Gå til innhold

[Løst] Nikon og Canon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Støtter Bjerknez her... Det er uansett ikke kameraet i seg selv som gir et godt resultat, det avhenger totalt av brukeren.

Etterlyser du tips om kamerakjøp, så er det mange tråder om emnet allerede. Eventuelt kan du beskrive dine behov her, så er det helt sikkert noen som kan sette opp noen alternativer innenfor et budsjett om du gir oss det også.

Lenke til kommentar

Best til hva?

Sportsfotografering med høy skuddtakt og god autofokus? Å være lite og lett? Mye detaljer i bildet? God betjening? Værtetting, byggekvalitet og pålitelighet? Bildekvalitet til video? Funksjonalitet og betjening til video?

Og ja - sjekk også Pentax, Panasonic, Sony, Olympus, Fuji og Samsung.

Og ja - systemkamera med utskiftbar optikk eller kompaktkamera?

Men - selve kameramerket er ikke så viktig - det viktige er optikken. Og - enda viktigere er hvilket hus du liker å holde i og betjene. Hvilket kamera som gir deg godfølelsen.

Dra i butikken og klå. Se hvilket kamera du liker. Kjøp det.

Lenke til kommentar

For å skrive om spørsmålene litt:

Hvilken Toyota bil er best?
Hvilken VW bil er best?
Helst anbefal noen som er veldig gode, men fortsatt ikke så dyre
.

Enkle svar kan man finne med Prisguide, eller fra selgerne i butikken. Noen mener at svaret er 42.

Gode svar kan man finne her hvis man forklarer hva man vil fotografere, og hva som ikke er så viktig.

Mitt svar var kanskje ikke det du var på jakt etter, men de andre kommentarene før meg har gode tips.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

For å skrive om spørsmålene litt:

Hvilken Toyota bil er best?

Hvilken VW bil er best?

Helst anbefal noen som er veldig gode, men fortsatt ikke så dyre.

Det er den bilen som passer ditt behov og budsjett. Uavhengig om det er Toyota eller VW.

uten å vite behovet og hva du har som budsjett blir det umulig å svare på spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar

Når jeg omsider skulle pensjonere min trofaste Nikon D80 valgte jeg å like så greit bytte system i samme slengen. Jeg solgte kamera med alt av optikk og kjøpte meg en søt liten Olympus E-M5. Ligger godt i pluss etter salget foreløpig, men det varer neppe lenge.

Lenge hadde jeg vurdert D7100, men konkluderte med at mye av grunnen til at jeg har tatt mindre bilder i det siste er at jeg ikke gidder ta med kamerabagen ved hver minste lille tur. Så da har jeg gått glipp av mange gode motiver. Nå har jeg med kamera nesten hele tiden (det er fortsatt nytt og spennende for meg - så også litt derfor). Jeg ville ha et lite kamera og trives foreløpig veldig godt med det.

En kollega kjøpte seg nylig nytt kamera, men bruker fortsatt mobilen flittig til Instagram. Fordi det er det hun har med seg hele tiden. Og det er lite å utsette på bildene hun tar. Det er fotografen som tar bilder og er kreativ.

Det finnes et hav forskjellige kameraer. Det er umulig å rangere de fra best til verst, fordi de oppfyller vidt forskjellige kriterier. Bildekvaliteten du får ut av det meste i dag er veldig god. Det gjelder å finne noe du trives med som passer deg.

Som flere påpeker: fortell litt om hva du har tenkt å bruke kamera til og hvordan. Og fortell litt om budsjett du har tenkt å bruke. "Dyrt" er et høyst subjektivt begrep og forteller egentlig veldig lite om hva du har tenkt å legge i dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...