Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tungpustet og ujevn hjerterytme

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei

For rundt et år siden hadde jeg et slags panikkanfall. Jeg hadde spist dårlig og drukket endel kaffe, og plutselig mens jeg sitter forran tven kjenner jeg pulsen stige i været. Jeg stresser meg mer og mer opp noe som bare gjør det værre og tilslutt får jeg helt panikk, har puls helt i 100, småsvimmel og ender med å kaste opp før det går over.

Jeg dro til legen etter dette og tok EKG, men det viste ikke noe galt. Blodtrykk og puls var også ok. Den påløpende uken hadde jeg veldig mye hjertebank, så endte med å ta et legebesøk til og enda en EKG og det var fortsatt ikke noe galt, tok også blodprøve for å sjekke om jeg hadde noen slags infeksjon.

Dette er som sagt et år siden, og enda går det knapt en dag uten at jeg sjekker hjerterytmen og føler at ting ikke er som det skal osv.. Spessielt dagene etter alkohol sliter jeg med at hjerte er urolig osv. Iløpet av dette året har jeg hatt et anfall til der jeg trodde jeg skulle stryke med. Satt i klasserommet på skolen og merket hjerte begynte å dunke veldig hardt, jeg prøver å roe meg ned men klarer ikke dette og det blir bare værre. Endte opp med å gå en tur ut av klasserommet og jeg var milimetere unna å be om ambulansehjelp. Heldigvis gikk det over etter 5 minutter ca.

Jeg har vært på tanken på at det kan være psykisk, fordi jeg kan unngå anfall hvis jeg klarer å roe meg ned samtidig som at sjansen er større hvis jeg leser om symptomer på nettet osv. men nå i det siste har jeg begynt å føle meg litt tungpustet også. Er ikke sånn at jeg puster høylytt eller sliter med å få nok luft, jeg bare føler det er litt tungt å puste. Jeg blir selvfølgelig veldig engstelig og sliter med søvnen...

Kan også legge til at jeg har vært usedvanlig lite aktiv de to siste årene, men har begynt å trene igjen nå og håper kanskje det hjelper litt. Før dette året hadde jeg aldri noe problemer i det hele tatt, og engstet meg aldri.

Burde jeg ta en ny tur til lege eller?

Anonymous poster hash: 92c8d...252
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor gammel er du?

Problemene du beskriver er litt som en ond sirkel. Først får du hjertbank ol. og blir redd, og etter litt tid fører frykten til at du får økt puls og blir tungpustet.

Jeg ville anbefalt deg å dra til legen og fortelle om disse panikkanfallene, og mase litt om å dra til en som har peilig(f.eks. psykolog).

Hadde samme problem for sånn to år siden. Etter fem legebesøk, EKG, AKG og blødprøver ble jeg overbevist om at det egentlig ikke var noe problem.

Lenke til kommentar
Jeg hadde spist dårlig og drukket endel kaffe, og plutselig mens jeg sitter forran tven kjenner jeg pulsen stige i været. Jeg stresser meg mer og mer opp noe som bare gjør det værre og tilslutt får jeg helt panikk, har puls helt i 100, småsvimmel og ender med å kaste opp før det går over.

Drikker du nok kaffe vil du til slutt oppleve dette før eller siden.

Jeg drikker mye kaffe men opplever det av og til.

At hjertet danser samba oppe i halsen på meg og at jeg blir svimmel.

Koffein er ikke en absolutt gitt substans i kaffe. En kopp KAN være mye sterkere enn andre...

Men det er bare hva jeg tror kan være det som har hendt deg. Det jeg skrev over er bare egne erfaringer.

Lenke til kommentar

Du sier at du har vært lite aktiv. Har du lagt på deg noe særlig?

Jeg hadde nemlig samme symptomene for et par år siden. Var hos legen og tok EKG, var på sykehuset og fikk kjørt kamera inn fra håndleddet og inn i hjertet. Fant ingen feil. Jeg var tungpustet innimellom og hadde trøbbel med å trekke pusten dypt. Fikk bekjed om at alt dette kunne være psykisk...uten at det hjalp.
Jeg hadde gått opp 20 kg på et år.....så jeg tenkte at jeg skulle gå litt ned igjen for å teste. Tro det eller ei...det blei bedre og bedre. Nå har jeg gått ned til 76 kg, og har ingenting trøbbel med pust eller hjerterytme. Så jeg skal visst ikke veie så mye...hehe. Mulig at det klemte på lunger etc...ikke vet jeg. :)

Lenke til kommentar

Er 23 år.

Har ikke lagt på meg, har gått ned. Veide ca 75kg før når jeg trente og nå veier jeg rundt 63-64. Men jeg tenker at den fysiske formen man er i er viktig uansett, og min er helt elendig for tiden da jeg knapt har beveget meg på 2 år.

Jeg kan stort sett drikke kaffe uten problemer, det er værst hvis jeg ikke har spist i tillegg eller dagene etter jeg har drukket alkohol..

Anonymous poster hash: 92c8d...252
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...