Phil Leotardo Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Heisann, i mangel på bedre steder å putte dette i (ja, jeg vet det finnes et kultursubforum, men ingen generell tråd der), valgte jeg å ta sjansen og legge den hit. Da vi i en samfunnsfagstime på ungdomsskolen så ned på den ene "tenk deg om"-oppgaven, ble mange forundret over spørsmålet. "Hva er en kultivert person?" lød det. Dette pirret nysgjerrigheten til mange, samtidig som det etterlot seg mange spørsmål. "En kultivert person er en som drar og ser blant annet teaterstykker, har kontroll over mange vide emner og er en som generelt har god peiling på saker og ting." sa den som brøt tausheten da vi fikk spørsmålet lest opp høyt og skulle debattere det. "Joda," nikket mange anerkjennende og la til en haug med ting. "God i sjakk, reist jorda rundt og ekstremt belest" var også noen av punktene som kom opp. Dette spørsmålet har jeg tenkt på veldig lite, fram til jeg her forleden spaserte inn på det lokale biblioteket og fikk "Er du en kultivert person" på en plakat smelt i ansiktet. Måtte humre og tenke tilbake på hendelsen på ungdomsskolen. Nå skulle ikke dette bli en mimretid til tider da vi hadde lite bekymringer og det meste, men en invitasjon til å søke om andres tanker og meninger. Hva mener forumbrukere her er en kultivert person? Må man ha besøkt tresifret antall land, sett de klassiske (hvilke er disse, f.eks.?) filmer og TV-serier, være multilingual og i tillegg ha koll på fødselsdatoene til Bach og Beethoven for å erklære seg selv som en kultivert person? Kjør kulturdebatt! Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 En kultivert person er for meg en person som er utdannet og vet hvordan han skal oppføre seg i ulike sammenhenger i samfunnet. Vedkommende har kontroll på samfunnsnormene og vet hva han skal si og gjøre i ulike situasjoner 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå