Gå til innhold

Religionen DIN

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Både Islam og kristendommen åpner for drap og lemlesting av personer som bryter Guds lover eller lignende.

Nei. Dette er nettop EN AV hovedforskjellene på Islam og Kristendom. Den kristne bibel åpner ikke for å håndheve moseloven med makt. I både evangeliene og brevliteraturen i NT understrekes det med all tydelighet at menneskers forhold til Gud ikke lenger skal reguleres av de gamle jødiske lovene men av Jesu frelsesgjerning.

At mennesker opp igjennom historien har gjort mye ondt og grusomt i Guds navn er helt korrekt, men det betyr ikke at kristendommen som religion oppfordrer til eller godtar vold mot andre for å fremme egne eller Guds interesser.

Derimot pålegger Bibelen oss som mennesker og kristne å ta ansvar i samfunnet. Kristendommen gir ingen aksept for å ikke bry seg når en ser noen bli undertrykket eller at sterke utnytter svake. Utifra en slik tankegang kan jeg som kristen forsvare å gå til krig mot en tyrann eller å forsvare mitt hus, hjem og land mot overfallsmenn. Jesus gav oss klar beskjed om å vende det andre kinnet til når noen slo oss, men han har IKKE sagt at vi skal godta at andre blir slått. Igjen har dette blitt misbrukt opp igjennom historien. Tenk bare på hva det sto på alle Wehermachts beltespenner unner 2. verdenskrig: Got mit uns (Gud med oss).

Den eneste form for "straff" NT beskriver at kristne kan gi andre mennesker er "rettledning". Paulus beskriver hvordan menigheten skal prøve å forklare kristne som ikke lever slik de burde at de er på ville veier. Hva skal en gjøre når den det dreier seg om ikke vil høre? Jo, man skal anse vedkommende som en hedning. Ikke slå ham, ikke voldta ham, ikke brennemerke ham, ikke engang sette ham i gapestok. Man skal slutte å snakke til ham som en kristen. Dette er vel å merke noe menigheten som gruppe har ansvar for, ikke den enkelte.

Kristne har ikke fått noen som helst myndighet til å dømme andre mennesker for noen ting. Det er Guds oppgave. Når mange kirkesamfunn i dag fremdeles har en teologisk holdning for eksempel til homofile som mange oppfatter som menneskefiendtlig og dømmende handler det nettop om dette. Vi har som kristne ansvar for å hjelpe andre mennesker til å leve med Gud. Hvis jeg er prest (hvilket jeg ikke er) og det er min dype overbevisning (hvilket det ikke er) at homofile som lever ut sin legning gjør dette i strid med Guds vilje, er det min plikt å prøve å fortelle dem at det de gjør er galt, og at de må be Gud om tilgivelse for det. Det er ikke jeg som avgjør om syndere kommer til himmelen, heldigvis. Igjen; dette har blitt grovt misbrukt og feiltolket på mange måter. Heksebrenning handlet for eksempel om å "rense" syndige sjeler. Det betyr imidlertid ikke at kristendommen setter kristne til dommer og bøddel for andre mennesker.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Islam er den verste religionen.

veldig likte kristendom egentlig da... er bare at kristendom er blitt mer modernisert enn islam. dette kommer nok til å skje med islam også. men i utgangspunktet så er de ganske like, men det kommer veldig ann på hvordan man tolker dem..

"Same shit different package"

gjelder forøvrig for jødedommen og

er selv agnostiker, men eg også si det på en måte at eg har personlig relegion/livsyn/filosofi

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

veldig likte kristendom egentlig da... er bare at kristendom er blitt mer modernisert enn islam.

Islam er jo en nyere religion enn kristendommen, så det kan jo diskuteres. Religion og kultur henger ofte sammen, men i tilfellet med Islam tror jeg ikke det. Står ingenting om noe burka i Koranen heh.

Uansett...

Er ateist og har langt i fra noe behov å tro på noe himmel/paradis/whatever. Lever bare en gang og er etter det ganske så død heh.

Lenke til kommentar
Agnostiker. Jeg mener det å vere ateist er like naivt som å være overbevist om at det finnes en gud.

Naivt å være ateist. Hva har en å tape på det? Greit det, jeg syns agnostikere er ganske tåplige. Jeg tror på alt, jeg heier på begge lagene. Når du først har valgt å ikke tro på en gud kan du vel stå for det. Det er jo ikke sånn at en ateist ville fornektet gud om han stod rett foran dem. Det er heller ikke sånn at alle ateister går rundt å sprer det glade budskap om at gud er død.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Det er heller ikke sånn at alle ateister går rundt å sprer det glade budskap om at gud er død.

Nei, for det kan man ikke siden Gud ikke eksisterer engang. :D

Lenke til kommentar
Agnostiker. Jeg mener det å vere ateist er like naivt som å være overbevist om at det finnes en gud.

Naivt å være ateist. Hva har en å tape på det? Greit det, jeg syns agnostikere er ganske tåplige. Jeg tror på alt, jeg heier på begge lagene. Når du først har valgt å ikke tro på en gud kan du vel stå for det. Det er jo ikke sånn at en ateist ville fornektet gud om han stod rett foran dem. Det er heller ikke sånn at alle ateister går rundt å sprer det glade budskap om at gud er død.

Det å være agnostiker hander ikke om å "tro på alt, og heie på begge lagene." Men mer å innse at man ikke kan oppnå sann erkjennelse, verken om det ene eller det andre, før tilstrekkelig bevismateriale foreligger. Ved ved en slik anledning gjør opp sin mening om tingenes virkelighet. Man er altså hele tiden open for elementer som sannsynligjør det ene eller det andre. Min tvil til ateister er som sagt bevisføringen. Som du sier, "Når du først har valgt å ikke tro på en gud kan du vel stå for det." På hvilken bakgrunn gjør du dine valg? Sikker kunnskap? Jeg respekterer at enkelte er i stand til å ta slike valg basert på tro og synsing, men jeg forstår det kanskje ikke.

Lenke til kommentar
Det å være agnostiker hander ikke om å "tro på alt, og heie på begge lagene." Men mer å innse at man ikke kan oppnå sann erkjennelse, verken om det ene eller det andre, før tilstrekkelig bevismateriale foreligger. Ved ved en slik anledning gjør opp sin mening om tingenes virkelighet. Man er altså hele tiden open for elementer som sannsynligjør det ene eller det andre. Min tvil til ateister er som sagt bevisføringen. Som du sier, "Når du først har valgt å ikke tro på en gud kan du vel stå for det." På hvilken bakgrunn gjør du dine valg? Sikker kunnskap? Jeg respekterer at enkelte er i stand til å ta slike valg basert på tro og synsing, men jeg forstår det kanskje ikke.

Veldig godt sagt, kenny.

Uno: Agnostiker, neo-marxist og eksistensialist. :wee:

Lenke til kommentar

Jeg anser meg selv som ateist. Selv om det skulle være en gud, så har jeg ikke kommet til å tilbedt han likevel. Rett og slett fordi han har gjort det forferdelig jobb her på jorden. Ingenting han har gjort fortjener min tilbedelse. Kriger, sult, katastrofer, diktatorer, mordere, boybands, Britney Spears. Hvis det var en allmektig gud der oppe så skulle han ha fjernet disse... Men jeg sier at det ikke eksisterer noen gud. Har aldri gjort det og vil aldri være noen gud. Religion er noe menneskeskapt for å ha en forklaring på ting som vi da ikke kunne forklare. Noe menneske kunne holde fast i nå det var dårlige tider...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Religion og gud er menneskeskapt.

Folkeslag gjennom hele historien har skapt sine egne guder og religioner basert på hva de opplevde. Tenker på solgudene, månegudene, innfødte amerikanere sine naturguder...

Religion er en umoderne idé for å forklare hvorfor man er på jorden og hva man skal gjøre, hvorfor man skal eksistere.

Hvor mange år har det gått her mens mennesker var her uten at noe som helst bevis for Gud har kommet? Og hvilken Gud ville da røpet seg? Vi har jo tusenvis av religioner.

Det syns jeg er det største beviset for at Gud er menneskeskapt, og dermed eksisterer ikke.

Lenke til kommentar
Hvis det var en allmektig gud der oppe så skulle han ha fjernet disse...

Nei hvorfor det? Alt skjer for en grunn ville vel en kristen ha sagt antar jeg. Alle vet jo at katastofer opp i gjennom tidene har forhindret at kloden har blitt overbefolket.

Edit: Jeg glemte og påpeke at jeg tror det er naturen som regulerer seg selv.

Er selv agnostiker.

Endret av Arctic
Lenke til kommentar
Min tvil til ateister er som sagt bevisføringen. Som du sier, "Når du først har valgt å ikke tro på en gud kan du vel stå for det." På hvilken bakgrunn gjør du dine valg? Sikker kunnskap? Jeg respekterer at enkelte er i stand til å ta slike valg basert på tro og synsing, men jeg forstår det kanskje ikke.

Jeg tror egentlig vi har at ganske likt syn, at vi kaller det for forskjellige ting. Jeg har ikke noe bevis på at gud ikke fins, men ingen kan bevise de motsatte. Jeg tror ikke på noen gud og det er jo i grunnen bare et valg. Men det jeg er overbevist om er at hvis en gud finnes, så er han forskjellig fra alt som er beskrevet i religionene. Tenker litt som Nietzsche: det som religionene beskriver som guddommelig er ikke det, det er menneskelig, altformenneskelig.

Det jeg forbinder med en agnostiker er en som tviler på guds eksistens, men som allikevel ikke har forkastet den religionen han har vokst opp med. Du mener sikkert det er feil, men det er nå en gang slik jeg ser det. Grunnen til det er folk som er slik og kaller seg agnositker.

Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig vi har at ganske likt syn, at vi kaller det for forskjellige ting ...

Jo, da har vi nok et nokså likt syn på tingene. Jeg er kanskje ikke en agnostiker i følge din definisjon. Jeg har forkastet alt, også den religionen jeg har vokst opp med (kristendom). Igjen er bare det rene spørsmålet, finnes det noe høyere vesen enn mennesket? Jeg har ingen stillinger til hvordan dette vesenet måtte være (jfr. religion). "Jeg er ikke i stand tli å tro uten å vite". Verken om der er, eller ikke er, en gud (ikke Gud <=> Kristendommens gud (rett meg om jeg tar feil))..

Edit: Offtopic, Nietzsche er flott. Lest "Thus Spoke Zarathustra"?

Endret av kenny
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...