bapeape Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Hei. Jeg er ansatt i ett firma gjennom ett bemanningsbyrå, stillingen går mot fast og har vært ansatt siden starten av september. I jula så hadde jeg fri de 3 inneklemte dagene, dermed mener bemanningsbyrået at jeg ikke kan få utbetalt hellidags tillegg. De mener at dersom man har fri dager til "gode" kan man benytte disse for og få utbetalt helligdagstillegget, jeg har jo krav på full ferie så lenge jeg startet før 30 september men fortsatt nekter de. En annen i bedriften som ikke er i bemanningsbyrå har fått betalt til tross for at han hadde fri de inneklemte dagene, han har vært ansatt siden februar og har dermed ikke noe mere opparbeidet fri enn det jeg har? Noen som har noen meninger eller ideer? setter pris på og bli referert til lovverk om muig. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Tror du bør presissere litt mer her, min oppsummering er slik: -Du tok fri i julen(27,30 & 31.12?) -Du fikk ikke betalt helligdagstilegg -Du startet før 30 september i denne jobben(har du "betalt" for ferien?) Muligens jeg har missforstått deg men her er slik jeg ser det: -Bemanningsbyrået har rett, du har ikke krav på tillegg(Du jobbet jo ikke?) Lenke til kommentar
bapeape Skrevet 22. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2014 Det stemmer.Tariffen sier retten til godtgjøring tapes hvis arbeidstakeren er fraværende både virkedagen før og virkedagen etter helligdagen. Retten til godtgjørelse tapes ikke hvis det er avtalt fri dagen før og dagen etter helligdagen med arbeidsgivers samtykke er jo ikke slik at jeg bare skulker heller Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Men hvilke tillegg er det du mener du har gått glipp av? Eller er det det at du ikke har fått betalt de timene du har tatt fri? Lenke til kommentar
bapeape Skrevet 22. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2014 man skal da ha betalt blant annet 1. 2. juledag selvom det er fri dersom dagene havner midt i uken Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Hei. Jeg er ansatt i ett firma gjennom ett bemanningsbyrå, stillingen går mot fast og har vært ansatt siden starten av september. I jula så hadde jeg fri de 3 inneklemte dagene, dermed mener bemanningsbyrået at jeg ikke kan få utbetalt hellidags tillegg. De mener at dersom man har fri dager til "gode" kan man benytte disse for og få utbetalt helligdagstillegget, jeg har jo krav på full ferie så lenge jeg startet før 30 september men fortsatt nekter de. En annen i bedriften som ikke er i bemanningsbyrå har fått betalt til tross for at han hadde fri de inneklemte dagene, han har vært ansatt siden februar og har dermed ikke noe mere opparbeidet fri enn det jeg har? Noen som har noen meninger eller ideer? setter pris på og bli referert til lovverk om muig. Vil du virkelig kreve betalt for dager du har fri? 'Way to go' hvis du vil havne i klammeri med sjefen.. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 man skal da ha betalt blant annet 1. 2. juledag selvom det er fri dersom dagene havner midt i uken Betalt tilegg eller mener du vanlig lønn? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 man skal da ha betalt blant annet 1. 2. juledag selvom det er fri dersom dagene havner midt i uken Har du tariffavtale? Om du ikke har fastlønn må du I så fall må du sjekke hva den sier. Det er kun to av de såkalte røde dagene der loven slår fast at arbeidstaker har rett på lønn selv om virksomheten holder stengt. Det er 1. og 17. mai. De øvrige helligdagene innebærer en avtale for å få utbetalt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå