Gå til innhold

[Løst] Lukter litt på et speilløst system

Anbefalte innlegg

Her kommer enda en tråd om en som lurer på å gå over til noe mindre.

Oppgraderte nylig til 700D og er veldig fornøyd med det, men jeg kjenner at det hadde blitt mer brukt om det var mindre og lettere å ta med.

Derfor ser jeg nå på mulighetene med et mindre system. Ser jo at store deler av forumet blir frelst av sine og at forskjellen i bildekvalitet så å si ikke eksisterer (i mine øyne) sammenlignet med APS-C.

Det jeg kunne tenkt meg i et mindre format er:

- Søker (har ikke prøvd EVF, men de begynner vel å bli meget gode?)

- Rask AF

- Greit utvalg av optikk

- Hadde vært optimalt om det tålte litt dårlig vær, men ser for meg at det kan bli veldig dyrt.

- Må kunne finansieres ved salg av nåværende utstyr

Canon EOS 700D

Canon 18-135 IS STM
Canon 18-55 IS II
Canon 50mm f/1.8
Sigma 10-20mm f/4-5.6

Skyter mest landskap og gatefoto, men liker å utforske nye områder og metoder.

Er det sånn at speilløse er dårligere på bokeh? Digger nemlig bildene jeg får med 50mm 1.8.

Har ikke bestemt meg for å gjennomføre dette, men jeg oppretter tråden for råd og erfaringer fra andre som har gjort det samme.

Så til dere frelste, hva gikk du for og hvorfor? Og savner du noe?

Føler meg litt "dum" som akkurat har kjøpt nytt og vuderer å bytte allerede men etter å ha lest tester og sett hva de er gode for må jeg bare utforske litt.

Til slutt en stor takk til dere som alltid gidder å svare på alt mulig jeg lurer på. Settes stor pris på :)

Endret av Bibow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kommer enda en tråd om en som lurer på å gå over til noe mindre.

Oppgraderte nylig til 700D og er veldig fornøyd med det, men jeg kjenner at det hadde blitt mer brukt om det var mindre og lettere å ta med.

Derfor ser jeg nå på mulighetene med et mindre system. Ser jo at store deler av forumet blir frelst av sine og at forskjellen i bildekvalitet så å si ikke eksisterer (i mine øyne) sammenlignet med APS-C.

Det jeg kunne tenkt meg i et mindre format er:

- Søker (har ikke prøvd EVF, men de begynner vel å bli meget gode?)

- Rask AF

- Greit utvalg av optikk

- Hadde vært optimalt om det tålte litt dårlig vær, men ser for meg at det kan bli veldig dyrt.

- Må kunne finansieres ved salg av nåværende utstyr

Canon EOS 700D

Canon 18-135 IS STM

Canon 18-55 IS II

Canon 50mm f/1.8

Sigma 10-20mm f/4-5.6

Skyter mest landskap og gatefoto, men liker å utforske nye områder og metoder.

Er det sånn at speilløse er dårligere på bokeh? Digger nemlig bildene jeg får med 50mm 1.8.

Har ikke bestemt meg for å gjennomføre dette, men jeg oppretter tråden for råd og erfaringer fra andre som har gjort det samme.

Så til dere frelste, hva gikk du for og hvorfor? Og savner du noe?

Føler meg litt "dum" som akkurat har kjøpt nytt og vuderer å bytte allerede men etter å ha lest tester og sett hva de er gode for må jeg bare utforske litt.

Til slutt en stor takk til dere som alltid gidder å svare på alt mulig jeg lurer på. Settes stor pris på :)

Ut fra kritteriene dine så får du også APS-C format i mindre kamera. Ta feks. en titt på Fuifilm X100S/X-E1/X-E2/X-Pro1.

Ønsker du et værbeskyttet kamera, så er Olympus OMD E-M1 et alternativ.

Olympus'en fremstår som et meget lite ogsvært solid (samt verbeskyttet) "speilrelfeks"-kamera. Begge kameraene nevnt her er speilløse.

Jeg konverterte fra 5D MK III med diverse L-optikk til flere ti-talls tusen og forskjellen i bildekvaliteten er der (i 5D'en favør) men det skal et trenet øye til å se det. Andre vil aldri kunne se forskjell i et ferdig redigert bilde i en blindtest.

Den største forskjellen på små speilløse kameraer og "ekte" speilreflekskameraer (i speilrelfeksens favør) er en veldig god optisk søker og ergonomi. Batterikapasiteten er også ofte bedre på speilrefleks. Så sant du ikke driver med foto profesjonelt så vil jeg mene at svært få har bruk for et middelmådig speilreflekskamera.

Et kamera som feks. Fuji X-E2 er bare artig å ha med seg og man føler nesten man går rundt med en Leica rundt halsen. Det oser av kvalitet og bildene blir formidable. ISO ytelsen er fantastisk og slår selv mange dyrere speilrelfekskameraer. Nesten på høyde med 5D'en faktisk.

5D'en har jeg faktisk ikke savnet ett eneste sekund ennå :)

Lenke til kommentar

Har sett litt på Fuji sine og X-E2 ser veldig lovende ut. Er største forskjell mellom X-E2 og X-Pro1 at Pro1 har optisk søker? De er jo ikke langt unna i pris.

Og X100S har fastmontert optikk sant? Vil ha muligheten til å bytte.

Godt å høre at ISO ytelesen er god. Har alltid tenkt at det var noe "de store" var best på.

E-M1 ser også lovende ut, men Fuji frister mer mtp størrelse/vekt.

Takk for god info!

Lenke til kommentar

Se på Flickr på forskjellige systemer med forskjellige objektiver. Bokeh er vel noe av det mer viktige ved fotografering av mennesker og isolerte objekter synes jeg.

Dybdeskarpe bilder ved gate,arkitektur og landskapsfoto er nok lettere å få til med de nyeste mft sensorene. Til det systemet får man og for eksempel en 45mm 1.8 som tilsvarer rundt 56mm på ditt Canon Aps-c. Her er en link til en gruppe med bilder tatt med bittesmå kameraer med dette bittelille objektivet påmontert: http://www.flickr.com/groups/1759398@N21/pool/page2/

Det kan være nyttig med full isolering ved stor blenderåpning på større sensorer, og det kan være nyttig med stor blenderåpning på små sensorer for lysstyrkens skyld, og litt mer isolering av objektet. Kjekt å ha mer dybdeskarphet ved fotografering av folk rundt et bord for eksempel.

Er du fornøyd sånn sett med Apc-c er jo Fuji som Bjerknez forteller om ekstremt bra.

Selv har jeg ikke fått testet mitt nye mft noe særlig annet enn hjemme og litt ute i kveld, og det gir jo bare et visst inntrykk, men inntrykket er veldig bra.

Kommer for øvrig til å beholde Canon systemet med mindre jeg slutter helt å bruke det.

Til gatefotografering ville jeg nok satt en knapp på et mindre kamera for deg.

Du kan jo se om du finner et rimelig og greit med kitobjektiv og et ekstra bokeh objektiv i tillegg til det du har? Kjedelig å bytte system for så å angre.

Kanskje du bor nært et sted det holdes fototreff. Mange bra folk på forumet her som sikkert kan låne bort et kamera på et treff :)

Lenke til kommentar

Det optimale hadde jo vært å beholde Canon systemet og kjøpe et mindre i tillegg. Godt mulig at jeg ender opp med det neste gang jeg har 10k til overs.

Leser om MFT over alt, men har ikke satt meg inn i hva det egentlig betyr. Det er en sensortype ikke sant? (som er mindre enn APS-C?)

Lenke til kommentar

Her ser du de forskjellige sensor størrelsene :

camera-sensor-size-29.jpg

MFT er litt mindre enn APS-C ( som bl.annet Fuji bruker )

Er største forskjell mellom X-E2 og X-Pro1 at Pro1 har optisk søker?

I tillegg har X-E2 tildels mye raskere AF.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Har faktisk tittet litt på Olympus OM-D EM-5 selv som suppliment til D700. Personlig ville jeg da hatt med en Olympus 12mm f2 og en 25 f1.4 eller noe i det området. Ville vel blitt en pris på 10-15k(?) avhengig av hvor du kjøper og om det er brukt eller nytt.

Lenke til kommentar

Jeg pakket ned mitt Canon-utstyr etter jeg prøvde Samsung NX100 som jeg fikk til en billig penge på tilbud. Har siden oppgradert til NX300 etter et annet tilbud, og kjøpt et assortert utvalg av faste og zoom-objektiver på bruktmarkedet (kr 500-1500).

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe med en kjapp prisvurdering på utstyret mitt? (se førstepost)

700D + 18-135 STM er kjøpt via bedrift. Har kvittering, men får jo bare 1 års garanti.

10-20mm er kjøpt brukt og har ikke kvittering.

50mm er et halvt år gammelt og har kvittering.

Ser bare etter en ca pris sånn at jeg har det i bakhodet.

Lenke til kommentar

700D = ca. 4500,-

18-135 IS STM = 2-2500,-

18-55 IS II = sleng på 400(?) hundre kr på 700Den så kan du gi med dette.

50mm = 600,- kanskje

10-20 = ca 2000,-

Så du kan vel forvente opp mot 10 høvdinger for utstyret du har vil jeg tro. :)

Endret av ORLY?
Lenke til kommentar

mFT (Micro Four Thirds) er en variant av Four Thirds som er standarden som Olympus og Panasonic gikk sammen om når de startet med DSLR.

Four Thirds = 4/3 som er forholdet på brikkens høyde og bredde. Micro Four Thirds bruker samme størrelse og forholdet på høyde og bredden på bildebrikken, men det som er viktig forskjell er avstanden mellom brikken og objektivfatningen som er kortere som igjen gjør det mulig å lage mindre kamerahus samt mindre objektiver.

Man er forøvrig ikke "låst" til dette formatet da man kan velge flere formater i de fleste moderne kameraer så på Olympusene jeg har kan jeg bla velge 1:1, 16:9 m.m. når både tar bilder og filmer. 16:9 er genialt hvis man filmer så man slipper å forholde seg til cropping og feil format på sluttresultatet.

Lenke til kommentar

18-55 på fuji x er det samme som 18-55 på canon crop sant?

Nesten. Det er 1.5x på Fuji og 1.6x crop på Canon. Fuji har altså pittelitt større sensorer. 18-55 vil da på fuji bli bittelitt videre. Men ikke noen nevneverdige forskjeller.. Fuji er mye bedre på høy ISO, det er en mye større forskjell. Fuji er bedre på IQ generelt egentlig

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg vurderer selv og kvitte meg med Canon utstyret for og skaffe meg et Sony A7. For min del er A7 det beste alternativet om jeg skal gå over til speilløst da jeg tror og håper at det utfyller mine behov innen foto. Men det er litt skummelt å skulle kvitte seg med det utstyret man har for og gå for noe helt nytt, har vurdert frem og tilbake en god stund nå, men ikke helt klart og gjøre et valg.

Har selv eid et Fuji X100 en stund tilbake som jeg var veldig fornøyd med, men trenger muligheten for og skifte objektiver. Tror nok at du blir fornøyd med X-E2 om du skulle gå for det, Fuji har virkelig kvalitets kamraer.

Fin tråd forresten, håper du fortsetter og oppdater med tanker og hvilket valg du tar til slutt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...