RajJ Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 (endret) Skal ha norsk heldag på Fredag, har fått ressurshefte som en slags forbedrelse tema er Kulturmøte, i heftet står det blant annet en liten dikt av Kolbein Falkeid Et møte. fant ingenting om den på nette. Jeg reise til Afrika med fem bøker om verdensdelen. Tenkte jeg var godt forberedt. På veien møtte jeg en mann fra Tchad som skulle til England. Han hadde fem bøker om Europa og tenkte han var godt forberedt. Ingen av oss sa noe morsomt, men plutselig satte vi oss ned og lo. kan noen forklare kort hva dette handler om? :/ hva er greia med at de lo? hvorfor? :/ gjerne si litt om virkemiddel og oppbygning av diktet? kanskje det skulle være til nytte. gjerne fortest mulig ettersom jeg har heldag på Fredag tar imot gjerne andre tips rundt tema Endret 22. januar 2014 av RajJ Lenke til kommentar
Licht Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 De setter seg ned og ler fordi de har en felles åpenbaring, en opplevelse av det absurde i å tro at man kan romme alle nyanser og kompleksiteter om et helt kontinent i "fem bøker", men ingen av dem forstod den enkle sannheten før de møtte noen som tenkte på den måten om deres eget kontinent (fordi vi har alle en opplevelse av våre egne situasjoner og omgivelser som mye mer komplekse enn andres). De fem bøkene kan du gjerne lese som en representasjon av alle former for lettvint dokumentasjon om noe man neppe i løpet av et helt liv vil bli helt "kjent med". 1 Lenke til kommentar
RajJ Skrevet 23. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2014 (endret) ^takk..(thumbup) var det der en modernistisk dikt ikke sant? siden det ikke er fast rim og rytme? litt mer jeg lurte på om hva disse utrykkene betyr... tatt fra et utdrag fra aftenpost.. Han tørker den hete pannen og fortsetter freden over bløte myrer og steinete stier uten å kny.. hva betyr det uten å kny i dette sammenheng? Jøkulen glitrer hvit og vakker i nord mens myggen glimrer med sitt fravær... glimrer med sitt fravær?? I ferd med å gå opp nytt terreng i norsk arbeidsliv.. . Latteren sitter løst betyr det at de ler? . bygge broer mellom mennesker betyr det å bygge tettere forhold mellom mennesker? Endret 23. januar 2014 av RajJ Lenke til kommentar
liealot Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 ^takk..(thumbup) var det der en modernistisk dikt ikke sant? siden det ikke er fast rim og rytme? litt mer jeg lurte på om hva disse utrykkene betyr... tatt fra et utdrag fra aftenpost.. Han tørker den hete pannen og fortsetter freden over bløte myrer og steinete stier uten å kny.. hva betyr det uten å kny i dette sammenheng? Jøkulen glitrer hvit og vakker i nord mens myggen glimrer med sitt fravær... glimrer med sitt fravær?? I ferd med å gå opp nytt terreng i norsk arbeidsliv.. . Latteren sitter løst betyr det at de ler? . bygge broer mellom mennesker betyr det å bygge tettere forhold mellom mennesker? uten å kny = uten å klage, uten å sutre. godtar situasjonen. glimrer med sitt fravær = var ikke tilstede, til alles glede. er der ikke, som fortelleren synes er bra gå opp nytt terreng = gjøre noe uprøvd, gjøre noe nytt latteren sitter løs = god stemning, folk er glade, og ler kanskje mer enn vanlig. gå på youtube å søk etter rorbua, der sitter latteren helt sjukt løst, for å si det sånn. bygge broer mellom mennesker = tettere forhold, eller kanskje mer å bygge ett forhold mellom mennesker det tidligere fantes en kløft imellom, slik at man billedlig bruker en bro for å illustrere at man nå kan krysse over kløften som tidligere fantes mellom 2 mennesker. ...slik jeg forstår de, og alltid har forstått de =) 1 Lenke til kommentar
RajJ Skrevet 23. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2014 (endret) ^tusen takk.. sitter og forbedrer meg til heldagen, dette var til mye hjelp (thumbups) Endret 23. januar 2014 av RajJ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå