Zappy1 Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Hei, jeg skal kryptere systemdisken på en Windows 8 (ikke pro\enterprise) laptop. -BitLocker er altså ikke et alternativ med mindre jeg reinstallerer med pro\enterprise. -Truecrypt støtter ikke W8 filsystem. -Med FreeOTFE finner jeg ikke ut om det er mulig å kryptere system disken...Noen som kan peke meg i riktig retning for hvordan jeg kan få dette til? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Hei, jeg skal kryptere systemdisken på en Windows 8 (ikke pro\enterprise) laptop. -Truecrypt støtter ikke W8 filsystem. Og hvor har du det fra? Truecrypt fungerer uten problemer på Windows 8, og du kan enkelt kryptere hele disken der, både med Windows 8 og Windows 8.1 Så ser ingen grunn til å ikke bruke Truecrypt i dette tilfellet. Lenke til kommentar
Zappy1 Skrevet 22. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2014 (endret) Har prøvd på 3 eller 4 forskjellige W8 maskiner, så antok at det var universelt. Truecrypt støtter hvertfall ikke GPT (GUID partition table). Kanskje det kan løses på et vis?Edit: Aha, så GPT er istedet for en MBR og er ikke et filsystem. ^^Må vel formatere disken om jeg vil konvertere antar jeg.Noen andre muligheter? Endret 22. januar 2014 av Zappy_InnleggNO Lenke til kommentar
myhken Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Det betyr at du har en nokså stor disk som systemdisk da? Type 3-4 TB? Men da kan det jo bli et problem ja. Lenke til kommentar
Zappy1 Skrevet 23. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2014 (endret) Det betyr at du har en nokså stor disk som systemdisk da? Type 3-4 TB? Men da kan det jo bli et problem ja. Nei, disken er standard laptop HDD. Dette er forøvrig vanlig på W8 laptopper. Som nevnt har de 3-4 maskinene jeg har prøvd å kryptere hatt det samme. Men nå krashet disken tror jeg (nekter å boote) så må vel reinstallere likevel. Sukk. Eventuelt sende den tilbake til Samsung. hmmm. Fant ut hvorfor det brukes: GPT is the latest standard for laying out the partitions of a hard disk. It makes use of globally unique identifiers (GUID) to define the partition and it is part of the UEFI standard. This means that on a UEFI-based system (which is required for Windows 8 Secure Boot feature), it is a must to use GPT. Endret 23. januar 2014 av Zappy_InnleggNO Lenke til kommentar
Zappy1 Skrevet 28. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2014 Maskinen ble sent tilbake for reperasjon. Men når jeg får den tilbake, noen som vet hvordan jeg kan gjøre dette? Må jeg reinstallere den? Finnes det noe annen kryptersingprogramvare jeg kan bruke? Lenke til kommentar
Zappy1 Skrevet 11. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2014 Da er laptoppen tilbake. Noen som har noen tips?Kanskje jeg bare krypterer en virtualbox med W7 og bruker den... :\ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå