dan83 Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 hei jeg har merket at når jeg redigerer bilder, så er det veldig lett å bli lurt av belysningen i rommet jeg sitter i. Feks midt på dagen, når rommet er belyst med naturlig lys, så kan bildene fremstå litt mørke.Hvis jeg redigerer på kvelden, med mer diffus belysning i rommet, så virker bildene mer korrekt eksponert. Så hva er anbefalingen? Å redigere midt på dagen, når rommet er veldig lyst? Dette vill vell representere mer slik ting vill se ut på utskrift, antar jeg!? Skjermen jeg redigerer på, er en kalibrert matt eizo skjerm som jeg har satt ned til 80cd/m2, for å representere utskrift så godt som mulig. Så skjermen er korrekt med andre ord, men blir som sagt lett "lurt" av belysningen i rommet.Kanskje greit å unngå å redigere hvis rommet er relativt mørkt? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Det er lurt å ha litt konstant fargetemperatur på lyset rundt deg når du redigerer, og det er lurt å kalibrere skjermen til det lyset. Både til fargetemperatur og lysstyrke. Eventuelt bruke rullegardin når du skal redigere bilder. Obs - la øynene først bruke litt tid til å venne seg til lyset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå