Dr. Brodsky Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Jeg vet det kan være vanskelig å komme med noen fornuftige svar, men jeg føler jeg har prøvd så mye nå at det er verdt å høre om noen her har noen tips. Saken er rett og slett den at jeg ønsker å forbedre engelsken min. Slik det er nå vil jeg si at jeg har et godt ordforråd, brukbar grammatikk og elendig uttale. Det siste hadde vært greit å få gjort noe med. På jobb foregår rundt 50% av kommunikasjonen på engelsk, og etter 7 år med dette føler jeg at jeg burde ha forbedret meg noe, men det er stort sett bare ordforrådet som har utvidet seg. Uttalen min er like dårlig som den alltid har vært. Det er også slik at jeg vet hvordan det skal høres ut, det bare fungerer ikke helt i det jeg åpner kjeften. Hvordan får enkelte så god uttale? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 les litt om phonetic english Lenke til kommentar
Josie001 Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Hvis det er muntlig engelsk du ønsker kan nettsider med språkutveksling være et godt alternativ! Jeg lærte tysk på italki.com og med My-language.com klarte jeg å få en A i engelsk. Alternativt hvis du vil ha privatlærer kan jeg anbefale lingua om du bor i Oslo. De hjalp meg i engelsk gramatikk på videregående, men tilbyr også business english kurs. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Det spørs litt hvor god uttalen din allerede er. Det er så godt som umulig for voksne folk å tilegne seg morsmålsuttale av et fremmedspråk - det beste du kan håpe på er å snakke det flytende. Og da er aksent helt lov. Du kan kanskje øve deg til en uttale som vil imponere dine norske kolleger, men noen engelskmann vil du aldri lure. 1 Lenke til kommentar
Bruker-279008 Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Skru på en amerikansk, britisk, australsk, sørafrikansk e.l. (den slags aksenten du ønsker) film eller tv-serie. Lytt nøye, og legg merke til særpreg ved den aksenten du ønsker å tillegge deg (i den grad det er mulig, naturligvis. Som Isbilen skriver over vil det være særdeles vanskelig for de fleste av oss å høres nøyaktig ut som en amerikaner, brite, australier, sørafrikaner e.l.). Etter du har gjort dette, gjerne samtidig som du gjør dette også, bruk tid på å snakke høyt engelsk når du er for deg selv. Lytt til uttalen og forsøk å arrestere deg selv når du hører at noe skurrer. Fortsett med de to nevnte punktene over, og etter hvert finner du en setning eller flere setninger som du leser/lærer deg for å resitere flytende mens du tar lydopptak. På den måten vil du enklere høre eventuelle feil og lignende enn hvis du bare snakker høyt for deg selv. Fortsett med dette så lenge du ønsker, og du vil merke at du stadig forbedrer deg. 1 Lenke til kommentar
Akselev Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Om du har bil anbefaler jeg å kjøpe cder (eventuelt Spotify) med britisk musikk. Gjerne med tekster det er enkle å kunne uten manus. Syng med, så lærer du uttalen perfekt etterhvert. Etter uttalige gjennomgåelser av alle albumene til Arctic Monkeys i bilen føler jeg uttalen min nærmer seg perfekt britisk. Lenke til kommentar
liealot Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Mye gode tips her! Et annet tips kan være å feriere i engelskspråklige land. Da er man nødt til å snakke engelsk. Selv bodde jeg ett år i USA, og etter 3-4 måneder snakket jeg flytende, uten aksent. Jeg hadde faktisk bekjente som ble overrasket når de fikk vite at jeg var fra Norge og skulle hjem, de trodde jeg var amerikaner, og det hadde aldri kommet opp i samtale. På den andre siden var jeg 17, så det satte seg kanskje lettere... ;-) Nå er engelsken ganske rusten, og jeg hører selv at jeg har aksent, men er jeg i england/usa i en uke eller to kommer den tilbake. tl;dr, øvelse gjør mester. på jobb fokuserer du ikke på språket, men innholdet. kom deg i situasjoner hvor du fokuserer på språket. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 23. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2014 (endret) Takker for alle svar... Det spørs litt hvor god uttalen din allerede er. Jeg blir forstått, men den høres veldig norsk ut. R er spesielt vanskelig. Enten blir det overdrevent, parodisk amerikansk eller så blir det norsk uttale. Jeg gjør også feil på for eksempel V og W selv om jeg ikke har noen problemer med selve uttalen, det bare stokker seg under samtaler. Det samme med angle og angel; jeg vet hva jeg burde si, men jeg sier feil. Det finnes flere eksempler, men dere skjønner vel... Skru på en amerikansk, britisk, australsk, sørafrikansk e.l. (den slags aksenten du ønsker) film eller tv-serie. Lytt nøye, og legg merke til særpreg ved den aksenten du ønsker å tillegge deg Problemet er egentlig ikke at jeg ikke vet hvordan det burde lyde, men mer at jeg enten ikke klarer å lage de påkrevde lyder, eller at ord jeg kan uttale for seg selv går i ball når jeg skal bruke dem i setninger. Kanskje jeg trenger en logoped...eller bare akseptere at uttalen min ikke er verdens beste? Mye gode tips her! Et annet tips kan være å feriere i engelskspråklige land. Da er man nødt til å snakke engelsk. Selv bodde jeg ett år i USA, og etter 3-4 måneder snakket jeg flytende, uten aksent. Jeg hadde faktisk bekjente som ble overrasket når de fikk vite at jeg var fra Norge og skulle hjem, de trodde jeg var amerikaner, og det hadde aldri kommet opp i samtale. På den andre siden var jeg 17, så det satte seg kanskje lettere... ;-) Jeg snakker som sagt engelsk daglig på jobb. I år har jeg for eksempel kun arbeidet med engelskspråklige (en fra USA og en fra England). Jeg arbeider imidlertid også en del med tyskere og østeuropeere, og de har ikke akkurat den beste uttalen selv... Søsteren min har nå bodd et halvt år i USA og jeg klarer ikke lenger å skille hennes uttale fra en amerikaner, så det er nok noe i det du sier. Hun er også 17 år, da... Endret 23. januar 2014 av Sentenza Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 (endret) Som student i England kan jeg si at du blir bedre i engelsk av å bare bruke det så ofte som mulig. Det hjelper også å være rundt andre som prater engelsk, siden du da kanskje lærer et nytt ord eller uttrykk. Jeg prater så og si aldri norsk her borte, siden jeg ikke har noen norske venner. På den måten blir jeg tvunget til å bruke engelsk mer. Jeg vil påstå at du aldri kan bli flink i et språk om du ikke bruker det ofte eller bor i landet hvor det brukes over en lengere tidsperiode. Filmer og lydklipp/musikk hjelper jo litt, men jeg vet ikke hvor mye det hjelper i det store og hele. Aksent betyr ingen verdens ting, spør du meg. Selv i Storbritannia har folk alle slags typer dialekter. Det er ikke mange som prater sånn de gjør i britiske filmer aka "fancy engelsk". Endret 24. januar 2014 av ahpadt Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 (endret) Selv bodde jeg ett år i USA, og etter 3-4 måneder snakket jeg flytende, uten aksent. Jeg hadde faktisk bekjente som ble overrasket når de fikk vite at jeg var fra Norge og skulle hjem, de trodde jeg var amerikaner, og det hadde aldri kommet opp i samtale. På den andre siden var jeg 17, så det satte seg kanskje lettere... ;-) Men så er det amerikanere og da.. Møtte ei dame fra California i England, og hun spurte hvor jeg var fra. Da jeg sa Norge, så visste hun ikke hvor det var, og skulle tegne et kart så jeg kunne vise hvor det var. Problemet var bare det at kartet hennes viste kun USA og hun begynte å peke oppover østkysten og trodde jeg var derfra,, Og for å si det sånn, så er ikke min accent særlig amerikansk. Når det gjelder å lære seg engelsk mer flytende, så gjelder det egentlig å prate det i det daglige. Har aldri vært særlig god i engelsk, men da jeg flyttet ut fikk jeg en roomate fra Tyskland og måtte prate engelsk til daglig. Etter det har jeg pratet mye med utvekslingsstudenter i Norge og senere flyttet tii England. Ordfårrådet blir kanskje ikke så mye bedre av å prate engelsk med andre som ikke har det som morsmål, men det gjelder veldig for hvor naturlig det føles å prate språket. Flytter du til et engelsktalende land, så kommer det flere ord også. For noen av oss er det eneste som hjelper å prate det til daglig, for å lære. Andre kan lære mye bare ved å se filmer, studere gramatikk osv. For min del har dette aldri funket noe særlig annet enn at jeg har forstått språket godt og kunne gjort meg greit forstått. Endret 24. januar 2014 av Hargo Lenke til kommentar
PKcyriuz Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Prat engelsk hver eneste dag. Les og hør mye engelsk litteratur. Kommunisere med andre engelske.Slik man også gjør med andre språk. Og og prøv.. Jeg kaller det "PØV" ^^ Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Selv bodde jeg ett år i USA, og etter 3-4 måneder snakket jeg flytende, uten aksent. Jeg hadde faktisk bekjente som ble overrasket når de fikk vite at jeg var fra Norge og skulle hjem, de trodde jeg var amerikaner, og det hadde aldri kommet opp i samtale. På den andre siden var jeg 17, så det satte seg kanskje lettere... ;-) Engelskmenn og kanskje særlig amerikanere elsker å smigre folk på den måten, men det betyr ikke at de mener det de sier. Jeg har fått høre det flere ganger, når jeg til og med selv hører at jeg ikke på langt nær snakker morsmålsnært. Med ekstremt få unntak går siste tog for morsmålsuttale rundt seksårsalder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå