Chavalito Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 SSD'en er tilkoblet en av de første SATA portene? Og BIOS er ikke satt til EFI/UEFI? Det er nesten som jeg vagt husker at jeg måtte prøve to eller tre ganger første gangen jeg skulle flashe firmwaren på M4 min. Og mulig jeg har oppdatert 3 ganger, er ikke sikker. 1 Lenke til kommentar
Bone Skrevet 23. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2014 Jeg er litt usikker på hva som menes med EFI/UEFI? Jeg ser i BIOS at Boot-rekkefølgen er det først en systempartisjon som jeg er ganske sikker på er på ca 100 MB og kommer fra SSD-disken min (som kommer som nummer to).. Ikonet til den "disken" har et merke på seg som det står UEFI på, men vet ikke helt hva det betyr, eller hvordan å forandre det..!? Takk for svar! Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Da kjører du nok UEFI eller EFI da den 100 MB partisjon er EFI partisjon. Du har et Asus hovedkort eller hva? Da skal du finne noe som heter CSM compatibility mode under BOOT menyen, litt nede på siden. Sjekk om den står enten i Auto, Enabled eller Disabled. Den er nok ikke Disabled for da kan du ikke kjøre UEFI, Har du manualen til hovedkortet, så finner du det der også. Setter du den til Disabled betyr Legacy Boot, og da skal du kunne oppdatere firmwaren på SSD'en. Kommer jo an på om jeg husker rett nå da, har ikke tilgang til riggen min for å sjekke. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Bone? Fikser dette seg nå så kan det ver du slipper å kjøpe nytt Lenke til kommentar
Bone Skrevet 23. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2014 Det stemmer det! Jeg er sen på jobb i dag, så ikke fått prøvd siste tipset.. Men, blir testet i morgen! Tilbakemelding kommer! Takl igjen! Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Bare husk å sette CSM compatibility mode tilbake til det gamle settingen etter og hvis du greier å oppdatere firmware på M4 SSD'en. Ellers vil nok ikke Windows starte. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 24. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2014 hmm.. Jeg takker og bukker for hjelp, men føler meg litt inkompetent i tråden her.. Jeg finner ikke CSM i min BIOS, eller noe som kan tilsvare.. http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1155/P8Z68-V_PRO/E6696_P8Z68-V_PRO.pdf Her er manualen på HK-et mitt, ja et ASUS, kan du se hvor jeg bør gå? Takk igjen! Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Hmm, ser ut som at nye hovedkort ikke har CSM compatibility mode valget. Det kan jo gjøre ting litt vanskeligere. Men kan du sjekke hvilken SATA port M4 SSD'en står i? Den bør stå i Intel SATA3 (6Gb/S) porter, altså en av de grå portene som er på hovedkortet. Unngå de mørkeblå SATA portene som tydeligvis er Marvell. Ikke brukbar til SSD disker. SSD'en bør vises i en av de to første SATA portene på denne siden i BIOS: Er den ikke i de to første portene, flytt SSD'en til en av dem og prøv igjen. Eventuelt sett SATA til IDE igjen. Men jeg flashet M4'en min i ren AHCI modus, dog kun med den tilkoblet. 1 Lenke til kommentar
Bone Skrevet 24. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2014 Sånn... TAKK FOR HJELPEN! Fikk det endelig til.. Det hjalp å skifte til annen port, jeg var ikke klar over at det var forskjell på dem (tydeligvis ikke tenkt på det når jeg installerte SSD-en i hvert fall).. De grå var litt mer kronglete å komme til enn de blå, så sikkert derfor jeg bare valgte en blå en.. Men, måtte bruke Boot-DVD-en jeg lagde da, fungerte ikke helt med windows-filen.. Nå restartet jeg klokka 14:30, får vi vente til 15:30 med å se hvorvidt den klikker da, før jeg klikker [LØST] i tråden.. Takk igjen! *krysser fingrene* Lenke til kommentar
Bone Skrevet 24. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2014 Juhu! Nå har jeg latt PC-en stått på siden sist, og når jeg kom tilbake nå, så er alt slik det skal være! Tusen hjertelig takk!! Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 (endret) Bare hyggelig å hjelpe til. Og nå kan du nyte en SSD uten problemer. Endret 24. januar 2014 av Chavalito 1 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Så alt er i orden og du har også fått oppdatert firmwaren på SSDen? Fantastisk at du har fått pcen i orden Lenke til kommentar
Bone Skrevet 24. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2014 Det stemmer! Alt er nå helt flott, og jeg kan jobbe videre uten å måtte passe på å miste arbeid.. Synes denne feilen var så pussig at jeg hadde mine tvil om at man skulle finne konkret ut hvor feilen lå, men de flinke folka her på "forum.hardware.no" slutter aldri å overraske! Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Viss du har mye viktigt på pcen, anbefaler jeg deg sterkt å ta en kopi å lagre andre plasser. Feks en nettsky? En HDD du legger alt innpå og legger vekk. Gjor det selv med en 2.5" HDD. Alt viktig innpå den, og i nettskyen. HDD kobler jeg til en sata til USB overgang slik at jeg ikke trenger å koble den inn i pcen, kun rett i usb porten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå