Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lov å Bygge Hus nr.2 på egen tomt med et AS?

Tranceformation

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet får man vel ikke byggetillatelse for nytt hus på samme tomt men må søke om å få dele ut tomten (og evt. feste bort eller selge). Men så lenge en kunne latt naboen bygge hus der eller gjort det selv så tviler jeg på at det er store problemer med å la et AS gjøre det.

Men det er en forferdelig dårlig idé rent skattemessig om du skal drive utleie. Utleie av bolig nr. 2 er så vidt jeg vet bare beskattet med 28% mens alle selskapsinntekter beskattes 28% på selskapets hånd pluss 28% av utbyttet på aksjonærens hånd (altså nesten dobbelt så høy skatt). I tillegg vil det muligens være en ganske dårlig deal mtp. formuesskatt, men her er jeg ikke like sikker.

Om du skal selge videre vil det likeledes være skattemessig ugunstig, av samme grunner som over. Da vil du kunne slippe unna skatt fullstendig om du bytter bolig en periode mellom ferdigstillelse og salg.

Hva gjelder konkurs: Boet overtar huset og selger videre til noen andre som kan ferdigstille, og bruker salgssummen (pluss evt. andre eiendeler) til å betale kreditorene. Eller mest sannsynlig: Banken tar huset og gjør det samme fordi de har pant i det for lånet du vil måtte ta opp for å bygge. Om de får solgt til høyere pris enn du skylder går resten til boet.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Grunnen til han tenker AS er vel at hvis renten går opp på lån , eller at han på en eller annen måte ikke greier dette økonomisk , så slår han bare AS konk og "går fri".

Noe som høres en grei måte å bli kvitt gjeld/risiko på, men det er i teorien. I praksis slipper man sjeldent unna så lett.

Bare synsing fra min side, nærmeste jeg kommer ekspertise innen Juss er appelsinjuice :)

|edit| Den nederste biten i posten over var ikke der når jeg begynte å skrive :p

Endret av AllFather
Lenke til kommentar

Grunnen til han tenker AS er vel at hvis renten går opp på lån , eller at han på en eller annen måte ikke greier dette økonomisk , så slår han bare AS konk og "går fri".

Noe som høres en grei måte å bli kvitt gjeld/risiko på, men det er i teorien. I praksis slipper man sjeldent unna så lett.

Bare synsing fra min side, nærmeste jeg kommer ekspertise innen Juss er appelsinjuice :)

|edit| Den nederste biten i posten over var ikke der når jeg begynte å skrive :p

Det er riktig, det var slik vi tenkte.

Lenke til kommentar

Eller dere kan starte flere AS og låne på det eie for også leige inn ett annet som da kan kunstig holde lånet gående til dere får solgt huset til det ASet uten lån rett før ferdigstilling slik at dere slipper å kjøpe det for full ferdig pris (unnlate noe sånt som inngangsdøren eller noe) og deretter slå det andre selskapet konkurs og betinge salget med at dere trengte pengene til å finaisere lånet ogmåtte derav dumpe prisen.

Tada, svindel men dere sitter igjen med ett hus som er klart til utleige uten lån.

Lenke til kommentar

Eller dere kan starte flere AS og låne på det eie for også leige inn ett annet som da kan kunstig holde lånet gående til dere får solgt huset til det ASet uten lån rett før ferdigstilling slik at dere slipper å kjøpe det for full ferdig pris (unnlate noe sånt som inngangsdøren eller noe) og deretter slå det andre selskapet konkurs og betinge salget med at dere trengte pengene til å finaisere lånet ogmåtte derav dumpe prisen.

Tada, svindel men dere sitter igjen med ett hus som er klart til utleige uten lån.

du tror du får usikret lån på et AS til et slikt formål?
Lenke til kommentar

Er det lov å bygge hus nr.2 på egen tomt med et AS?

Hvilke fordeler og ulemper er det?

Scenario: Dersom man eier en stor tomt, med huset du allerede bor i, og velger å starte et AS for å bygge en utleiebolig på samme tomt, og AS går konkurs midt i byggeprosessen, hva skjer da videre?

Hvis et AS går konkurs så overtas jo alle eiendeler, herunder huset, av boet?

Tja. Å etablere et AS med det formål å bygge en utleiebolig vil ikke være noe særlig problem, men de klassiske begrunnelsene for å benytte seg av AS-formen vil jo ikke slå til.

Ansvarsbegrensningen for AS vil i liten grad gjøre seg gjeldende fordi bankene vil kreve tilleggssikkerhet for å gi ditt "monoformåls-AS" lån. I tillegg vil terskelen i praksis fort bli lav for å etablere erstatningsansvar etter styreansvarsreglene i aksjeloven hvis selskapet skulle gå konkurs. Med mindre du selger huset ditt til aksjeselskapet vil dog ikke boet overta huset. Boet overtar de eiendelene aksjeselskapet eier, men ikke andre.

Den andre primære fordelen ved å velge AS er muligheten til å kunne utsette gevinstbeskatning (etablering av et såkalt holdingselskap) og redusere formuesbeskatning (man blir beskattet av ligningsverdiene av holdingselskapets aksjer, ikke av verdien av underliggende selskapers aksjer).

Lenke til kommentar

Ansvarsbegrensningen for AS vil i liten grad gjøre seg gjeldende fordi bankene vil kreve tilleggssikkerhet for å gi ditt "monoformåls-AS" lån. I tillegg vil terskelen i praksis fort bli lav for å etablere erstatningsansvar etter styreansvarsreglene i aksjeloven hvis selskapet skulle gå konkurs. Med mindre du selger huset ditt til aksjeselskapet vil dog ikke boet overta huset. Boet overtar de eiendelene aksjeselskapet eier, men ikke andre.

Nå forsto jeg det slik at ASet skulle eie huset det bygger, men det er mulig de bare er tenkt som entrepenør ja?

Lenke til kommentar

Det var det jeg og tenkte. Det eksisterende huset risikerer man jo ikke å miste, og det er muligens en fordel med løsningen.

Nå forsto jeg det slik at ASet skulle eie huset det bygger, men det er mulig de bare er tenkt som entrepenør ja?

Lenke til kommentar

Men om dette AS skulle gå konk, så er jo fremdeles huset på vår tomt. Jeg er eier av AS som startet husbyggingen, men må slå dette konkurs, f.eks grunnet for høye utgifter grunnet økt rente. Hva skjer da i praksis? Kommer staten/banken og selger materialene fra huset, eller vil den som eier tomten, i dette tilfellet jeg, beholde huset som er på min tomt?

Spørsmålet er også om det er lov å la et AS bygge på en privat tomt, uten å skille ut tomten.

Tingen er den at vår tomt er stor nok til 2 hus uten å måtte skille ut tomt...

Endret av Tranceformation
Lenke til kommentar

Jeg og min bror har finanisert våre boliger på denne måten. Dog på en litt mer cheesy måte.

Lenke til kommentar

Jeg og min bror har finanisert våre boliger på denne måten. Dog på en litt mer cheesy måte.

Hvordan var deres prosess her da?

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på det andre huset - boligen hans. Men i hvilken grad ASet eier huset som er under oppføring kan også bli et spørsmål.

Men om dette AS skulle gå konk, så er jo fremdeles huset på vår tomt. Jeg er eier av AS som startet husbyggingen, men må slå dette konkurs, f.eks grunnet for høye utgifter grunnet økt rente. Hva skjer da i praksis? Kommer staten/banken og selger materialene fra huset, eller vil den som eier tomten, i dette tilfellet jeg, beholde huset som er på min tomt?

Spørsmålet er også om det er lov å la et AS bygge på en privat tomt, uten å skille ut tomten.

Tingen er den at vår tomt er stor nok til 2 hus uten å måtte skille ut tomt...

Konkursboet vil ta stilling til hva som skal skje, for på den måten å i størst mulig grad sørge for at kreditorenes interesser blir ivaretatt. I og med at du vil være den eneste "kunden" (og den eneste selskapet har en fordring på) kan det være boet beslutter at huset skal ferdigstilles og du faktureres som tidligere.

Generelt sett er eiendommen hele tiden byggherrens, altså din. Det vil si at selskapet ikke eier huset selv om selskapet bygger det. Går selskapet konkurs går ikke den uferdige boligen med i dragsuget (men boet kan rette krav mot deg for arbeid utført). Se lov um hendelege eigedomshøve § 8: Når løsøre er brukt til bygging på fremmed eiendom får grunneieren retten til alt som må regnes som forbrukt eller som ikke kan skilles fra byggverket uten stor skade/kostnad, og § 10: Den som taper rett til løsøre etter § 8 har krav på vederlag.

Lenke til kommentar

Hvordan var deres prosess her da?

Komplisert, var både advokat og revisor inn i bildet for å planlegge det :-) Jeg kjenner ikke prosessen så godt at jeg vil gå i detaljer. Men det var flere selskaper både med Norsk og utenlandsk tilhørighet inn i bildet. Til slutt forsvant gjelden til en postboks i Singapore som ble slått konkurs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...