Gå til innhold

Offshore


Anzure

Anbefalte innlegg

 

20k?! Trur du vi jobber dugnad eller? ;)

 

Lol. Bortskjemte sytekopper! :)

 

Hvor mye får man for en ekstra uke da?

 

Jeg vet bare at jeg har slitt meg halvt i hjel som tømrer med tungt fysisk arbeid og mye overtid og har knapt noe igjen for det, og så hører jeg på de stakkars offshore-arbeiderne som må stå på i hele 14 dager når de er på jobb.

 

Synes det høres ganske sweet ut jeg. De har jo 4 uker fri i etterkant av hver tur, noe jeg er heldig om jeg får i løpet av en hel sommer. ;)

 

Husk at om du får 20 000 ekstra for en uke det vil da si 20 000/84 timer = ~240 kroner timen(+ en time på plattformen uten jobb) Vil du virkelig si at dette her høres urimelig ut?

 

Men de tjener nok mye mer en dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange av disse kan også gå over i en ingeniørstilling da de har nok kunnskap til å gjøre mange av jobbenne til en ingeniør.

 

Å jobbe som ingeniør innebærer ofte mye fysikk, matte og komplisert problemløsning. Noe en som f.eks har jobbet som elektriker har lite kunnskap om. Du blir ikke ingeniør bare ved å få litt jobberfaring.

Lenke til kommentar

 

Mange av disse kan også gå over i en ingeniørstilling da de har nok kunnskap til å gjøre mange av jobbenne til en ingeniør.

 

Å jobbe som ingeniør innebærer ofte mye fysikk, matte og komplisert problemløsning. Noe en som f.eks har jobbet som elektriker har lite kunnskap om. Du blir ikke ingeniør bare ved å få litt jobberfaring.

 

 

Jeg tror ikke du har tilbragt mange timer i offshore relaterte selskap, der er det MANGE som jobber som ingeniør men kun har fagbrev og vise til. Man kan ha mange gode kunnskaper som faglært enn en som kun har teoretisk utdanning ift tegninger, planlegging av jobber m.m. Men klart de mangler mye realfagskompetanse(Som kan læres over tid) og da brukes ofte folk som faktisk er utdannet som ingeniør til "tall knusing" og lignende.

 

Jobber selv som funksjonær/ingeniør og har kun fagbrev som automatiker + realfag(vidergåendenivå). Har tatt utdanning innenfor olje/gass(lærlingtid) og jobber nå innenfor robotics/logistikk så det er fullt mulig om man faktisk ønsker å lære noe nytt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Og det er mye tungt arbeid der ute også, selv om alle tror at ingen jobber. Altså du bygger hus, med treverk. En platform bygges i all hovedsak i stål..... Og når det først står på kan det nok være ganske så hardt med 14 dager med 12 timers dager pluss gjerne noen timer overtid.

 

 

Sier ikke at det ikke at mange folk ikke har det hardt offshore, men det er mange som sliter på land også. Har selv jobbet 12-timers dager i ukesvis og når det er over er det ikke fire friuker som venter meg, men en 37,5 timers arbeidsuke i beste fall.

 

Derfor har jeg lite sympati når jeg hører offshore-arbeidere syte over hvor hardt de har det. :)

 

Hva mener du med at plattformer bygges i stål? I hovedsak blir vel dette gjort på land og tunge løft på eventuelt servicearbeid er jo noe de bruker maskinelt utstyr til. Vil tro at hverdagen til en tømrer er tøffere enn de fleste jobber offshore.

 

Men nå blir dette en kraftig avsporing her. Var egentlig bare et lite sleivspark fra en som vil offshore. De jeg kjenner offshore forresten sier at de har det veldig fint ombord. Har ikke inntrykk av at de sliter seg ut. :)

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

 

Og det er mye tungt arbeid der ute også, selv om alle tror at ingen jobber. Altså du bygger hus, med treverk. En platform bygges i all hovedsak i stål..... Og når det først står på kan det nok være ganske så hardt med 14 dager med 12 timers dager pluss gjerne noen timer overtid.

 

 

Sier ikke at det ikke at mange folk ikke har det hardt offshore, men det er mange som sliter på land også. Har selv jobbet 12-timers dager i ukesvis og når det er over er det ikke fire friuker som venter meg, men en 37,5 timers arbeidsuke i beste fall.

 

Derfor har jeg lite sympati når jeg hører offshore-arbeidere syte over hvor hardt de har det. :)

 

Hva mener du med at plattformer bygges i stål? I hovedsak blir vel dette gjort på land og tunge løft på eventuelt servicearbeid er jo noe de bruker maskinelt utstyr til. Vil tro at hverdagen til en tømrer er tøffere enn de fleste jobber offshore.

 

Men nå blir dette en kraftig avsporing her. Var egentlig bare et lite sleivspark fra en som vil offshore. De jeg kjenner offshore forresten sier at de har det veldig fint ombord. Har ikke inntrykk av at de sliter seg ut. :)

 

 

Joda, de bygges i all hovedsak på land. Men modifikasjoner og reparasjoner gjøres jo on site og det er klart det er mye utstyr som kan hjelpe med løft. Men på mindre deler der det er vanskelig å komme til må man nok pent bære og holde ustyr selv, som massive kabler, kabelgater, tubing osv.

 

Forskjellen mellom dine 12 timers dager og deres er vell i all hovedsak at du har 4 timer overtid hver av disse dagene og at du kan dra hjem etterpå :)

 

Man må også huske på at en som jobber 14/28 rotasjon har ett mindre årsverk enn en som jobber 7,5t dager på land. Altså en får utbetalt flere timer på ett år, det er ikke slik at en bare får 4 uker fri med kompensert time antall. Men med timebetalingene der ute så sliter nok ikke de fleste av den grunn :)

Lenke til kommentar

 

Ingeniører tjener ikke mye iforhold til offshore dersom man tenker på hva man sitter igjen med etter endt utdanning, en ingeniør er jo rundt 3.5 mill i minus allerede ved fullført utdanning, mot en som har jobba offshore siden 18, og dette tar dem aldri inn igjen.

 

Forskjellen er at den dagen olje ikke er like kult lenger, kan ingeniøren lett finne seg jobb et annet sted, mens han som har jobba hands-on helt siden 18 ikke har kunnskap om noe annet enn det som skjer på en oljeplattform.

 

 

Gårutifra at du ikke er fagarbeidet utifra innlegget, men slik er det ikke i praksis. Kan man male plattform, kan man male hus eller skip, kan man bygge stillas på ei plattform kan man bygge stillas på land.

 

Kan man knyte kabler på ei plattform, kan man knyte kabler på land. Kan man trekke flenser på ei plattform, kan man trekke flenser på land. Kan man overhale elektromotorer på ei plattform, kan man overhale elektromotorer på land.

 

Kanskje de eneste det argumentet ditt er i nærheten av å gjelde, er dem som arbeider direkte knyttet mot selve boreprosessen. Igjen er det jo boring av brønner for både vann, og varmepumper etc så helt korrekt er det heller ikke.

etc.

Endret av alfred2244
Lenke til kommentar

 

Mange av disse kan også gå over i en ingeniørstilling da de har nok kunnskap til å gjøre mange av jobbenne til en ingeniør.

 

Å jobbe som ingeniør innebærer ofte mye fysikk, matte og komplisert problemløsning. Noe en som f.eks har jobbet som elektriker har lite kunnskap om. Du blir ikke ingeniør bare ved å få litt jobberfaring.

 

Åjo, det blir man. Treffer titt og ofte på personer offshore som har ingeniør-tittel. Kjenner bl.a en tidligere baker som jobber som mud-ingeniør (Boreslam). 5 uker kurs er nok for å fortjene denne tittelen.

 

Du tenker på bachelor eller master. Det er noe helt annet.

 

 

 

Ingeniører tjener ikke mye iforhold til offshore dersom man tenker på hva man sitter igjen med etter endt utdanning, en ingeniør er jo rundt 3.5 mill i minus allerede ved fullført utdanning, mot en som har jobba offshore siden 18, og dette tar dem aldri inn igjen.

 

Forskjellen er at den dagen olje ikke er like kult lenger, kan ingeniøren lett finne seg jobb et annet sted, mens han som har jobba hands-on helt siden 18 ikke har kunnskap om noe annet enn det som skjer på en oljeplattform.

 

Det skjer med all sannsynelighet ikke i vår generasjon uansett, så det er ikke noe jeg ville bekymret meg for.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

 

Og det er mye tungt arbeid der ute også, selv om alle tror at ingen jobber. Altså du bygger hus, med treverk. En platform bygges i all hovedsak i stål..... Og når det først står på kan det nok være ganske så hardt med 14 dager med 12 timers dager pluss gjerne noen timer overtid.

 

 

Sier ikke at det ikke at mange folk ikke har det hardt offshore, men det er mange som sliter på land også. Har selv jobbet 12-timers dager i ukesvis og når det er over er det ikke fire friuker som venter meg, men en 37,5 timers arbeidsuke i beste fall.

 

Derfor har jeg lite sympati når jeg hører offshore-arbeidere syte over hvor hardt de har det. :)

 

Hva mener du med at plattformer bygges i stål? I hovedsak blir vel dette gjort på land og tunge løft på eventuelt servicearbeid er jo noe de bruker maskinelt utstyr til. Vil tro at hverdagen til en tømrer er tøffere enn de fleste jobber offshore.

 

Men nå blir dette en kraftig avsporing her. Var egentlig bare et lite sleivspark fra en som vil offshore. De jeg kjenner offshore forresten sier at de har det veldig fint ombord. Har ikke inntrykk av at de sliter seg ut. :)

 

 

Joda, de bygges i all hovedsak på land. Men modifikasjoner og reparasjoner gjøres jo on site og det er klart det er mye utstyr som kan hjelpe med løft. Men på mindre deler der det er vanskelig å komme til må man nok pent bære og holde ustyr selv, som massive kabler, kabelgater, tubing osv.

 

Forskjellen mellom dine 12 timers dager og deres er vell i all hovedsak at du har 4 timer overtid hver av disse dagene og at du kan dra hjem etterpå :)

 

Man må også huske på at en som jobber 14/28 rotasjon har ett mindre årsverk enn en som jobber 7,5t dager på land. Altså en får utbetalt flere timer på ett år, det er ikke slik at en bare får 4 uker fri med kompensert time antall. Men med timebetalingene der ute så sliter nok ikke de fleste av den grunn :)

 

 

Vel, etter 12 timers dager + reise til/fra jobb er det stort sett kun hjem og sove uansett. Når man i tillegg har omtrent det dobbelte i årslønn før overtid, så tror ikke jeg de har noe å klage på.

 

Uten å lage en større avsporing enn som alt er, så er poenget mitt at mange sliter på land også, kanskje langt mer, men har bare halve lønnen å vise til. Derfor rister jeg på hodet når jeg hører offshore-arbeidere klage over hvor hardt de har det. :)

Lenke til kommentar

 

Joda, de bygges i all hovedsak på land. Men modifikasjoner og reparasjoner gjøres jo on site og det er klart det er mye utstyr som kan hjelpe med løft. Men på mindre deler der det er vanskelig å komme til må man nok pent bære og holde ustyr selv, som massive kabler, kabelgater, tubing osv.

 

Forskjellen mellom dine 12 timers dager og deres er vell i all hovedsak at du har 4 timer overtid hver av disse dagene og at du kan dra hjem etterpå :)

 

Man må også huske på at en som jobber 14/28 rotasjon har ett mindre årsverk enn en som jobber 7,5t dager på land. Altså en får utbetalt flere timer på ett år, det er ikke slik at en bare får 4 uker fri med kompensert time antall. Men med timebetalingene der ute så sliter nok ikke de fleste av den grunn :)

Vel, etter 12 timers dager + reise til/fra jobb er det stort sett kun hjem og sove uansett. Når man i tillegg har omtrent det dobbelte i årslønn før overtid, så tror ikke jeg de har noe å klage på.

 

Uten å lage en større avsporing enn som alt er, så er poenget mitt at mange sliter på land også, kanskje langt mer, men har bare halve lønnen å vise til. Derfor rister jeg på hodet når jeg hører offshore-arbeidere klage over hvor hardt de har det. :)

 

 

Grunnen til at offshore har gode ordninger, er akkurat pga vi klager. Man skal aldri si seg fornøyd i jobbsammenheng, da går det bare nedover med tanke på levestandard. Man skal i utgangspunktet aldri sammenligne offshore og onshore heller, for det er vidt forskjellige ting. Du får ivertfall dra hjem, vi må sove på jobb.

 

Greit nok at dere sliter på land, men bruk heller krefter på å få forbedra situasjonen slik som generasjonen før meg gjorde rundt offshoreindustrien.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Grunnen til at offshore har gode ordninger, er akkurat pga vi klager. Man skal aldri si seg fornøyd i jobbsammenheng, da går det bare nedover med tanke på levestandard. Man skal i utgangspunktet aldri sammenligne offshore og onshore heller, for det er vidt forskjellige ting. Du får ivertfall dra hjem, vi må sove på jobb.

 

Greit nok at dere sliter på land, men bruk heller krefter på å få forbedra situasjonen slik som generasjonen før meg gjorde rundt offshoreindustrien.

 

 

Så dere har det fint ja? :)

 

Ja, fagforeningene skal nok ha mye av æren for lønnsnivået, men faktum er også at oljebransjen har marginer til å betale arbeiderne sine. Marginene i byggebransjen er MYE strammere, så det er ikke bare å skru opp lønningene heller, særlig når utlendinger strømmer til Norge for å jobbe og prisnivået på bolig er det høyeste noensinne.

 

Og det samme lurer jeg på om ikke kommer til å skje innen oljeindustrien. Kan ikke begripe at 2-4 ordningen er bærekraftig på sikt, særlig om man skal konkurrere med utlandet og særlig når andre står i kø for å ta disse jobbene med langt mindre lukrative ordninger enn det som er i dag.

 

De fleste som jobber på sjøen har jo 4-4 ordning. Da begynner vi å snakke om selvoppofrelse.

 

Hva meg personlig angår så er jeg mer eller mindre ferdig med byggebransjen og på vei mot nye ting. :)

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

 

Vel, etter 12 timers dager + reise til/fra jobb er det stort sett kun hjem og sove uansett. Når man i tillegg har omtrent det dobbelte i årslønn før overtid, så tror ikke jeg de har noe å klage på.

Uten å lage en større avsporing enn som alt er, så er poenget mitt at mange sliter på land også, kanskje langt mer, men har bare halve lønnen å vise til. Derfor rister jeg på hodet når jeg hører offshore-arbeidere klage over hvor hardt de har det. :)

 

Vell for å avspore litt så stemmer jo ikke dette helt, tar utgangspunkt i timelønn i El & it da da dette er innenfor mitt felt. Tar ikke med tillegg og kun timelønn(14/28 rotasjon):

 

På land: 351 546,-

Offshore 412 844,2

 

Altså man tjener 17,5% mer i årslønn før overtid og tillegg. Men det er klart begynner man å se på tillegg og overtid/ventetid så tjener enn fort MYE mer enn på land men poenget mitt er at det er verdt å merke seg alle timene man "mister" med å jobbe 2 uker på og 4 av.

 

 

Ja, fagforeningene skal nok ha mye av æren for lønnsnivået, men faktum er også at oljebransjen har marginer til å betale arbeiderne sine. Marginene i byggebransjen er MYE strammere, så det er ikke bare å skru opp lønningene heller, særlig når utlendinger strømmer til Norge for å jobbe og prisnivået på bolig er det høyeste noensinne.

Og det samme lurer jeg på om ikke kommer til å skje innen oljeindustrien. Kan ikke begripe at 2-4 ordningen er bærekraftig på sikt, særlig om man skal konkurrere med utlandet og særlig når andre står i kø for å ta disse jobbene med langt mindre lukrative ordninger enn det som er i dag.

 

Klart det er mange som står klar til å overta stillingene på mye dårligere vilkår, men det er opp til fagforeningene å hver enkelt fagforent person til å stå i mot og kreve like vilkår for disse. Det er eneste utvei og samme utvei har dere også i byggebransjen, problemet er bare at det ikke har blitt gjort en god nok jobb der og bransjen er så og si "ødelagt" på grunn av dette.

 

Og du snakker som om 2-4 ordning er den eneste ordningen offshore, det er ikke mange(uten om de som er ansatt i de større selskapene som statoil, conoco osv) som i snitt over ett år har en slik ordning, tror ett sted mellom 2-2/2-3 er normalen uten at jeg har noen tall som kan forsvare dette.

Lenke til kommentar

Hva må til for å få et jobb innad statoil? Bra karakterer eller erfaring?

 

Relevant utdanning og erfaring + bekjentskap og litt flaks føler jeg er "normalen". Men det er nok også folk som får jobber der uten bekjentskap, da er det vell som alltid da, levere dokumentasjon(CV, søknad osv) som gjør arbeidsgiver interessert.

 

Gode karakterer hjelper nok på, erfaring er jo også viktig men de tar jo inn lærlinger og ferske folk også. Vanskelig å si hvem den "perfekte" statoil "mannen" er.

 

De har nok ekstremt mange søkere, så en bør nok skille seg godt ut og ha en god del flaks som nevnt tidligere.

Lenke til kommentar

 

 

Vel, etter 12 timers dager + reise til/fra jobb er det stort sett kun hjem og sove uansett. Når man i tillegg har omtrent det dobbelte i årslønn før overtid, så tror ikke jeg de har noe å klage på.

Uten å lage en større avsporing enn som alt er, så er poenget mitt at mange sliter på land også, kanskje langt mer, men har bare halve lønnen å vise til. Derfor rister jeg på hodet når jeg hører offshore-arbeidere klage over hvor hardt de har det. :)

 

Vell for å avspore litt så stemmer jo ikke dette helt, tar utgangspunkt i timelønn i El & it da da dette er innenfor mitt felt. Tar ikke med tillegg og kun timelønn(14/28 rotasjon):

 

På land: 351 546,-

Offshore 412 844,2

 

Altså man tjener 17,5% mer i årslønn før overtid og tillegg. Men det er klart begynner man å se på tillegg og overtid/ventetid så tjener enn fort MYE mer enn på land men poenget mitt er at det er verdt å merke seg alle timene man "mister" med å jobbe 2 uker på og 4 av.

 

 

Ja, fagforeningene skal nok ha mye av æren for lønnsnivået, men faktum er også at oljebransjen har marginer til å betale arbeiderne sine. Marginene i byggebransjen er MYE strammere, så det er ikke bare å skru opp lønningene heller, særlig når utlendinger strømmer til Norge for å jobbe og prisnivået på bolig er det høyeste noensinne.

Og det samme lurer jeg på om ikke kommer til å skje innen oljeindustrien. Kan ikke begripe at 2-4 ordningen er bærekraftig på sikt, særlig om man skal konkurrere med utlandet og særlig når andre står i kø for å ta disse jobbene med langt mindre lukrative ordninger enn det som er i dag.

 

Klart det er mange som står klar til å overta stillingene på mye dårligere vilkår, men det er opp til fagforeningene å hver enkelt fagforent person til å stå i mot og kreve like vilkår for disse. Det er eneste utvei og samme utvei har dere også i byggebransjen, problemet er bare at det ikke har blitt gjort en god nok jobb der og bransjen er så og si "ødelagt" på grunn av dette.

 

Og du snakker som om 2-4 ordning er den eneste ordningen offshore, det er ikke mange(uten om de som er ansatt i de større selskapene som statoil, conoco osv) som i snitt over ett år har en slik ordning, tror ett sted mellom 2-2/2-3 er normalen uten at jeg har noen tall som kan forsvare dette.

 

 

Det relevante er ikke den fiktive "grunnlønna" som ingen tjener, det relevante er hva man har i inntekt om man jobber ett år uten overtid.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er grunnlønnen som er lønnen: det man får om man jobber et år.

 

Jobber man overtid jobber man mer enn man skal, men det er ikke relevant. Grunnlønnen er litt høyere enn på land, og man mister mange goder som landansatte tar for gitt. Man jobber også helg, noe man får overtid for hvis man jobber på land. Sokkelkompensasjonen blir akkurat som skifttillegget på land, så det er ikke noe magisk med det.

 

For de som lurer på overtid offshore, så regnes det ut som 65% overtid på vanlig timelønn (inkl. sokkelkompensasjon) ref. OSA-avtalen. For min timelønn blir dette rett rundt 650 kr timen, så kan du gange det med 12 timer og 7 dager, så får du overtidslønnen for en uke.

 

Med en vanlig lønn offshore på 5-600 000 kroner, kan du regne ut hvor mye overtid du må jobbe for å tjene en million kroner i året.

 

Når det gjelder overtid for forsinket helikopter:

 

Man blir stående der med kuken i hånda på riggen, har snudd om døgnet fordi man skal hjem, og får plutselig sovet 3-4 timer før man skal på et nytt 12 timers skift. Neste dag må du vente på nytt helikopter, som kanskje blir utsatt eller kansellert og du får igjen et par timer søvn før det er nytt skift ... Helikopter blir utsatt litt og litt, før de blir kansellert. Så går dagene. Lite søvn, mye venting. Ringe til land for å snakke med den som kommer ut etter deg. Ringe land for å booke om billetter. Så drar familien hjemme på ferie ... Kommer du på et helikopeter, så må du tilbringe en natt i Florø på et hotell som ikke har flere rom fordi alle andre offshorearbeidere også er strandet i Florø.

 

Sier bare dette fordi alle tror at alle offshore tjener en million i året (spesielt vaskehjelpene). Folk som er vant med vanlig kontorarbeid (kaffedrikking, møter om møter og lese samme epost 80 ganger dagen) ikke hadde greid å jobbe offshore mer enn en kort periode (om det).

 

Det er mange som tjener mye bedre enn offshorearbeidere her i landet, men av en eller annen grunn er det offshorenæringen som blir hengt ut i media. Kan nevne piloter, flyveledere, ingeniører i olje på land, hele bank- og finansnæringen ...

 

 

Edit: lønnen er lik, ofte bedre, i utlandet offshore. Vet om flere drillere som jobber i Angola med lønninger 3 ganger høyere enn min. Det har med andre ord ikke noe å si om vi tar inn utlendinger på norsk sokkel (det er mange allerede). Forskjellen er at de har lavere grunnlønn, og høyere riggrater. Dvs. at de tjeener mer for hver dag de er offshore, mens jeg tjener det samme (siden jeg har fastlønn)

 

Nå snakker jeg om bore- og ingeniørstillinger, ikke catering og vedlikehold ...

Endret av Atmosphere
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er grunnlønnen som er lønnen: det man får om man jobber et år.

 

Jobber man overtid jobber man mer enn man skal, men det er ikke relevant. Grunnlønnen er litt høyere enn på land, og man mister mange goder som landansatte tar for gitt. Man jobber også helg, noe man får overtid for hvis man jobber på land. Sokkelkompensasjonen blir akkurat som skifttillegget på land, så det er ikke noe magisk med det.

 

For de som lurer på overtid offshore, så regnes det ut som 65% overtid på vanlig timelønn (inkl. sokkelkompensasjon) ref. OSA-avtalen. For min timelønn blir dette rett rundt 650 kr timen, så kan du gange det med 12 timer og 7 dager, så får du overtidslønnen for en uke.

 

Med en vanlig lønn offshore på 5-600 000 kroner, kan du regne ut hvor mye overtid du må jobbe for å tjene en million kroner i året.

 

Når det gjelder overtid for forsinket helikopter:

 

Man blir stående der med kuken i hånda på riggen, har snudd om døgnet fordi man skal hjem, og får plutselig sovet 3-4 timer før man skal på et nytt 12 timers skift. Neste dag må du vente på nytt helikopter, som kanskje blir utsatt eller kansellert og du får igjen et par timer søvn før det er nytt skift ... Helikopter blir utsatt litt og litt, før de blir kansellert. Så går dagene. Lite søvn, mye venting. Ringe til land for å snakke med den som kommer ut etter deg. Ringe land for å booke om billetter. Så drar familien hjemme på ferie ... Kommer du på et helikopeter, så må du tilbringe en natt i Florø på et hotell som ikke har flere rom fordi alle andre offshorearbeidere også er strandet i Florø.

 

Sier bare dette fordi alle tror at alle offshore tjener en million i året (spesielt vaskehjelpene). Folk som er vant med vanlig kontorarbeid (kaffedrikking, møter om møter og lese samme epost 80 ganger dagen) ikke hadde greid å jobbe offshore mer enn en kort periode (om det).

 

Det er mange som tjener mye bedre enn offshorearbeidere her i landet, men av en eller annen grunn er det offshorenæringen som blir hengt ut i media. Kan nevne piloter, flyveledere, ingeniører i olje på land, hele bank- og finansnæringen ...

 

 

Edit: lønnen er lik, ofte bedre, i utlandet offshore. Vet om flere drillere som jobber i Angola med lønninger 3 ganger høyere enn min. Det har med andre ord ikke noe å si om vi tar inn utlendinger på norsk sokkel (det er mange allerede). Forskjellen er at de har lavere grunnlønn, og høyere riggrater. Dvs. at de tjeener mer for hver dag de er offshore, mens jeg tjener det samme (siden jeg har fastlønn)

 

Nå snakker jeg om bore- og ingeniørstillinger, ikke catering og vedlikehold ...

 

De fleste offshore-arbeideret snakker ikke om det de tjener på et tår når de snakker om "grunnlønn", de snakker om det fiktive grunnlønnsbegrepet som de operer med før tillegg. Det er det Salvesen snakker om, han har ikke 400k brutto om han jobber ett år offshore uten overtid.

 

Forøvrig er 650 kr timen (pluss ekstra-tillegg ved helikopterforsinkelser osv) veldig godt betalt. Tilleggene når noe skjer offshore er svært høye. Feks at ingeniører i olje på land tjener bedre en en halvsannhet, når jeg er offshore tjener jeg mindre på noen helikopterforsinkelse enn deg. Det er faktisk ikke uvanlig å tjene en million om man er offshore (på ett år), skal du i samme alder tjene det som ingeniør på land, skal du jobbe maaange timer overtid i de fleste yrker.

 

Og jeg tror du skal legge av deg holdningen at det er unikt hardt å jobbe offshore, endel jobber der ute er ganske rolige. Når det er sagt så er det selvfølgelig en ulempe å være på en plattform og har 12-timers dager og ikke dra hjem til familiene. De fleste som jobber ute er også flinke folk i min erfaring.

 

Oppsummert, ca 1400 timer er ikke så mye å jobbe på et tår, men det veies omtrent opp av alt mikk-makket med å være på en plattform i to uker sånn jeg ser det, så det i sum er omtrent som en "vanlig jobb" i belastning. Men lønnsvillkårene er gode, det er stort sett bare offshore-arbiedere i sin egen boble som kan mene noe annet.

 

 

AtW

Lenke til kommentar

De fleste jeg kjenner, med fast turnus, har grunnlønn inkl. sokkelkompensasjon - da er dette grunnlønn på lik linje med grunnlønnen til en snekker. Begge har tillegg, men brorparten av lønnen er grunnlønn. Denne grunnlønnen er vanligvis på 5-600 000 i året. At noen som jobber offshore sier at de tjener en million, fordi de tar en veldig god lønn fra en måned og ganger med 12 og sier "jeg har en million i årslønn", så må de gjerne få tro det selv. De jeg kjenner offshore, som ikke er OIM, boresjef, driller boreleder, mudingeniør eller retningsborer, tjener sjelden en million -- uten masse overtid.

 

Da er det ikke så mange tillegg igjen, bortsett fra nattillegg (men det har man òg på land), evt. "per diem" de dagene man reiser (som ikke er unikt for offshorenæringen). Helikopterforsinkelser er ikke noe man kan beregne. Hadde du som snekker ikke kommet hjem fra jobb fordi veien hadde kollapset eller noe annet absurd, og du måtte jobbe på huset fordi det var en 24/7 operasjon man ikke kunne avslutte, og han som skulle avløse deg ikke kom .. Da hadde du òg fått overtid. Problemet er bare at man ikke får 84 timer overtid på en uke som snekker. Hadde du gjort samme timeantallet med en vanlig timelønn uten overtid, ville det fortsatt blitt mye penger, fordi det blir tatt helt ut av kontekst ... Litt som hvis jeg skulle fortalt deg hvor mye penger morgenkaffen koster hvis du kjøper en kopp hver morgen i ti år.

 

De som kjenner næringen best, er jo offshorearbeiderene. Alle andre tror bare det de leser i avisene. Jeg tror at alle i kommunen sitter å drikker kaffe og snurrer på kontorstolen, at alle som jobber i bank ikke kan jobben sin og får fete bonuser ... eller:

 

Det blir som at jeg skal si at hvis du vil ha god lønn for lite jobb, bli lærer. Da jobber du fra 8:30 til 14:00 190 dager i året -- mye mindre enn et årsverk offshore (som forresten er det samme som et årsverk i skiftarbeid på land). Du får masse tillegg, verdens beste pensjon, billig boliglån og mye annet snacks .. Det er lett òg ... Barn kan springe rundt å leke selv. Selvfølgelig stemmer ikke timeantallet, de har mer bundet tid, men det er bare for å vise hvordan det er å se jobben utenfra når man ikke kjenner næringen. Snakker ikke om deg, siden du jobber offshore, men en del andre.

Endret av Atmosphere
Lenke til kommentar

De fleste jeg kjenner, med fast turnus, har grunnlønn inkl. sokkelkompensasjon - da er dette grunnlønn på lik linje med grunnlønnen til en snekker. Begge har tillegg, men brorparten av lønnen er grunnlønn. Denne grunnlønnen er vanligvis på 5-600 000 i året. At noen som jobber offshore sier at de tjener en million, fordi de tar en veldig god lønn fra en måned og ganger med 12 og sier "jeg har en million i årslønn", så må de gjerne få tro det selv.

 

Da er det ikke så mange tillegg igjen, bortsett fra nattillegg (men det har man òg på land), evt. "per diem" de dagene man reiser (som ikke er unikt for offshorenæringen). Helikopterforsinkelser er ikke noe man kan beregne. Hadde du som snekker ikke kommet hjem fra jobb fordi veien hadde kollapset eller noe annet absurd, og du måtte jobbe på huset fordi det var en 24/7 operasjon man ikke kunne avslutte, og han som skulle avløse deg ikke kom .. Da hadde du òg fått overtid.

 

De som kjenner næringen best, er jo offshorearbeiderene. Alle andre tror bare det de leser i avisene. Jeg tror at alle i kommunen sitter å drikker kaffe og snurrer på kontorstolen, at alle som jobber i bank ikke kan jobben sin og får fete bonuser ... eller:

 

Det blir som at jeg skal si at hvis du vil ha god lønn for lite jobb, bli lærer. Da jobber du fra 8:30 til 14:00 190 dager i året -- mye mindre enn et årsverk offshore (som forresten er det samme som et årsverk i skiftarbeid på land). Du får masse tillegg, verdens beste pensjon, billig boliglån og mye annet snacks. Selvfølgelig stemmer ikke timeantallet, de har mer bundet tid, men det er bare for å vise hvordan det er å se jobben utenfra når man ikke kjenner næringen. Snakker ikke om deg, siden du jobber offshore, men en del andre.

 

For å presisere, jeg jobber ikke offshore, men jeg er offshore med irregulære intervaller i forbindelse med jobben min.

 

Poenget mitt er at i mange debatter så oppgir folk det de karakteriserer som "grunnlønn" som er uten noe tillegg i det hele tatt, jeg sier ikke man skal ta med ting som helikopterforsinkelse, men jeg synes det er misvisende å kalle noe grunnlønn om man tjener vesentlig mer enn "grunnlønna" uten noe overtid eller forsinkelser. Salvesen får ikke 400k brutto for ett års arbeid uten overtid eler forsinkelser, han får mer. Sier ikke at det er noe galt i å få overtid, men kompensasjonen er for endel arbeidere svært god for å være lengre enn planlagt ute.

 

Jeg synes ikke det er slapt arbeid å være offshore, og det tærer åpenbart å være på plattform i 14 dager utover bare de rene arbeidstimene. Men jeg mener like fullt at man økonomisk får god uttelling for jobben.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...