Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Betale NRK-lisens for parabolantenne uten dekoder?

KRN

Anbefalte innlegg

Hei,

Håper dere fra juss forumet kan hjelpe meg litt her.

Definisjonen av Satellittmottaker på snl.no, utstyr for å fange opp fjernsynssignalet fra en satellitt og omforme dette slik at det kan sendes inn på en vanlig fjernsynsmottaker. Består av en utendørsenhet og en innendørsenhet.

I følge Forskrifter om fjernsynsmottakere § 1, skal alle som har fjernsynsmottaker betale kringkastingsavgift.

Med fjernsynsmottaker menes blant annet TV, DVD/video m/tuner, satellittmottaker, dekoder, PC med TV-kort/tuner og lignende. Vi gjør oppmerksom på at også den som leier eller låner mottakerutstyr skal betale kringkastingsavgift i henhold til Forskrifter om fjernsynsmottakere.

Vil det da si at hvis jeg kun har utendørsenheten, altså selve parabolantennen. Men mangler innendørsenheten også kalt dekoder/tuner, så faller jeg utenfor forskriften og dermed ikke lisenspliktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du har mulighet til å ta inn NRK skal du betale ja.

Det er akkurat dette jeg stusser litt på.

De som tar inn NRK via IPTV slipper for eksempel å betale.

Kringkastingsavgift er per definisjon avgift for at en har utstyr som kan dekryptere, overføre fra kode til klart språk.

Parabolantenne er jo bare et "mellomledd", den har jo ikke noen dekrypteringsmekanisme.

Synes bare forskriften er veldig uklar, og de folka som driver lisensavdelingen har heller ikke peiling.

Har prøvd å spørre, men blir bare henvist til lovverket.

I så fall burde de ha endret på dette og skrevet parabolantenne i stedet for Satellittmottaker.

Endret av KRN
Lenke til kommentar

Kringkastingsavgift er per definisjon avgift for at en har utstyr som kan dekryptere, overføre fra kode til klart språk.

Parabolantenne er jo bare et "mellomledd", den har jo ikke noen dekrypteringsmekanisme.

Synes bare forskriften er veldig uklar, og de folka som driver lisensavdelingen har heller ikke peiling.

I så fall burde de ha endret på dette og skrevet parabolantenne i stedet for Satellittmottaker.

Har du et uplombert TV-apparat, videospiller eller annet med en coax-kontakt på, er du stort sett lisenspliktig uansett. Smutthull kan du bare glemme, du må enten fjerne/plombere alt som kan lukte mottaker og bevise dette, eller du må juge. Gå til samletråden linket av Priim.

Lenke til kommentar

Har du et uplombert TV-apparat, videospiller eller annet med en coax-kontakt på, er du stort sett lisenspliktig uansett. Smutthull kan du bare glemme, du må enten fjerne/plombere alt som kan lukte mottaker og bevise dette, eller du må juge. Gå til samletråden linket av Priim.

Vet jo det da, men er ikke et smutthull jeg er etter.

Rent hypotetisk sett: Hvis man kun har parabolantennen, alt annet av innvendige utstyr og mottaker uteblir.

Mener du forsatt man må betale lisens?

Lenke til kommentar

Avgiften er jo knyttet til mottaker-enheten, og har ingenting med om du kan ta inn NRK å gjøre. - Det er kun en avgift på mottakerutstyr.

Det er ikke knyttet noen slik avgift til en parabolantenne - den kan du kjøpe på Biltema.

Slik jeg alltid har tolket Forskrifter om fjernsynsmottakere, men de som sitter inne er tydeligvis ikke underettet/eller vil ikke gi seg.

Lenke til kommentar

Kringkastingsloven og fjernsynsmottakerforskriften knytter lisensplikt til det å inneha en fjernsynsmottaker. NRK har definert begrepet fjernsynsmottaker funksjonelt, og slik:

Ved overgang til digitalt bakkenett skiller man mellom mulighet til å ta inn fjernsynsendinger og ønske om det. Mottakerutstyr som gir mulighet til å ta inn fjernsynssignaler er avgiftspliktig, uavhengig av hvilke kanaler man har tilgang til, hvilke program en velger å se på, eller om mottakeren benyttes til annet formål.

Spørsmålet er om satellittmottaker gir mulighet til å ta inn fjernsynssignaler hvis man bare har deler av den montert. Etter min mening er det en følge av den funksjonelle definisjonen at dette kommer an på hvor enkelt det er å skaffe de gjenværende delene. Hvis det er kurant er det ingen grunn til å skille mellom å ha deler av mottakeren eller å ha hele. Om det er det har jeg ingen forutsetninger for å si noe om - jeg har ingen erfaring med satellitter.

Behovet for å slippe avgift vil i slike tilfeller være ivaretatt ved bortsettingsregelen (man slipper fjernsynsmottakeravgift hvis man setter bort mottakeren).

Lenke til kommentar

Kringkastingsloven og fjernsynsmottakerforskriften knytter lisensplikt til det å inneha en fjernsynsmottaker. NRK har definert begrepet fjernsynsmottaker funksjonelt, og slik:

Ved overgang til digitalt bakkenett skiller man mellom mulighet til å ta inn fjernsynsendinger og ønske om det. Mottakerutstyr som gir mulighet til å ta inn fjernsynssignaler er avgiftspliktig, uavhengig av hvilke kanaler man har tilgang til, hvilke program en velger å se på, eller om mottakeren benyttes til annet formål.

Spørsmålet er om satellittmottaker gir mulighet til å ta inn fjernsynssignaler hvis man bare har deler av den montert. Etter min mening er det en følge av den funksjonelle definisjonen at dette kommer an på hvor enkelt det er å skaffe de gjenværende delene. Hvis det er kurant er det ingen grunn til å skille mellom å ha deler av mottakeren eller å ha hele. Om det er det har jeg ingen forutsetninger for å si noe om - jeg har ingen erfaring med satellitter.

Satelitt-tv består av tre hovedkomponenter: Parabolantennen som henger på veggen, dekoderenheten som kobles til tv-apparatet og et programkort som gir tilgang til å dekode signaler.

Hvis man bare har antenna på veggen har man ikke mulighet til å benytte signalene fra satelittene til noe, man kan rett og slett ikke motta dem. Jeg vil si man mangler såpass vesentlige komponenter at jeg ikke kan forstå at parabolantenna skal være lisensbelagt. Man ser like lite tv på den måten som man kan stikke en ståltråd i øret for å høre radio.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...