentert unødig og off-topic for hvorfor(..).

På tittelen og enkelte setninger i førsteposten virker det som om trådstarter er ute for å trolle - ønsker å provosere Apple-fans, og så er det riktige å ikke fyre seg opp, men heller ignorere dette.

Ja, jeg er helt enig i at de bærbare Apple-maskinene vinner soleklart på skjerm og performance til å være så liten - men det er uninteressant i denne tråden.

Trådstarter ønsker PC, og så kan vi gi råd ut fra det.

Hvis trådstarter prøver å trolle, så vil vedkommende dermed ikke lykkes med det.

Hvis trådstarter uttrykker seg klønete og ikke troller med vilje, så får vedkommende svar på det han/hun/den spør om.

Så - folkens - ikke mat troll og vær on topic.

Det er hverken interessant her at Apple har mange seriøst gode skjermer eller at noen ønsker å bytte ut Mac med PC - eller omvendt.

"Jammen, Mac har så gode skjermer, og så er de så.."

Joda, fint - nå er det nevnt, og så trenger vi ikke diskutere mer om dette, med mindre trådstarter er interessert i dette. Det siste forumet trenger er en Mac vs PC-tråd - det er enda verre enn Nokin vs Conan vs fire/tre mikro kinesere.

Lenke til kommentar

En hvilken som helst noenlunde kurant elkjøp-pc klarer å dra Lightroom helt ålreit, det viktigste er å ha tilstrekkelig med RAM (tror ikke jeg ville gått for noe mindre enn 8 gig i dag), og så kan det være greit å ha en SSD som os-/cache-disk.

Det som er interessant med tanke på å få et resultat du er fornøyd med er skjermen. Ideelt sett bør du ha en skjerm med et stort fargerom, og et eksternt kalibreringsverktøy for å sørge for at den viser farger rett. I mangel av det, kjøp en bra fabrikkskalibrert skjerm. Dell sine skjermer i 4-5000-kroners-klassen pleier å være rimelig gode kjøp, men jeg har ikke personlig erfaring med noen nyere enn 2010. Eizo som blir nevnt tidligere er gode på skjermer til bilderedigering, men du betaler deretter.

Lenke til kommentar

Kjøpte en Multicom Xishan W370S til eldstedatteren. Hun bruker primært den til å redigere video. Skjermen på den står ikke noe tilbake for skjermen på mellomste datteren sin Mac Book Pro et-eller-annet, den er heller bedre enn dårligere. Klart, den er større og tyngre, men det brydde hun seg ikke om, hun ønsket seg en som var sprekest mulig, og med god skjerm.

Lenke til kommentar

Hei.

Takk for mange gode tips.

Ser at spesielt skjerm er noe jeg må legge penger i.

Det er første innlegg på et forum, og dere må unnskylde både "klønete" overskrift og tekst.

Som jeg skrev har jeg blitt imponert over bilderedigeringen jeg har sett på Apple maskinene, men av personlige grunner ønsker jeg ikke støtte Apple.

Ser at noen tar innlegget som et angrep, og nettopp derfor sa jeg at Apple diskusjonen var et " ikke" tema. My bad!

Jeg ønsker å kjøpe en pc som gir samme ytelsen og opplevelsen om mulig, og ønsket tips i den forbindelse.

Det var ikke meningen å såre noen!

Frode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...