illicit Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Heisann Jeg har nettopp fått høre om en glimrende deal som hvertfall kan lette min lommebok som student for etpar tusen kroner. Hvis jeg ikke tar helt feil, er det en tjeneste Apple selger som heter ADC eller noe lignende, som gjør at man kan få 20% rabatt, én gang, på hardware kjøp. Dette krever at du kan bevise ovenfor Apple at du er student, og studerer et fag som krever at du kan få bruk for en laptop/stasjonær. Siden jeg studerer i Australia, har jeg også hørt rykter om at man kan få trekt fra moms på varer man kjøper i Norge og tar med ut av landet; Man betaler full moms ved kjøp. men får dette tilbake når man kommer til flyplassen. Rent teoretisk sett, er det mulig for meg å få da først 20% rabatt på en G4 powerbook, så i tillegg få tilbake 24% når jeg forlater landet? Er det noe som da hindrer meg i å rive opp pakken, legge laptopen i sekken, og ikke betale moms når jeg kommer tilbake til australia? Hvis noen vise sjeler kunne hjulpet meg angående dette, hadde det vært flott. Lenke til kommentar
toretors Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Hvis du er australsk borger på ferie i norge så går det vel, jeg har egentlig ingen peiling fordi jeg har aldri gjort noe slikt før. Satser på at andre vet bedre. Lenke til kommentar
Armas Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Teoretisk ja I praksis nei Dessverre. grunnen er at butikken maa samarbeide for aa gi deg de skjemaene du trenger for stempling i tollen naar du forlater landet. Apple store (som holder til I nederland tror jeg) nektet aa foelge norsk lov paa dette punktet og ville ikke gi meg de papirene jeg trengte. Du kan jo prove. kanskje du er heldigere og moeter en kundebehandler som lar seg overtale. Skjemaene faar du paa tollvesenet.no og saa faxer du dem til forhandler for stempling +++. Skulle ikke vaere noe problem egentlig for det koster ikke noe for butikken, bare for staten. Armas Lenke til kommentar
torebe Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Kjøp maskinen i en skikkelig butikk her i Norge, så tipper jeg alt går i orden. Har omtrent tilsvarende plan, men venter på at de nye pb'ene skal komme til Eplehuset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå